Gå til innhold
Arkivverket

Skrova - Hans Tronstad


Oddbjørn Borch
 Del

Recommended Posts

Min tipptipp oldefar het Kasper Tronstad og ble født i Vågan (1822) ifølge diverse kilder. Faren het Hans Tronstad og var visstnok fra Skrova i Lofoten (Ifølge Hadsel kirkebok). Jeg har sett gjennom kilder på digitalarkivet, men finner lite fra Skrova, og ingenting om Hans Tronstad. Jeg lurer på om han kan stamme fra Tronstad i Inderøy, og var i Lofoten på fiske?

 

1. Finnes det kirkebøker fra Skrova? Eller lå Skrova under Vågan?

 

2. Vet noen om familer fra Tronstad som dro på lofotfiske?

 

med vennlig hilsen

Oddbjørn Borch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tipptipp oldefar het Kasper Tronstad og ble født i Vågan (1822) ifølge diverse kilder. Faren het Hans Tronstad og var visstnok fra Skrova i Lofoten (Ifølge Hadsel kirkebok). Jeg har sett gjennom kilder på digitalarkivet, men finner lite fra Skrova, og ingenting om Hans Tronstad. Jeg lurer på om han kan stamme fra Tronstad i Inderøy, og var i Lofoten på fiske?

 

1. Finnes det kirkebøker fra Skrova? Eller lå Skrova under Vågan?

 

2. Vet noen om familer fra Tronstad som dro på lofotfiske?

 

med vennlig hilsen

Oddbjørn Borch

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Skrova

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrova tilhørte Vågan prestegjeld hvor de eldste kirkebøkene fra før 1843 er tapt. Døds- og vigselslister fra 1809 til midten av 1800-tallet finner du på trekilen.com. Der er det flere Hans som giftet seg 1809-22 men ingen Tronstad. Har du lett etter konfirmasjonen til Kasper i Hadsel? Der kan det være du finner mer om foreldrene.

 

Skrova finnes i innrulleringsmanntallene for Engel fjerding, Steigen (eller for Hegstad fjerding, Lødingen). Disse er ikke å finne på nett ennå, men de fleste gårdene i Vågan finnes på siden til Kari Thingvoll: Avfotograferte slektshistoriske kilder. Skrova er med i manntallet for Vågan 1832, men ingen passer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

vet ikke om det var Lofotfiske eller.... men i 1867 så ble en Salve Tronstad g. m. Anne Kirstine Jonasdtr Falch f. 10/10-1841 i Risvær i Vågan.

Hun er fra Risvær i Vågan. Som ligger untenfor Skrova mot Lødingen. De delene av Vågan var som nevnt under Steigen sorenskriveri (Salten). Hennes familie var handelsfolk (Ellingsen/Benkestokk)

her er de i 1875 i Stavanger.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1103&kenr=010&bnr=0015&lnr=00

en hjemmeside med samme par.

http://www.ofstad.info/d0077/g0000020.html#I96571

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=vigd1816&gardpostnr=11427&merk=11427#ovre

Salve Pedersen Thronstad Uk handelsmand Waagen 14021833 g. Aug 11 1867 NK m. Anne Kristine Falch Jfr. Sundelven 1410841

Her er fødestedene ombyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for informative svar. Så vidt jeg kan se, så er ikke Kasper konfirmert i Hadsel. Salve Pedersen er interessant mtp. koblingen til Risvær, men jeg finner ikke annet enn at han muligebs er sønn av Peder Johansen og B? fra Tronstad i i Nordal, Geiranger?

 

Gjenstår å sjekke Steigenkilder, så får vi evt. se.

 

God helg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.