Gå til innhold
Arkivverket

Schicht gift med Eranda fra Bodø/Kjerringøy


Else Marie
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal forsøke å finne anene til min fetter. Hans bestefar Alfred Ernest Schicht giftet seg med Eranda Hansdatter?? litt usikker her. Hun står oppført som Eranda Schicht født 29. april 1879 i Bodø. Hun kan også hete Erna. Fant familien under tellingen i 1910 i Steinkjær. Finner ikke Alfred eller Eranda noen steder før dette. Har søkt under 1900 men helt uten treff. Det står oppgitt at Alf. er født i Zittan, Tyskland. Kan noen hjelpe meg her. Familien byttet navn under krigen.

Jeg vil veldig gjerne hjelpe fetteren min med dette, håper noen kan hjelpe meg med opplysninger evt hvor jeg kan lete selv. Jeg er interessert i opplysninger om både Alfred og Eranda

Meh hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkemann Ernst Wilholm Schicht, sønn til Christian Schicht, (skal være Christiane, farens navn ukjent, uekte barn, f 25.05.1852 i Mittel-Weigsdorf (?), Steyermark, Saksen, se opplysn. i kirkeboken ved vielse 1898 nedenfor)

 

gifter seg med

 

Maria Mathilde Emilie Schopke, dtr av August Schopke

 

24 sep 1898, Oslo

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5437&idx_id=5437&uid=ny&idx_side=-196

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060901020161.jpg

 

jf familysearch får dette paret datteren Alice Maria i 13.okt 1903, Borås, Skara, Älvsborgs län

 

Källa: Borås kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/GLA/13048/A II a/21 (1899-1905)

 

Jeg finner Ernst Wilhelm og konen i Armbåga i Borås. Innflyttet hit (til denne bydelen) 17.06.03. Datteren Charlotte Märtha f. 1890 i Lodz, Polen, hun flyttet 1905 til Littau, Sachsen i Tyskland. Sønnen Axel Ernst f. 04.02.1901 i Borås. Disse barnas mor er f. i Treptov, Pommern.

 

(SVAR svensk ark.inf.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkemann Ernst Wilholm Schicht, sønn til Christian Schicht, (skal være Christiane, farens navn ukjent, uekte barn, f 25.05.1852 i Mittel-Weigsdorf (?), Steyermark, Saksen, se opplysn. i kirkeboken ved vielse 1898 nedenfor)

 

gifter seg med

 

Maria Mathilde Emilie Schopke, dtr av August Schopke

 

24 sep 1898, Oslo

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5437&idx_id=5437&uid=ny&idx_side=-196

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060901020161.jpg

 

jf familysearch får dette paret datteren Alice Maria i 13.okt 1903, Borås, Skara, Älvsborgs län

 

Källa: Borås kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/GLA/13048/A II a/21 (1899-1905)

 

Jeg finner Ernst Wilhelm og konen i Armbåga i Borås. Innflyttet hit (til denne bydelen) 17.06.03. Datteren Charlotte Märtha f. 1890 i Lotz, Polen, flyttet 1905 til Littau, Sachsen i Tyskland. Sønnen Axel Ernst f. 04.02.01 i Borås. Disse barnas mor er f. i Treptov, Pommern.

 

(SVAR svensk ark.inf.)

 

En sønn Carl Robert kommer til familien i Borås i 1908, fra Hamburg, han er f. 1888 i Lodz. De flytter fra Armboga til en annen bydel i 1906, Saga, videre i 1910 tilbake til Armboga. sønnen Holger Fritz fødes i 1910. Schicht er värksmästare av yrke. Evang.Luth. trosbekjennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sønn Carl Robert kommer til familien i Borås i 1908, han er f. 1888 i Lodz. De flytter fra Armboga til en annen bydel i 1906, videre i 1910 tilbake til Armboga. sønnen Holger Fritz fødes i 1910. Schicht er värksmästare av yrke.

 

Vet du hvor Eranda og Emil Alfred Schicht bosatte seg og levde? Hvor døde de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Først må jeg takke for alt engasjement i denne saken. Jeg er imponert. Ifølge mine papirer ser det ut til at de bodde i Steinkjær. Min onkel Fritz ble født der i 1906. Han har to søstere til som jeg ikke vet hvor var født og de var ikke med på tellingen 1910 så de kan jo ha flyttet etter Steinkjær. Det vi er litt usikre på er navnet hans som først var Alfred Ernst Schicht så dukker han opp under navnet Emil Alfred Schicht. Vi er litt usikre på om dette er to brødre eller om det er samme mann men med litt "navnsurr". Dette må vi nok sjekke litt næremere. Fettern min mener å ha hørt at det var en bror av bestefaren (Emil) som flyttet til Sverige, ikke oldfaren. ??? Det er i allefall sikkert at ved vielsen het han Alfred Ernst. Usikkerheten råder litt for tiden :-)

Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke flere barn f. i Steinkjer men kan selvfølgelig ha oversett noe. Men på gravminner finner jeg den jeg tror er Eranda,gravlagt som Erna Settli, på Gamle Aker kirkegård. Der er også gravlagt en Halfdan Birger født i 1913 og en Ernst født i 1915,begge med etternavn Settli. En bror Erling Settli f. samme dato som den på 1910-tellinga er gravlagt i Sauherad,muligens sammen med sin hustru. Vet du om de flyttet fra Steinkjer etter 1911 ,og ev. hvor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer. Min fetter sa at bestemoren het Erna. Jeg visste ikke hvem som hadde flyttet til Oslo men der bodde min onkel Fritz med familien før de emigrerte til Canada og senere til USA. Noen av dem byttet navn til Settli under krigen. Vet du når Erna (Eranda) døde? Det var noen navn her jeg ikke kjenner til men jeg skal sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erna døde 19.09 1951. Hvis du går inn på Dis- Norge,gravminner i Norge vil du finne disse personene som er registrert gravlagt i Oslo og Suherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg fant den. Føler alt jeg på nåværende tidspunkt må se litt bakover. Hvor kan jeg finne tyskere som innvandret, antagelig til Bergen hvor jeg Ernst Wilholm Schicht dukket opp først. Bosatt i Eidsvaag ved sønnens ekteskap. Han er væver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk nok en gang for fine svar. Jeg lurer bare på hvor jeg finne informasjonen om Borås, har vært inne på anbytarforum men finner ikke ut av det. Datteren Charlotte Märtha f. 1890 i Lodz, Polen og sønnen sønn Carl Robert f.1888 kan de være fra første ekteskap da ekteskap nr. 2 ble inngått 1898. Hans første kone Alvine Meta Schicht døde i Bergen i 1897. Jeg har vært inne på Family scearch men finner ingenting fra 1. eksteskap. Jeg regner med at han giftet seg første gang i Tyskland og at de kom til sammen til Norge ?? en eller annen gang. Har ikke funnet det heller. Invandring fra Tyskland ??

Hilsen fra Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.