Gå til innhold
Arkivverket
Kirsti Arctander

Ove Guldberg Arctander Mossin f- 07. mai 1881

Recommended Posts

Carsten Schanche

Aftenposten mandag 25-9-1922:

Redaktør Ove Mossin er lørdag eftermiddag afgaaet ved døden efter nogen tids sygelighed. Budskabet om Ove Mossins bortgang i saa ung en alder - bare 41 aar - vil blive modtaget med vemod i en talrig skare af venner, og blandt fagfæller vil der være samstemmighed derom, at den norske presse i ham har tabt en af sine dygtigste mænd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Studentene fra 1931:

Ove Peter Myhre Mossin, overrettssakfører, Oslo, f.11-7-1913 s.st., sønn av redaktør Ove Guldberg Arctander Mossin (1881-1922) og Mathilde Myhre (1881-). Gift 1939 med Inge Lundgreen, f.7-9-1918 i København, datter av grosserer Charles L. Ekteskapet oppløst 1956. (Her er nevnt 3 barn).

Cand.jur. 1936. O.r.sakfører 1940. Studiopphold i England 1936-37, Frankrike 1949. - Ekstraord. dommerfullm. Follo sorenskriveri, Drøbak 1937-38, dommerfullm. Numedal og Sandsvær sorenskriveri, Kongsberg 1938-40, sekr. Finansdept. 1940-41, sekr. Norges Pelsdyralslag 1942-45, kontorsjef i firma Hans A. Flaaten 1945.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kirsti Arctander

Studentene fra 1931:

Ove Peter Myhre Mossin, overrettssakfører, Oslo, f.11-7-1913 s.st., sønn av redaktør Ove Guldberg Arctander Mossin (1881-1922) og Mathilde Myhre (1881-). Gift 1939 med Inge Lundgreen, f.7-9-1918 i København, datter av grosserer Charles L. Ekteskapet oppløst 1956. (Her er nevnt 3 barn).

Cand.jur. 1936. O.r.sakfører 1940. Studiopphold i England 1936-37, Frankrike 1949. - Ekstraord. dommerfullm. Follo sorenskriveri, Drøbak 1937-38, dommerfullm. Numedal og Sandsvær sorenskriveri, Kongsberg 1938-40, sekr. Finansdept. 1940-41, sekr. Norges Pelsdyralslag 1942-45, kontorsjef i firma Hans A. Flaaten 1945.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kirsti Arctander

Tusen takk Carsten!

Hva du vet!

Det kan se ut som mora het Helga Gerogine Lovise når jeg leser dåpen til en bror av Ove. Men klarer ikke tyde etternavnet, kanskje jeg finner det på dåp til flere av deres søsken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kirsti Arctander

Takk!

Det innlegget som jeg bare har kopiert av Carsten er gjort mot bedre vitende :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

På dåpen til Georg døpt 9. mai 1886, synes jeg det ser ut som det står Røyem.. Apostrof '' over y'en.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kirsti Arctander

Det kan jeg være enig med deg i.

Har lett etter vielsen deres noen år før første barn Petter Andreas og fram til han blir født uten å finne den. Hvertfall det første i FT 1900.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Helga Georgine Lovise Røyem er innført som døpt i kirkeboka for Rygge, men det står en anmerkning om at dåpen var i Moss:

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rygge, Ministerialbok nr. 5 (1852-1871), Fødte og døpte 1854, side 20.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=416&idx_id=416&uid=ny&idx_side=-21

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Familien er på gården Øre vestre i Rygge og omtales på s. 615 i bygdebok for Rygge, bd. 1.

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kirsti Arctander

Ok, takk til Else også, hadde akkurat funnet dåpen selv så her jobber vi parallelt :)

Men da har jeg hvertfall fått gode svar på etternavnet og at Ove Guldberg Arctander Mossin hadde etterkommere og jeg har fått enda flere slektninger på Arctandersiden i dag :D

I FT 1910 omtales han forreste feilaktig som Ole! :angry:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Siden Ulrik Fredrik er født i Fredrikshald, kan han ha noe med: Røyem, Christian Severin Balle. Løytnant. Overtollbetjent i Fredrikshald 1823. Avskjed 2. juli 1834. (Fra TOLLERE GJENNOM 300 ÅR

1563 - 1886) http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/r-s.htm

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knut Thorvaldsen

Det er kansje ikke kjent av mange men slekten Mossin har fått sitt navn fra Moss.

I 1634 fikk vi en fogd i Moss som het Dines Andersen. Han var fra Nykøping i Danmark.

Sønnen Hans Dinesen skulle studere og dengang var det krav at man skulle ha et slektsnavn. Han kalte seg derfor på latin "Dionysii Mossinius" dvs. Dinesen fra Moss. Det var på samme vis Henrik Wergelands navn kom til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kirsti Arctander

Hei Knut, tenkte faktisk litt på det med Moss, men så er det jo så mange tilfeldigheter ute og går også.

Men når Ulrich døpes i 1820 så er det to kirker i Halden, nemlig Berg kirke og Rokke kirke, begge fra 1100-tallet (iflg Beryl Ramviks "Det inndelte Norge gjennom tidende") men hvilken av disse er det da sansnylig at han ble døpt i?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Liv S. Askelien

Ulrich ble døpt i Immanuels kirke i byen Halden (Fredrikshald). Berg var den gang et eget sogn, og Rokke krk var en annekskirke til Berg. Halden og Berg kommuner ble slått sammen først 1967, om jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Ja, for Fredrikshald var eget prestegjeld på den tiden. 'Fredrikshald (Halden) ble eget prestegjeld iflg. kgl. reskr. 13.12.1769. Da ble Nordre Fredrikshald skilt ut fra Berg og Søndre Fredrikshald fra Idd.' er det å lese på Arkivverkets sider om soknehistorikk: http://arkivverket.nxc.no/nno/Tema/Slektsgransking/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/OEstfold

(Forøvrig ble Ulrik Fredrik Nicolai Røyem døpt 31. august 1819 - ikke 1820.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kirsti Arctander

Hei

Ja, selvsagt! Ser det nå Anne Lise, jeg hadde "forvillet" meg over på jentesiden etter årstallet :huh:

Liv ; Immanuelkirken fant jeg ved å google at den ikke "bare" ble bygd i 1833 slik vi ser i boka "Det inndelte Norge gjennom tidende",(for sent til Ulrichs dåp) men at det fantes en tidligere så da blir det jo noe annet! Atter takk for god hjelp!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive