Gå til innhold
Arkivverket

Ove Guldberg Arctander Mossin f- 07. mai 1881


Kirsti Arctander
 Del

Recommended Posts

Aftenposten mandag 25-9-1922:

 

Redaktør Ove Mossin er lørdag eftermiddag afgaaet ved døden efter nogen tids sygelighed. Budskabet om Ove Mossins bortgang i saa ung en alder - bare 41 aar - vil blive modtaget med vemod i en talrig skare af venner, og blandt fagfæller vil der være samstemmighed derom, at den norske presse i ham har tabt en af sine dygtigste mænd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1931:

 

Ove Peter Myhre Mossin, overrettssakfører, Oslo, f.11-7-1913 s.st., sønn av redaktør Ove Guldberg Arctander Mossin (1881-1922) og Mathilde Myhre (1881-). Gift 1939 med Inge Lundgreen, f.7-9-1918 i København, datter av grosserer Charles L. Ekteskapet oppløst 1956. (Her er nevnt 3 barn).

 

Cand.jur. 1936. O.r.sakfører 1940. Studiopphold i England 1936-37, Frankrike 1949. - Ekstraord. dommerfullm. Follo sorenskriveri, Drøbak 1937-38, dommerfullm. Numedal og Sandsvær sorenskriveri, Kongsberg 1938-40, sekr. Finansdept. 1940-41, sekr. Norges Pelsdyralslag 1942-45, kontorsjef i firma Hans A. Flaaten 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1931:

 

Ove Peter Myhre Mossin, overrettssakfører, Oslo, f.11-7-1913 s.st., sønn av redaktør Ove Guldberg Arctander Mossin (1881-1922) og Mathilde Myhre (1881-). Gift 1939 med Inge Lundgreen, f.7-9-1918 i København, datter av grosserer Charles L. Ekteskapet oppløst 1956. (Her er nevnt 3 barn).

 

Cand.jur. 1936. O.r.sakfører 1940. Studiopphold i England 1936-37, Frankrike 1949. - Ekstraord. dommerfullm. Follo sorenskriveri, Drøbak 1937-38, dommerfullm. Numedal og Sandsvær sorenskriveri, Kongsberg 1938-40, sekr. Finansdept. 1940-41, sekr. Norges Pelsdyralslag 1942-45, kontorsjef i firma Hans A. Flaaten 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Carsten!

Hva du vet!

Det kan se ut som mora het Helga Gerogine Lovise når jeg leser dåpen til en bror av Ove. Men klarer ikke tyde etternavnet, kanskje jeg finner det på dåp til flere av deres søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg være enig med deg i.

Har lett etter vielsen deres noen år før første barn Petter Andreas og fram til han blir født uten å finne den. Hvertfall det første i FT 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga Georgine Lovise Røyem er innført som døpt i kirkeboka for Rygge, men det står en anmerkning om at dåpen var i Moss:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rygge, Ministerialbok nr. 5 (1852-1871), Fødte og døpte 1854, side 20.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=416&idx_id=416&uid=ny&idx_side=-21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien er på gården Øre vestre i Rygge og omtales på s. 615 i bygdebok for Rygge, bd. 1.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk til Else også, hadde akkurat funnet dåpen selv så her jobber vi parallelt :)

Men da har jeg hvertfall fått gode svar på etternavnet og at Ove Guldberg Arctander Mossin hadde etterkommere og jeg har fått enda flere slektninger på Arctandersiden i dag :D

I FT 1910 omtales han forreste feilaktig som Ole! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kansje ikke kjent av mange men slekten Mossin har fått sitt navn fra Moss.

I 1634 fikk vi en fogd i Moss som het Dines Andersen. Han var fra Nykøping i Danmark.

Sønnen Hans Dinesen skulle studere og dengang var det krav at man skulle ha et slektsnavn. Han kalte seg derfor på latin "Dionysii Mossinius" dvs. Dinesen fra Moss. Det var på samme vis Henrik Wergelands navn kom til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut, tenkte faktisk litt på det med Moss, men så er det jo så mange tilfeldigheter ute og går også.

Men når Ulrich døpes i 1820 så er det to kirker i Halden, nemlig Berg kirke og Rokke kirke, begge fra 1100-tallet (iflg Beryl Ramviks "Det inndelte Norge gjennom tidende") men hvilken av disse er det da sansnylig at han ble døpt i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrich ble døpt i Immanuels kirke i byen Halden (Fredrikshald). Berg var den gang et eget sogn, og Rokke krk var en annekskirke til Berg. Halden og Berg kommuner ble slått sammen først 1967, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for Fredrikshald var eget prestegjeld på den tiden. 'Fredrikshald (Halden) ble eget prestegjeld iflg. kgl. reskr. 13.12.1769. Da ble Nordre Fredrikshald skilt ut fra Berg og Søndre Fredrikshald fra Idd.' er det å lese på Arkivverkets sider om soknehistorikk: http://arkivverket.nxc.no/nno/Tema/Slektsgransking/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/OEstfold

 

(Forøvrig ble Ulrik Fredrik Nicolai Røyem døpt 31. august 1819 - ikke 1820.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, selvsagt! Ser det nå Anne Lise, jeg hadde "forvillet" meg over på jentesiden etter årstallet :huh:

Liv ; Immanuelkirken fant jeg ved å google at den ikke "bare" ble bygd i 1833 slik vi ser i boka "Det inndelte Norge gjennom tidende",(for sent til Ulrichs dåp) men at det fantes en tidligere så da blir det jo noe annet! Atter takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.