Gå til innhold
Arkivverket

Jeg trodde og håpet DAs nye brukerforum ville bli bedre (AVSLUTTET)


Gjest LOW
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er alltid optimist. Det var jeg også når det nye forumet ble annonsert. Så kom skuffelsen. DA aksepterer at hvem som helst kan registrere seg som hvem som helst. Det er eksempler her på en person med 4 brukernavn http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/689-etterlysning-av-etterkommere-til-brun/ Jeg har forholdsvis litt lang erfaring og noe kunnskap innen slektsgransking og jeg gidder overhode ikke å dele dette med personer jeg ikke kjenner identiteten til. Dette er min mening, og jeg respekterer de som ikke er enige med meg, men jeg er totalt uenig i DA når det gjelder dette og jeg velger derfor å ikke delta eller hjelpe andre her på brukerforumet. Jeg har også bedt DA og redaktøren å fjerne min profil, noe som sikkert blir gjort neste uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Aase R Sæther - Gloppen

    9

  • kmg

    10

  • Svein O. Tislevoll

    6

  • NNN

    12

Det høres ut som de vil gjøre noe med dette. De har prioritert å få orden i alle poster først ser det ut til. Men de er klar over at noen synes dette er et problem: Se HER.

 

For min del har jeg aldri vært på et forum før med mitt virkelige navn, det kan være at andre også synes at dette er uvant? De fleste vil vel respektere forumets regler når de blir klar over dem. Selvsagt skal man sette seg inn i reglene med en gang, men som sagt, på de aller fleste forum er det vanlig med nick, så det er ikke rart ikke alle får det med fullt navn med seg med en gang.

 

Håper du ombestemmer deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove - jeg forstår din frustrasjon og er i prinsippet helt på linje med deg, noe jeg også har gitt uttrykk for i flere tråder her i det nye forumet. Jeg forstår imidlertid at det har blitt et stort arbeidspress på de få som yter en formidabel innsats for å få alt her til å fungere. Derfor må vi vel gi dem litt mer tid. Annette S. Clausens svar i den tråden Anett Ytre-Eide har lenke til, er jo tydelig og klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lars Ove og Oddbjørn i at det må brukes fullt navn i innleggene.

 

Hold ut,Lars Ove!

Vi vil ikke miste deg her inne på Debattforumet,vet du!

 

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bedt DA og redaktøren å fjerne min profil, noe som sikkert blir gjort neste uke

Her er det verkeleg snakk om å kaste ut barnet med badevatnet. Eg er av dei som har snakka høgast om å beholde seriøsiteten i det nye Brukarforum, eller Brukernes eget forum som det heiter no, og eg har også tru på at det skal bli resultatet. Det har så langt ikkje blitt prioritert å fjerne dei anonyme, men vi veit at det kjem, og i mellomtida kan vi lette arbeidet for administatorane med å rapportere dei anonyme - så innan ikkje altfor lang tid reknar eg med at vi veit kven vi forheld oss til. At det hender at folk gjev seg ut for å vere ein annan enn dei er må vi leve med - det hadde vi då sanneleg nok av i det gamle forumet også.

 

Men tilbake til badevatnet - du, Lars Ove, er oppteken av at vi skal ha eit seriøst forum, og samtidig planlegg du å forlate oss - noko som vil senke seriøsiteten med fleire hakk - ?

 

Det blir då dessutan stadig færre anonyme, så vidt eg kan sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig med de andre innleggene! Hold ut litt til. Vi er lovt at ting skal bli bedre. Det er som sagt mange som deler din frustrasjon og ingen som vil miste deg som meddebattant her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt der ;)

Er godt å vite hvem man snakker med.

-Trodde profilene måtte knyttes til en epostadresse?

(Altså at man ikke kan opprette flere på samme..?)

 

Men synes nok også det er greit med å bruke fullt navn i underskriftsfeltet.

(Navn burde vel egentlig kunne være skjult, for de som ikke er innlogget).

-Men stoler på at de finner en god løsning.

 

Jeg har stor glede av jobben du gjør Lars Ove! Så jeg håper du kommer tilbake.

-Fantastisk side du har, god design ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Lars Ove!

 

Jeg har gått lei av DAs tafatthet, så jeg har for lengst endret mitt eget visningsnavn i protest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen-og-sytti innlegg har denne debatten nådd et nivå som gjør at jeg velger å slette alle mine innlegg fra dette tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest vi skal ta ein rask repetisjon av historien til Brukarforum. Det var som mange av oss "eldste" kan hugse ikkje med i tilbodet frå Digitalarkivet i starten. Det fanst eit forum der ein kunne stille spørsmål til DA, og det vart ganske straks mange som spurde om vi ikkje kunne ha eit forum der vi kunne hjelpe kvarandre og. Etter ei tids påtrykk blei det oppretta, men det vart meir enn ein gong gjeve beskjed frå DA om at det ikkje ville bli lagt særleg ressursar i å administrere det, sidan det gjekk ut over andre arbeidsfelt og DA hadde begrensa arbeidskapasitet.

 

Eg synest dette kan vere ein grei korreks å ha i bakhovudet, samtidig som eg sjølvsagt arbeider for at reglane skal følgjast. "Fullt" namn, altså det namnet du signerer med, også som visningsnamn, må vere målet for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må trekke på smilebåndet - men det ser dessverre ut til at forumet i en litt for stor grad er blitt sittende igjen med en kjerne der slektsspørsmål ikke lenger er det viktigste, men som vil forsøke å styre DA og gjøre om forumet til ei lekegrind for seg selv og likesinnede. "Du får ikke leke mer i våres gård". Ja, ja - stå på gutter, dere er på god vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen-og-sytti innlegg har denne debatten nådd et nivå som gjør at jeg velger å slette alle mine innlegg fra dette tema.

 

Men takk for ditt seriøse svar nedenfor, Aase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja - stå på gutter, dere er på god vei!

Berre for å ha sagt det så er det ikkje berre "gutter" som kjempar for seriøsiteten. Og eg har ikkje problem med å innrømme at mi meining er at dei som vil leike i DA sin gård får følgje dei reglane som DA har sett. Alternativet er like gjerne at Brukarforum blir lagt ned, noko som faktisk skjedde minst EIN gong i det gamle forum, når Jan Oldervoll var lei av å forholde seg til Tuppen og Lillemor i fri utfolding. Protestane vart så sterke at han ga seg.

 

Hugs at dette er eit brukarforum for ARKIV-VERKET, og Arkiv-verket har rett til å setje premissane. At dei, for å spare tid og pengar, no har gjeve Brukarforum ei form som gjerne verkar litt mindre seriøs enn den gamle bør ikkje føre til at kravet til seriøsitet blir sett ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til at folk ikke vil stå fram med fullt søkbart navn i et forum som dette. Skal disse utestenges - så lenge de kun er interessert i å få svar på en del personlige slektsspørsmål? Vil man hive seg utpå med sterke meninger og delta i tråder som denne, bør man selvfølgelig "signere".

 

Hvorfor ikke la DA drive dette forumet sitt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sagt kva eg meinar om dette opptil fleire gonger før, men for at ingens skal vera i tvil gjentek eg gjerne ståstaden min.

 

Ingen bør opptre anonymt på forumet. Fullt namn bør visast, - i det minste i signaturen. Om fullt namn kjem fram som visningsnamn kan både dei som er medlemmar av forumet og dei som ikkje er medlemmar sjå kven forfattaren av innlegget er. Fullt namn i signaturen kan berre lesast av dei som er innlogga, så om du skummar innlegga uten å vera innlogga kan du ikkje sjå signaturen. Men det er ikkje vanskeleg å sjå signaturen for innlogga medlemmar og det meinar eg er fullstendig bra nok. Det er då ikkje snakk om anonymitet lenger.

 

Så når DA i utgangspunktet krevde fullt namn som visningsnamn, så er eg slett ikkje sikker på at dei visste at dette med signatur løyste problemet med anonymitet for dei som ønskte å unngå å verta open for "googling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke la DA drive dette forumet sitt selv?

Kvifor ikkje følgje dei reglane DA har sett og dermed forenkle arbeidet for dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bør nå være klar over at profilinformasjonen til hvert enkelt medlem ikke lenger er synlig ved søk på Google, i motsetning til hva den var til å begynne med. Da skjønner ikke jeg hvorfor medlemmer som i alle år har stått frem med fullt navn, plutselig skal bli anonyme?

 

Jeg er ellers imot anonymitet, og kommer neppe til å legge noen som helst informasjon inn i et tema som er startet av en NN eller lignende. Alle bør følge de ordensregler som finnes her. De som ikke gjør det, skaper merarbeide for dem som arbeider i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bedt DA og redaktøren å fjerne min profil, noe som sikkert blir gjort neste uke

Skal vi bare sitte og se på at en stein i grunnmuren på forumet faller ut?? Kjemp for alt hva du har kjært, tenker jeg, og i denne sammenheng seriøsiteten i forumet som du er med å bidra til! Ikke forlat oss, Lars Ove, hva er vel "vi små" uten kapasiteter som deg?

Jeg for min del sitter mest passiv på min tue for tida i troen på at formen og tonen i dette nye forumet vil nærme gamle, gode tilstander og at noen med mulighet til å ta grep, gjør nettopp det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt GeKamBe som visningsnavn (som egentlig burde vært tilstrekkelig) og fullt navn i signaturen. Men man kan vise romslighet om det kan bidra til at Lars Ove kommer tilbake på forumet, derfor har jeg rettet visningsnavnet til fullt navn. <BR>Aase er nok litt historieløs mht. den gangen Oldervoll stengte forumet (som han ikke hadde myndighet til), da var Oldervoll både Tuppen og Lillemor i den berømmelige "A report from Baghdad" (og det vanlige halehenget). Så det har ingen sammenheng med denne debatten. (Om du sikter til en annen debatt jeg ikke kjenner til, får jeg be om unnskyldning) <BR>Lars Ove, et forsøk på en utstrakt hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Om du sikter til en annen debatt jeg ikke kjenner til, får jeg be om unnskyldning)

 

Eg støttar meg til "manns minne" - og det er som kjent ikkje særleg påliteleg. Men hovudpoenget mitt er det same uansett: Dette forumet er ein del av Arkivverket sine sider, dermed er det opp til dei å setje premissane, og mellom premissane er fullt visningsnamn, verre er det ikkje.

 

Og for all del, eg er ikkje ute etter eit snevert forum der 5 personar diskuterer middelalderslekter - her må vere rom for spøk og digresjonar som det alltid har vore, og Reidar Oddløkken sine vintersportstrådar er oppbyggeleg lesing, men vi har fått beskjed om å identifisere oss. Vil vi ikkje det, får vi finne eit anna forum å diskutere i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men vi har fått beskjed om å identifisere oss. Vil vi ikkje det, får vi finne eit anna forum å diskutere i.."

 

Sei meg Aase og dykk andre som ropar så høgt om anonymitet og identifisering, - klarar du ikkje å sjå kven som har skrive dette innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarar du ikkje å sjå kven som har skrive dette innlegget?

 

Svaret er todelt: 1. Jau, eg ser namnet ditt når du svarar i ein tråd der eg deltek. 2. Nei, eg veit ikkje kven du er viss du har starta eit tema og eg vurderer om eg skal bruke tid på å lese det. Då vil du stå i temalista med "nick".

 

Men kva eg kan sjå og ikkje er ikkje så vesentleg så lenge det er vertskapet, Arkivverket, som ber oss om å ta av oss på beina eller kva andre reglar dei no vil ha før dei slepper oss inn i sitt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men kva eg kan sjå og ikkje er ikkje så vesentleg så lenge det er vertskapet, Arkivverket, som ber oss om å ta av oss på beina eller kva andre reglar dei no vil ha før dei slepper oss inn i sitt hus".

 

Ja, det er naturlegvis rett det du skriv der. På den andre sida er det opp til kvar einskild av oss kor vidt vi ønskjer å koma inn "i huset" med dei reglar som gjeld, eller om vi ønskjer å stå utanføre, ev finna oss andre arenaer å delta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.