Gå til innhold
Arkivverket

Jeg trodde og håpet DAs nye brukerforum ville bli bedre (AVSLUTTET)


Gjest LOW
 Del

Recommended Posts

For meg er det uinteressant hva folk kaller seg, bare de bruker samme navnet hele tiden. Det har jo ikke noe med kvaliteten på dette nettet å gjøre. Får jeg data, så må jeg jo like vel kontrollere dem. Det er egentlig ikke ofte navnet på den som svarer meg sier meg noe. Et kallenavn eller en ukjent person blir jo nesten like annonymt for meg.

 

Jeg akter bare å kalle meg Thor.Kastes jeg ut av forumet på grunn av det, så vil jeg tro det er et tap for flere enn meg! I hvertfall er det et tap for mange dersom Hans kastes ut! Vi er jo ikke avhengig av dette nettet. Det var bra, men er på mange måter blitt blitt et mye mere prateforum.

 

Då er det ustrukturert og det er vanskelig å se om her er noe som interesserer meg. Det bør jeg ikke bruke mere enn 30 sekunder på. Å drive å søke og lete i det vide og brede er uinteressant. Da får vi bruke andre media.

 

Som ett hjertesukk må jeg si at for meg funket det gamle forumet perfekt og jeg sa mange ganger at her fikk jeg dekket mitt behov på en super måte. Så må jo andre få lov til å si at det nye forumet dekker deres behov.

 

Jeg har ingen problemer med å identifisere meg overfor de som trenger det her også. En pm er alt som skal til. Da kan jeg utfordre hvilket som helst dekknavn! HVA ER PROBLEMET?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Aase R Sæther - Gloppen

    9

  • kmg

    10

  • Finn Gunnar Oldervik

    6

  • NNN

    12

På den andre sida er det opp til kvar einskild av oss kor vidt vi ønskjer å koma inn "i huset" med dei reglar som gjeld, eller om vi ønskjer å stå utanføre, ev finna oss andre arenaer å delta på.

Det er klart at ingen har plikt til å delta her. Men Brukarforum har vore ein unik samlings-stad, nettopp fordi amatørar og profesjonelle, nybeynnarar og drevne, har møttest på like fot, det er dette som er så bevaringsverdig. Fullt namn (det du vanlegvis skriv under med, ikkje nødvendigvis alle ukjende mellomnamn) har alltid vore vanleg, og det er ikkje anna enn den ytre forma som er endra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det kanskje et minus at alt som ble skrevet i det gamle forumet etterhvert blir søkbart på google, og det står vel mye rart her og der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Og for all del, eg er ikkje ute etter eit snevert forum der 5 personar diskuterer middelalderslekter - her må vere rom for spøk og digresjonar som det alltid har vore, og Reidar Oddløkken sine vintersportstrådar er oppbyggeleg lesing, men vi har fått beskjed om å identifisere oss. Vil vi ikkje det, får vi finne eit anna forum å diskutere i..

 

 

Dette var godt sagt!

 

Ja klarer ein ikkje å fylgje reglane så må ein halde seg unna. Han kan me ikkje klare oss utan blei det sagt. Om nokre dagar var han gløymd.

 

Og det kanskje viktigaste her er punktet om takt og tone. Vil ein klage på noko eller nokon så ta det med moderator og ikkje i åpent forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt rart at noen ønsker å fjerne sin profil pga innlegg som de ikke gidder å åpne - men det må selvfølgelig bli opp til den enkelte å vurdere slike tiltak. Jeg trodde egentlig ikke at man ville hjelpe til på dette forumet bare ut fra vedkommendes profil. Det burde være innholdet i forespørselen som var det interessante...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realiteten er vel den at redaktørane/Arkivverket ikkje hadde tenkt nøye gjennom dette med å krevje fullt namn i eit forum som er ope for googling. Bruk av kallenamn reduserer seriøsiteten, samtidig er det vanleg nettvett å vere varsam med å leggje att fullt namn på søkbare nettstader. I forumet "Spør Digitalarkivet" er det naturleg at DA berre svarar når det er oppgitt fullt namn. Korleis reglane bør vere i "Brukernes eget forum" er det tydelegvis mange meiningar om - det som skaper frustasjon, er at reglane ikkje samsvarer med praksis. Derfor bør enten reglar eller praksis endrast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realiteten er vel den at redaktørane/Arkivverket ikkje hadde tenkt nøye gjennom dette med å krevje fullt namn i eit forum som er ope for googling. Bruk av kallenamn reduserer seriøsiteten, samtidig er det vanleg nettvett å vere varsam med å leggje att fullt namn på søkbare nettstader. I forumet "Spør Digitalarkivet" er det naturleg at DA berre svarar når det er oppgitt fullt namn. Korleis reglane bør vere i "Brukernes eget forum" er det tydelegvis mange meiningar om - det som skaper frustasjon, er at reglane ikkje samsvarer med praksis. Derfor bør enten reglar eller praksis endrast.

Så lenge jeg er registrert med riktig mailadresse og signerer hvert innlegg med fullt navn, føler jeg meg trygg på at jeg ikke vil bli fjernet fra forumet. Derfor er jeg helt enig i at reglene bør forandres så snart som mulig, slik at man kan ha et "nickname" men at man signerer innleggene med den ikke-søkbare signaturen dvs fullt navn under hvert innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunkt enig med NNN at det burde være nok med signatur, forumet er ikke større enn at f.eks. mitt GeKamBe burde vært enkel å identifisere for forumets deltakere (men noe vanskeligere å google).

 

Men det var trådstarter Lars Ove jeg ønsket tilbake, derfor lot jeg pragmatikeren i meg vinne i håp om et det kunne være et lite bidrag til et "fullt" forum igjen. (Jeg har ikke vært en tilhenger av det nye forumet i det hele tatt, men innfinner meg med at det er kommet for å bli. Jeg er dessuten ikke på forumet fordi jeg søker hjelp).

 

Som mange har vært inne på er det kanskje på tide at regler og praksis går hånd i hånd - da slipper vi brukervakter. Så min sluttstrek er altså at jeg er avslappet til hva reglene blir bare de blir praktisert og at dette gjøres før det går for mye prestisje i spørsmålet (kanskje for sent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en bruker opptrer ordentelig og redelig ovenfor de andre brukerne, og dessuten følger "Ordensregler for debattene" - http://forum.arkivverket.no/index.php?/forum-6/announcement-2-ordensregler-for-debattene/ - og "Personvernerklæringen" - http://arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Om-oss/Personvernerklaering - burde alt være greit. Hvis en bruker oppdager uregelmessigheter hos andre, bør det rapporteres til administratorene av forumet. Konsekvensen for uregelmessigheten burde være en advarsel med frist for å ordne opp, og hvis intet blir ordnet opp i innen fristens utgang, burde vedkommende bli utestengt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "angiver"-forum hadde jeg fortest mulig meldt meg ut av, jeg håper jeg misforstod deg Odd Andreas. Om reglene ikke kan administreres av de som er satt til det, er det noe feil med reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før det går for mye prestisje i spørsmålet (kanskje for sent)

Det er dette som er sørgelig med hele debatten. Få er uenige i at vi skal identifisere oss, dette burde knapt være diskusjonstema. Om ordlyden i forumreglene hadde vært at man skal opptre under fullt navn - uten å spesifisere at dette må være visningsnavn - hadde vi trolig sluppet hele diskusjonen. Nå har det dessverre gått for mye prestisje i det og ingen synes lenger å være spesielt lydhøre for "motpartens" argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid optimist. Det var jeg også når det nye forumet ble annonsert. Så kom skuffelsen. DA aksepterer at hvem som helst kan registrere seg som hvem som helst. Det er eksempler her på en person med 4 brukernavn http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/689-etterlysning-av-etterkommere-til-brun/ Jeg har forholdsvis litt lang erfaring og noe kunnskap innen slektsgransking og jeg gidder overhode ikke å dele dette med personer jeg ikke kjenner identiteten til. Dette er min mening, og jeg respekterer de som ikke er enige med meg, men jeg er totalt uenig i DA når det gjelder dette og jeg velger derfor å ikke delta eller hjelpe andre her på brukerforumet. Jeg har også bedt DA og redaktøren å fjerne min profil, noe som sikkert blir gjort neste uke

 

Vil du da slutte å annonsere hver eneste lille tanke, følelse og mening du har her på Digitalarkivets brukerforum? Vær så snill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "angiver"-forum hadde jeg fortest mulig meldt meg ut av, jeg håper jeg misforstod deg Odd Andreas. Om reglene ikke kan administreres av de som er satt til det, er det noe feil med reglene.

 

Jeg synes reglene er klare og greie og de burde vi respektere. Holdes de ikke så er det utestengelse etter advarsel, vurdert og bestemt av administrasjonen.

 

Om noen kaller meg eller andre en idiot, direkte eller omskrevet for å se litt penere ut så har jeg grunn til å rapportere det. Dette skal selvsagt gjøres direkte til de som har ansvaret uten å måtte begynne en skittkastingsdebatt her. Forumet blir da vel ikke et "angiver"-forum av den grunn!

 

Det skulle være unødvendig av de ansatte i arkivverket å sitte å følge med i alle tråder og emner for å passe på at alle følger reglene. La de få gjøre mer nyttig arbeid. Noen (få) ganger er her folk som ikke oppfører seg og da bør en ha mulighet for å si fra til de ansvarlige. La synderen gjerne få vite hvem som har kommet med klage.

 

Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "angiver"-forum hadde jeg fortest mulig meldt meg ut av, jeg håper jeg misforstod deg Odd Andreas. Om reglene ikke kan administreres av de som er satt til det, er det noe feil med reglene.

Argumenterer ikke for et "angiver"-forum. Men regler er regler, og hvis man ikke liker dem bør man enten holde seg borte fra forumet, eller sende forslag til regelendringer til forumets administrator. Selv synes jeg reglene er greie, og har ingen motforestilling mot å bruke mitt fulle navn som visningsnavn. Jeg undres derimot på hvorfor enkelte er så redde for at navnet deres skal være søkbart?

Endret av Odd Andreas Sørgård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes reglene er klare og greie og de burde vi respektere. Holdes de ikke så er det utestengelse etter advarsel, vurdert og bestemt av administrasjonen.

 

Om noen kaller meg eller andre en idiot, direkte eller omskrevet for å se litt penere ut så har jeg grunn til å rapportere det. Dette skal selvsagt gjøres direkte til de som har ansvaret uten å måtte begynne en skittkastingsdebatt her. Forumet blir da vel ikke et "angiver"-forum av den grunn!

 

Det skulle være unødvendig av de ansatte i arkivverket å sitte å følge med i alle tråder om emner for å passe på at alle følger reglene. La de få gjøre mer nyttig arbeid. Noen (få) ganger er her folk som ikke oppfører seg og da bør en ha mulighet for å si fra til de ansvarlige. La synderen gjerne få vite hvem som har kommet med klage.

 

Mvh Helge

 

 

Jeg skrev over temaet visningsnavn/signatur og svarte om "uregelmessigheter hos andre" - ikke sjikane og lignende. Dersom uregelmessigheter hos andre inkludert visningsnavn/signatur rettferdiggjør rapportering, har vi etter min mening et "angiver"-forum blottet for romslighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid optimist. Det var jeg også når det nye forumet ble annonsert. Så kom skuffelsen. DA aksepterer at hvem som helst kan registrere seg som hvem som helst. Det er eksempler her på en person med 4 brukernavn http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/689-etterlysning-av-etterkommere-til-brun/ Jeg har forholdsvis litt lang erfaring og noe kunnskap innen slektsgransking og jeg gidder overhode ikke å dele dette med personer jeg ikke kjenner identiteten til. Dette er min mening, og jeg respekterer de som ikke er enige med meg, men jeg er totalt uenig i DA når det gjelder dette og jeg velger derfor å ikke delta eller hjelpe andre her på brukerforumet. Jeg har også bedt DA og redaktøren å fjerne min profil, noe som sikkert blir gjort neste uke

 

Kjære Lars Ove , selv om jeg har stor forståelse og respekt for din beslutning ber jeg deg innstendig om og revurdere din beslutning ad. ovennevnte. Skulle vi miste din kompetanse , vilje til og hjelpe andre , din personlighet , kontaktskapende evner , gode humør og mellom menneskelige forståelse. Da blir det " TOMT " her inne .

 

Oppfordrer også med det samme moderator på forumet til å følge opp gitte retningslinjer for konsekvenser ved mangelfull registrering av bruker navn . Ellers blir jo dette i mitt hode oppfattet kun som tomme trusler og det står det lite respekt av .

 

mvh. bjørn løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenterer ikke for et "angiver"-forum. Men regler er regler, og hvis man ikke liker dem bør man enten holde seg borte fra forumet, eller sende forslag til regelendringer til forumets administrator. Jeg undres for øvrig på hvorfor enkelte er så redde for at navnet deres skal være søkbart?

 

 

Hvis "regler er regler" og "en bruker oppdager uregelmessigheter hos andre, bør det rapporteres til administratorene av forumet" er forenlig med første setning over, så ser ikke jeg hvordan. Og at noen ikke ønsker navnet søkbart kan vel respekteres uten ironi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes reglene er klare og greie og de burde vi respektere. Holdes de ikke så er det utestengelse etter advarsel, vurdert og bestemt av administrasjonen.

 

Om noen kaller meg eller andre en idiot, direkte eller omskrevet for å se litt penere ut så har jeg grunn til å rapportere det. Dette skal selvsagt gjøres direkte til de som har ansvaret uten å måtte begynne en skittkastingsdebatt her. Forumet blir da vel ikke et "angiver"-forum av den grunn!

 

Det skulle være unødvendig av de ansatte i arkivverket å sitte å følge med i alle tråder og emner for å passe på at alle følger reglene. La de få gjøre mer nyttig arbeid. Noen (få) ganger er her folk som ikke oppfører seg og da bør en ha mulighet for å si fra til de ansvarlige. La synderen gjerne få vite hvem som har kommet med klage.

 

Mvh Helge

Et godt og velformulert innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudd på reglene, som å opptre anonymt i et forum der det kreves identitet kan vel ikke aksepteres.

Her er det spørsmål om likebehandling.

 

Arkivverkets ansatte mener jeg skal bruke mest mulig av bevilgende midler til annet enn å være ordenspoliti på debattforumet.

Derfor bør alle klare brudd på regler (selvsagt også anonymitet) rapporteres. Hva som bare er "uregelmessigheter" eller regelbrudd blir vel i mange tilfeller en skjønnsak.

Regner med at når de som ikke følger reglene nå får seg en advarsel og etter det blir utestengt for en periode om de ikke retter opp feil som blir påpekt, så blir ikke dette noe stort problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudd på reglene, som å opptre anonymt i et forum der det kreves identitet kan vel ikke aksepteres.

Her er det spørsmål om likebehandling.

 

Arkivverkets ansatte mener jeg skal bruke mest mulig av bevilgende midler til annet enn å være ordenspoliti på debattforumet.

Derfor bør alle klare brudd på regler (selvsagt også anonymitet) rapporteres. Hva som bare er "uregelmessigheter" eller regelbrudd blir vel i mange tilfeller en skjønnsak.

Regner med at når de som ikke følger reglene nå får seg en advarsel og etter det blir utestengt for en periode om de ikke retter opp feil som blir påpekt, så blir ikke dette noe stort problem :)

 

 

Å opptre anonymt har såvidt jeg kan se ikke vært tema i denne saken.

 

Dette begynner å skremme meg, jeg gjorde et forsøk ved å endre visningsnavnet slik "reglene" tilsier. Lot egen oppfatning vike for å hindre at prestisje skulle hindre bredest mulig deltakelse. Men når man ønsker et ordenspoliti fra deltakerene (jeg snakker stadig ikke om personlige angrep og sjikane), blir jeg nesten redd.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå har gått til det skritt å benytte initialer som visningsnavn og fullt navn som signatur, så er det ikke for å provosere noen, aller minst Lars Ove eller forumets administrasjon. Grunnen er;

 

1. At jeg ønsker å stille meg solidarisk med de som ikke ønsker å gjøre namnet sitt søkbart på Google. Skal disse utestenges, så ønsker også jeg å bli utestengt sammen med dem.

 

2. Vi har ingen rett til å spørre hvorfor den enkelte ikke ønsker å eksponere seg på den måten. Det er deres valg.

 

3. Det er fullstendig feil å definere en slik ordning som anonymitet. Det er kun en annen måte å identifisere seg overfor de andre på forumet.

 

4. Jeg kan ikke se en eneste saklig grunn for at dette ikke skal kunne tillates og da regner jeg ikke med argumentasjon som "at reglene er slik".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "regler er regler" og "en bruker oppdager uregelmessigheter hos andre, bør det rapporteres til administratorene av forumet" er forenlig med første setning over, så ser ikke jeg hvordan. Og at noen ikke ønsker navnet søkbart kan vel respekteres uten ironi?

Helge Bjerkevoll har formulert seg bedre, og jeg vil gjerne sitere ham: Jeg synes reglene er klare og greie og de burde vi respektere.

 

Og er du og andre ikke konfortable med de gjeldene reglene, bør jo det tas opp med forumets administrator, med forslag til nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge Bjerkevoll har formulert seg bedre, og jeg vil gjerne sitere ham: Jeg synes reglene er klare og greie og de burde vi respektere.

 

Og er du og andre ikke konfortable med de gjeldene reglene, bør jo det tas opp med forumets administrator, med forslag til nye.

 

 

Dette var inkluderende. Lurer på om jeg allikevel skal følge NNN og LGO og de andre....å forsøke å være romslig, å være litt pragmatisk fører tydeligvis ingen steder. Respekt for andres syn er underordnet "Ordnung".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å opptre anonymt har såvidt jeg kan se ikke vært tema i denne saken.

 

Dette begynner å skremme meg, jeg gjorde et forsøk ved å endre visningsnavnet slik "reglene" tilsier. Lot egen oppfatning vike for å hindre at prestisje skulle hindre bredest mulig deltakelse. Men når man ønsker et ordenspoliti fra deltakerene (jeg snakker stadig ikke om personlige angrep og sjikane), blir jeg nesten redd.....

 

Ok. La oss ikke kalle det anonymitet, men kort og godt brudd på de regler som er satt opp.

Kan noen ikke forholde seg til regelverk så ser jeg ikke problemet. Da er vel ikke dette rette forum. Er det ikke så enkelt?

 

Jeg har ikke omtalt deltakerne her som ordenspoliti, men sagt at administrasjonen må slippe å opptre som ordenspoliti. Om noen velger å kalle det å rapportere brudd på reglene som å opptre som ordenspoliti så må de gjerne det. Kjært barn har mange navn. En rekke artikler i nettavisene har mulighet for lesernes kommentar, og der kan en rapportere upassende innlegg. Hva noen mener er upassende er vel uansett skjønnsmessig. Jeg kan ikke her se noen forskjell på om det er pkt. 1 eller pkt.6 i "Brukernes eget forum".

Og hvorfor skulle noen bli redd for at en passer på at reglene følges?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lars Ove Wangensteen,

 

Bra å bli borte når man har denne holdningen, da kan det etterpå bli en vennligere tone innpå her. Ellers opplyser jeg om sangen til Jens Book Jensen, "Det er lov å være blid".

 

Ellers er jeg enig med dem som mener at det ikke skal være angiveri for små bagateller innpå her, til dømes om noen blir mobbet litt og noen svarer tilbake igjen. Da bør man heller opplyse i tråden (emnesiden) at partene skal roe seg litt ned. Ellers kan jo ledelsen fritt ta bort slike innlegg som ikke har med tema på siden å gjøre eller legge det en annen plass.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.