Gå til innhold
Arkivverket

Bygdebøker Herefoss/Hommedal, Aust-Agder?


Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Ole Olsen, utv. til Amerika ca. 1860. Etterkommere i USA prøver å finne ut litt mer om hans foreldre og ev. søsken. Ole tok navnet Ole Gauslow i Amerika, og vi har oversikt over hans etterkommere.

Jeg fant han som født 2.7.1832, døpt 22.7. i Herefoss/Hommedal. Foreldre var Ole Olsen og Anne Bærruldsdtr.? Gauslaae hvis jeg tyder kirkeboka rett. Er det noen som har opplysninger om hans slekt? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren Tellef ble døpt 27 april 1834 ,Tellef,døpt 27 april 1834.Dåp nr 4

 

Finner også Anne Helene,døpt 14 juni 1840.Nå kalles mora Anne Berntsdatter Anne Helene,døpt 14 juni 1849.Dåp nr 3,høyre side

 

 

Fant Anders,døpt 12 okt 1823.Faren kalles Ole Olsen Rettestøl.Mora kalles Anne Beruldsdatter. Anders,døpt 12 okt 1823

 

Aase,døpt 20 mars 1825.Aase,døpt 20 mars 1825.Dåp nr 5,høyre side)

 

Anne,døpt 18 mai 1828 Anne,døpt 18 mai 1828.Dåp nr 4,høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt i de to Landvik-bøkene (Hommedal, Gauslå, Rettestøl), men har forløpig ikke funnet noe av interesse for denne saken. Bøkene er utgitt av Landvik historielag 1961.

 

Har også kikket litt i de to Øyestadbøkene (Furre) uten å få øye noe av interesse. Bøkene er utgitt av Øyestad kommune 1981.

 

Det kan selvfølgelig ikke utelukkes at et grundig studium av disse 4 bøkene (over 1700 sider) kan bringe fram opplysninger av interesse for saken, men det blitt litt mye for meg.

 

I FT 1801, Aust-Agder, Øyestad, Furre gård, finner jeg en som kanskje er av interesse: Anne Bærulsdtr, 3 år.

Foreldrene hennes: Bærulf Persen, 32 år og Anne Bærulfsdtr. 26 år.

Foreldrene til Anne Bærulfsdtr 26 år: Bærulf Christensen 64 år og Giertrue Alfsdtr. 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bryllupet til Ole Olsen og Ane Bærulsdatter i Mykland kirke i 1823.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9499&idx_id=9499&uid=ny&idx_side=-129

 

Konfirmasjonen til Ane Bærulsdatter, her skrevet Ane Børresdatter i Herefoss, helt nede til høyre på høyre side.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16914&idx_id=16914&uid=ny&idx_side=-53

 

Dåpen til Ane Bærulsdatter i Herefoss i 1795, øverst til venstre:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16914&idx_id=16914&uid=ny&idx_side=-60

 

Foreldrene til Ane Bærulsdatter var Bærul Tellefsen fra Ytre Lauvrak i Mykland som ble gift i 1793 med Aase Olsdatter Hynnekleiv.

De hadde barna: Tellef 1794, Ane 1795, Ole 1797, Karen 1799, Osmund 1805, Aase 1808, Halvor 1811, Gunild 1814.

 

Vielsen til Bærul Tellefsen og Aase Olsdatter Hynnekleiv i Mykland kirke, lnr. 17, nederst til venstre:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9923&idx_id=9923&uid=ny&idx_side=-105

 

Foreldre til Bærul Tellefsen, tatt fra Herefoss Bygdesoge s. 53, var Tellef Gundersen Ytre Lauvrak gift 1759 med Karen Børusdatter Herefoss født 1725.

 

Tellef Gundersen var sønn av Gunder Halvorsen Retterholt gift i 1723 med Berte Tjøstolvsdatter Nedre Lauvrak.

 

Har mye om disse familiene, men blir for langt å skrive her, så dersom deter ønskelig med mer kan jeg kontaktes på johrisla krøllalfa online.no.

 

Har ikke funnet ut noe om Ole Olsen Haugland, men skal prøve å se hva jeg kan finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjempebra! Tusen takk til dere alle tre. Det er Dr. Verlyn D. Anderson, Moorhead, MN som har sendt spørsmålet til meg. Verlyn holder kurs i slektsgranskning for mange interesserte norskamerikanere i Sons of Norway, Kringen Club, Fargo, og en av kursdeltakerne er Mark Gauslow som er veldig interessert i sin tippoldefars slekt. Håper det er i orden at jeg sender link til dette spørsmålet til Verlyn Anderson, så kanskje han kontakter deg, Benn Johan. Verlyn skriver og forstår norsk helt utmerket.Mvh. Ole.

Kan dette være Ole's bror Tellef i 1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60924&gardpostnr=555&personpostnr=3091&merk=3091#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke rett Tellef, denne Tellef var født på Direnes og sønn av Ole Olsen og Gunhild Tygesdatter Direnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.