Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i bygdebøker for Gjerdrum?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Har du noe mer om disse her:

 

Ole Olsson Gjerdrum, født 12 september 1654 i Gjerdrum; død 11 mars 1732 i Strandebarm. Han giftet seg med Guri Sørensdatter Pay.

 

Guri Sørensdatter Pay, død 1724 i Strandebarm.

Notater for Ole Olsson Gjerdrum:

Ole ble født i Gjerdrums prestegjeld hvor faren var sogneprest. Han ble student fra Christiania Skole i 1673, var først personlig kapellan hos faren og ble 6 oktober 1688 sogneprest i Strandebarm. Han ankom 9 juni 1689.

Ole skal ha vært lærd, men var dertil egen og sær og ofte besynderlig i sin adferd. Han syslet med medisin og kjemi, hvor han således pådro seg mistanke hos almuen om at han "øvede den sorte Kunst".

 

Dette er "pastet" herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter sjansen med takk og vil spørre om følgende:

Jeg søker opphavet til en stakkars fattigpike som het Anne Olsdatter som døde i Ullensaker 14 mai 1866. Ved sin død oppgis hun å være 32 år gammel, ergo født ca. 1834.

Ved folketellingen i Ullensaker 1865 finner jeg Anne Olsdatter, og det oppgis her at hun var 33 år gammel og født i Gjerdrum.

 

 

I kirkebok for Gjerdrum under konfirmerte finner jeg en Anne som kan passe ut fra oppgitt alder, nemlig:

 

Anne Karine Olsdatter Sørum Eie, født 3 mai 1833 (døpt 2 juni) som oppgis å være født på Gjerdrum prestegård av foreldre: husmann Ole Amundsen Sørum Eie og hustru Elie Amundsdatter. Det er gjort en tilføyelse av presten om at denne Anne Karine hadde attest for utflytting til Ullensaker datert 11 januar 1861 (og hensikten med uflyttingen var å tjene til livets opphold). Jeg kan jo være på ville veier, men mener dette kan være den Anne jeg leter etter.

 

Nå vet jeg jo at husmannsfamilier normalt sett er dårlig dekket i bygdebøkene, men spør likevel om det kan stå noe om nettopp denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anett

 

Gjerdrum BB I, Gjerdrum prestegård:

 

Ole Evensen Gjerdrum, f.1622, prest 1652-97, da han døde, gift 1652 med Ellen Olsd. Grue, f. ca. 1631, død 1711. (De hadde flere barn, men dette står om Ole):

 

Ole, kapellan hos faren 1678-88, bodde på Rogstad, seinere på N.Vang, som han kjøpte. Ble sokneprest i Strandebarm og solgte i 1692 Vang til onkelen Peder Pedersen Møller.

 

Nordgarn Rogstad:

 

Kapellan Ole Olsen Gjerdrum, f. ca. 1654, død 1732 som sokneprest i Strandebarm, gm Guri Bay, død 1724. Barn: Ole, f.1687, sokneprest i Strandebarm, to sønner og to døtre til.

 

Ole Olsen Gjerdum var sønn til soknepresten her og tok navn etter bygda. Høsten 1682 kjøpte han 5 lpd. uten bygsel i Sørgarn Rogstad. Alt to år før hadde han pantet til seg halve Søgarn av Gunner Evensen, men dette pantet ble innløst igjen i 1682.

 

Våren 1684 stevnte kapellanen drengen Kristoffer Anbjørnsen, som hadde fått 1 ort og 8 sk. i stepenger, men hadde gått fra tjenesten. Han skulle ha 3 dlr. året i lønn og klær og sko. Presten hadde dessuten lovet ham fri for soldattjeneste. Men da han likevel ble resevedragon, tok Kristoffer halvdagstjeneste på Ask og Hønsi. Han ble dømt til å "inngå i sin utlovte tjeneste til høsten for utlovt og sedvanlig lønn".

 

Kort før jul 1684 lot kapellanen garden besikte av snekker og murmester til bevis for at han trengte å flyttet til Vang, som var i bedre stand og mer egnet til bolig for en standsperson. 1685 flyttet han til Nordgarn Vang, men brukte visstnok garden her som underbruk.

 

Først våren 1688 ga han bygselseddel - og da bare på halvparten - til "sin gamle tjener" Gudbrand Gudbrandsen, og året etter solgte han de 5 lpd. han eide i Søgarn, til mora. Faren ga i 1690 bygselbrev på halve garden til en annen sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten!

Har du noe om Christian Hermansen, kona Kristina Larsdatter - født når/hvor samt evt. øvrig familie?

De skal ha bodd på Nedre Fjeldstad (Heftehagen) i Gjerdrum 1836 når dattera Berthe blir født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn

 

Sørumseiet:

 

Ola Amundsen fra Ile i Ullensaker, f. ca. 1804 gift 1833 med Eli Amundsdtr. f. ca. 1806, død 1844. Barn: Amund f.1837 og Berte f.1841.

 

Det var alt som stod og Anne var tydeligvis uteglemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir

 

Hesthagan:

 

Eiendommen ble solgt i 1808 for 560 dlr. til Herman Jacobsen som to år etter ga Ola Villumsen Fjælstad 120 dlr. for odelsretten. Herman var f. ca. 1783, død 1836, gm Marte Kristiansd., død 1829, 54 år.

 

Barn: Marte, død 1833, 3 år, Kristian, Mari, f.1811, død 1814, Hans f.1814. Herman døde hos sønnen Kristian Hermansen, død 1843, 35 år, var gm Kirsti Larsd. fra Bjørke i Sørum.

 

Barn: Martin f.1834, Berte f.1836, Maria f.1839, Gudbrand f.1841, Kristine f.1843. Enka fikk i 1844 heimelsbrev på Hesthagan. Hun ble gift med Nils Jensen fra S.Flatby. Barn: Jens Kristian f.1846, Jacob Anton f.1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Carsten! Er Guri Bay en skrivefeil fra deg, eller er det det riktige navnet? Er helt ukjent både med navnet Bay og Pay, så de sier meg ikke noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei. Da er en av dem feil. Da kan jeg lete etter begge. Takk for raskt svar! :)

 

Når jeg googler litt ser jeg at det faktisk er skrevet to bøker(?) om slekten Bay, og området de holdt til i var i nærheten. Da spørs det om jeg skal sjekke ut dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til Anett som spør om Ole Olsen Gjerdrums kone: Guri Sørensdatter Pay eller Bay. Jeg stammer fra Bay slekten og har faktisk boken om Bay slekten (utgitt 1943 - forfatter: O. Delphin Amundsen). Her står det dessverre ingen som heter Guri Sørensdatter Bay. Kun en Søren Christian Bay, f. 1843.

 

Forøvrig mange takk til Carsten som fant den husmannsfamilien jeg leter etter. Har ved hjelp av kirkebøkene kommet meg noen ledd bakover og lurer nå på om det i Gjerdrum bygdebok står noe om Amund Nielsen f. ca. 1769 (husmann på Vestby Eie i 1801) og hans kone Berthe Hansdatter (f.ca.1770). Berthe var første gang gift i Gjerdrum i 1793 med enkemann Gulbrand Olsen Westby Eie (f.ca. 1745, begr. Gjerdrum 22 mars 1800). Finnes denne Gulbrand omtalt?

Og fremgår det hvor Amund Nielsen og konen Berthe Hansdatter kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mystisk. Er det flere slekter ved dette navnet? Eller kan det være at hun ikke er nevnt? På hjemmesiden der jeg fant henne skriver han konsekvent Pay, men er det et navn som finnes i Norge? Og det står jo Bay i bygdeboken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg henne faktisk på GENI, lagt inn av en som heter Pay selv. Da skal jeg ikke ødelegge tråden mer her, men det ser vel ut som Pay var riktig likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn

 

Vestbystua.

 

Gulbrand Olsen, husm. her fra seinest 1778 til 1800, da han døde, 55 år gl. Gm Marte Gudbrandsd., død 1798, 55 år. Barn: Mari, f.ca. 1770, Anne død 1773 (3 år?), Ola, f. 1779, død 1785.

 

Gulbrand ble høsten 1793 gm Berte Hansd. f.ca. 1770. Barn: Jacob, f.1795, Marte f.1798. Berte Hansd. var i 1801 gm Amund Nilsen, f.ca. 1769, flyttet til Sørumseiet. Barn født her: Nils, f.1802.

 

Sørumseiet: Amund Nilsen (f.ca.1769, død 1820) på Sørum ble 1800 gm enke Berte Hansd. på Vestbyeiet. Barn: Eli, f.1806, død 1844.

 

Det er det som står om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei

 

Jeg står fast i forhold til en familie og kanskje info fra deg kan gi meg spor.

 

Det gjelder familien til:

 

Sverre Adolf Bruun f: 1898 i Kristiania. I FT for 1910 står han som pleiebarn Xania Fat bosatt hos Ole E. Stokker. Han står også som konfirmert i Gjerdrum i Gjerdrum ministrialbok nr FA 0009, konfirmerte 1912 side 192.

 

Jeg vet foreldre (ovenfor kilde + FT 1900 Kristiania) men sliter med å finne deres opphav som skal være Fron(frogn) Drøbak.

Videre ser det ut som om familien ble spredt for alle vinder etter 1900. Hva kan ha skjed?

Videre lurer jeg på hvorfor han er plassert som pleiebarn og hva menes med "Xania fat"? er det Kristiania fattighus?.

 

Om du kan bidre med noe info er jeg meget taknemelig, om du ikke finner noe: God kveld og gledelig jul :)

 

mvh.

Morten Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vil tro det er fattigvesenet det er snakk om her. Det var forholdsvis vanlig hvis begge foreldrene døde eller ikke klarte å forsørge barna, at de ble plassert av Kristiania fattigvesen hos fosterfamiler. Ofte hos familier i byen, men også på gårder i bygdene rundt.

 

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vil tro det er fattigvesenet det er snakk om her. Det var forholdsvis vanlig hvis begge foreldrene døde eller ikke klarte å forsørge barna, at de ble plassert av Kristiania fattigvesen hos fosterfamiler. Ofte hos familier i byen, men også på gårder i bygdene rundt.

 

Mvh Håkon

 

Regnet med at det var noe i den duren. Norge var tross alt ut som førtst land i verden med offisill lov om barnevern :) (vedtatt 1896 med kraft fra 1900)

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten!

Hjertelig takk for info. Kan du se hvilket yrke Carl Gustav hadde da han giftet seg? Det er vel det som står på første linje.

 

Vet du når han tok navnet Fjelstad/Fjeldstad? Ser ut som han het det i 1885.

 

Er du i slekt med noen av disse? Vet du hvor det ble av hans sønn Karl Fredrik Fjelstad og sønnens kone Elfrida Nevanda Johnsen etter 1915?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten.

 

Er det oppslag i den gamle utgaven eller den nye utgaven av Gjerdrum bygdebok? Har sett for noen år siden om at en ex ordfører skulle skrive en ny utgave av Gjerdrum bygdebok.Skal være ferdig nå.

 

Hvis den nye, så er jeg interessert i å vite hva det evt står om Jon Helgesen Schiørn gift med Marthe Olesdtr Sørum, f. 24/10-1728, datter av Ole Sørum og Mari Trondsdatter.Er også interessert i å vite hva det evt står om Heiss personer, f.eks. Carl Heiss (far til Gudbrand Karlsen født på gård/husmannsplass som begynner på Fla...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin!

 

Bøkene er fra 1961 av Birger Kirkeby.

 

Gulbrand var født "uægte"

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7634&idx_id=7634&uid=ny&idx_side=-42

 

Hagan under Flatby:

 

Lars Olsen fra Kjærstad, før br. av Ljøreggen, ga 300 dlr. for denne parten i 1857. Lars f. 1808, død 1886, gift 2. gang 1871 med Karoline Frantsdtr., f. 1826 i Kr.a. (far: Frants Sehested). Barn: Marie Karoline f. 1871, gm Gulbrand Karlsen Heiss fra Skedsmo, f. 1867. Gulbrand solgte jorda i 1915 og flyttet til Lillestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten.

 

Takk for oppslag.

 

Skal en dag se om den nye har kommet til biblioteket.

 

Det vil være interessant å se om en feil er blitt korrigert.I Kirkebys bygdebok står det (etter det jeg mener å huske) at Jon Helgesen Schiørn og Marthe Olesdatter Sørum var barnløse.Men det stemmer ikke da de fikk mange etterkommere.Har funnet dåpen til deres barn, Hans Jonsen i kirkebok i Gjerdrum.

 

Foreløpig er det ukjent hvor og når Carl Heiss (far til Gulbrand) ble født/døpt.Ukjent skjebne til Carl.Kanskje reist til USA.

 

Kartlegger Heiss familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.