Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var madam Myre?


Nordøsterdalsmuseet v/Arild Alander
 Del

Recommended Posts

Jeg tar med skiftet etter Livia - madame Myhre, http://arkivverket.n...read/25714/481/ hvor det ser ut som om de manglende sønnene lever i 1812. Jeg klarer ikke helt å tyde om Bolette Dorothea fortsatt er gift.

 

Jo, hun er fortsatt gift: "gift med afskediget Dragun John Engebretsen"

 

Vi får følge opp brødrene. Kanskje ikke alle ble gift og fikk barn - og etterlot seg et spennende skifte. Det er i alle fall lov å håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med skiftet etter Livia - madame Myhre, http://arkivverket.n...read/25714/481/ hvor det ser ut som om de manglende sønnene lever i 1812.

 

Så bra at Leif har funnet skiftet etter Livia Myhre. Jeg har lett etter det uten hell. Det er ikke helt lett å lese, men på side 473 B står det at arvingene Andreas, Otto og Jens Christian "efter al Sandsynlighed ere døde". Arven deles derfor mellom Peter, Karen Elisabet og Bolette Dorthea. Det var ingen "rede Penge" i boet, men en panteobligasjon som såvidt jeg skjønner var penger Peter Myhre skyldte moren for overtakelsen av Løkkeberg. Boets løsøre ble solgt på auksjon og innbragte 136 RD. I skiftet står det også at: "De gangklæder og linnet som den afdøde for egen Person havde i Brug har hun ikke vildet skulle komme til Auction eller Deeling (??) efter hende, men at de skulde tilfalde hendes givte datter der foruden sig selv har 2de Børn at forsørge. Så dette har nok Bolette Dorthea fått i tillegg til en arv på 141 Rd 48 2/3 skilling. En stor del av dette beløpet var såvidt jeg forstår bundet opp i panteobligasjonen til Peter Myhre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett etter Bolette Dorthea Myhres begravelse i Grenlandsområdet, men har ikke funnet den - tross de flotte sidene til Gamle Gjerpen. Hun er ikke med i 1845-tellingen for Gjerpen, så hun har trolig flyttet.

Hadde vært spennende å finne et skifte etter henne.

 

Vi bør studere fadderlistene i Porsgrunn 1823-24, og finner vi henne der - er hun ikke vår madam Myre.

 

Er vel masete ang. å finne dødsfallet til B.D.M jeg, og hun må være godt gjemt?

 

En skulle vel tro at det må finnes ei dødsmelding et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En alternativ madam B. Myhre. Hun er 66 år i ft1865 i Skien http://digitalarkive...f01038129001996 riktignok med fødested Skien, men det behøver ikke alltid å være riktig.

 

Ifølge FS giftet Christopher Myhre seg med Birgitte Dorothea Plesner i Skien 27.11.1822. Jeg sjekket med kirkeboka og det stemmer. Det kan altså ikke være Christopher Myhres kone som var fadder i 1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolette Dorthea Myhres datter, Andrea Kristine døde 28. juli 1842 i Sarpsborg. Gravlagt 3. aug. i Tune. Østfold fylke, Tune, Ministerialbok nr. 9 (1842-1846), Døde og begravede 1842, side 215.

 

Skiftet etter Andrea Kristine Johnsdatter finnes her: Østfold fylke, Sarpsborg by, Skifteprotokoll 1 (SAO/A-10864/H/Hb/L0001), 1841-1861, oppb: Statsarkivet i Oslo.

 

Som nevnt før ble hun gift med Anders Andersen Tippa i 1831. Jeg har funnet tre barn:

 

Er vel masete ang. å finne dødsfallet til B.D.M jeg, og hun må være godt gjemt?

En skulle vel tro at det må finnes ei dødsmelding et sted?

 

Det letes av oss andre også, men så lenge vi ikke finner henne er det lite å melde, annet enn å fortelle hvor vi har lett. Vi får håpe vi finner henne til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letes av oss andre også, men så lenge vi ikke finner henne er det lite å melde, annet enn å fortelle hvor vi har lett. Vi får håpe vi finner henne til slutt.

 

Det skjønner jeg vet du :)

 

Har leita litt sporadisk i fotsporene til "sambygding" Hagerup (Nord-Østerdal`n-Oppdal), men det er mye att og ikke sikkert det har noe for seg heller, for madame Myre kom sikkert ikke til disse traktene den siste tiden?

Men leting er leting ;)

 

Og det går også an å oversjå ting!

 

Og hvis hun f. eks. har befunnet seg i Oslo (Bolette) så er det mye å gå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete har funnet barnebarna til Bolette Dorothea og det er litt pussig at Lorentz Christian Andersen f. 1832 som forflyttet seg fra Tune til Christiania i ft1865 har funnet hustru fra Røros, nemlig Johanne Aars (23 år). http://digitalarkive...f01038027009666 Har det vært noen forbindelse mellom Bolettes datter, Andrea Kristine Johnsdatter og "slektningene" i Røros ?

 

Tvillingsøsteren, Grethe Wilhelmine Andersdatter f. 1832 er vanskelig å identifisere i ft1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete har funnet barnebarna til Bolette Dorothea og det er litt pussig at Lorentz Christian Andersen f. 1832 som forflyttet seg fra Tune til Christiania i ft1865 har funnet hustru fra Røros, nemlig Johanne Aars (23 år).

 

Vielsen i Trefoldighetskirka i 1864 viser at hun het Johanne Larsdatter Haas.

Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. III 1 (1858-1874), Ekteviede 1864, side 152.

 

Født 29. jan. 1842 på Røros, foreldrene var Lars Hansen Haas og Olava Johannesdatter Solie.

Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A08 (1829-1844), Fødte og døpte 1842, side 152.

 

 

Lorentz Christian Andersen ble 2. g. gift med Mathea fra Ringsaker, ifølge ft 1875 og 1885.

 

Og når man først er inne på pussige sammentreff trekker jeg fram Anne Marie Jacobsdatter, som er inderst (leieboer) hos Emil Stengel på Hamar i 1865 - hun er fra Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolette Dorthea Myhres datter, Andrea Kristine døde 28. juli 1842 i Sarpsborg. Gravlagt 3. aug. i Tune. Østfold fylke, Tune, Ministerialbok nr. 9 (1842-1846), Døde og begravede 1842, side 215.

 

Skiftet etter Andrea Kristine Johnsdatter finnes her: Østfold fylke, Sarpsborg by, Skifteprotokoll 1 (SAO/A-10864/H/Hb/L0001), 1841-1861, oppb: Statsarkivet i Oslo.

 

I skiftet etter Andrea Kristine Johnsdatter var det en opplysning som det kan være interessant å se litt nærmere på. Det står at avdøde Andrea Kristine hadde fått en arv ”efter afdøde Gabriel Werners enke”. Enken efter Gabriel Werner, Kirstine Nielsdatter, døde i Tune 22.8. 1841. Jeg tror dette må være Andrea Kristines pleieforeldre. Selv om fosterfaren kalles Gabriel Gleng ved konfirmasjonen hennes i 1822. I folketellinga for Fredrikstad 1801 finnes det en feldbereder Gabriel Werner gift med Kirstine Nielsdatter.

 

Her har vi altså et navnesammenfall med kirurgen Johan Carl Ludvig Werner, Petrine Antonette Myhres svoger. Men det er kanskje bare tilfeldig. Gabriel Werner må jo ha vært i Norge fra før 1801 mens Johan Carl Ludvig først skal ha kommet hit i 1808.

Det kunne kanskje være interessant å se på skifter etter Kirstine Nielsdatter og Gabriel Werner. Jeg har i første omgang lett etter Kirstine Nielsdatters skifte, men ikke funnet det.

 

Mens jeg lette etter begravelsen til Kirstine Nielsdatter, snublet jeg over begravelsen til Bolette Dortheas ektemann, John Ingebretsen. Han ble begravet i Tune i 1837 http://www.arkivverk...y&idx_side=-182 (nr.1). Fra det tidspunktet var altså Bolette Dorthea legalt sett enke selv om hun kalte seg enke før det.

 

Ellers tror jeg at flere av oss tenker i de samme banene og leter etter spor av Bolette Dorthea rundt slektninger. Jeg har undersøkt om hun kan ha vært hos søsteren, Karen Elisabeth http://www.skaare.nl...nyslekt/178.htm. Jeg har sjekket faddere ved dåpen til Karen Elisabeths barn og også lett litt etter Bolette Dorotheas begravelse i Evje, hittil uten hell.

 

Jeg lurer også på hvor datteren Inger Elisabeth (Elise Myhre) vokste opp og hvor hun ble konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi altså et navnesammenfall med kirurgen Johan Carl Ludvig Werner, Petrine Antonette Myhres svoger. Men det er kanskje bare tilfeldig.

Vi har også et navn-sammenfall med Ludvig Carl Nilsen. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058199000003

 

Han er den første ektefellen til den føromtalte Nicoline Maria Smith, som gjennom sitt andre ekteskap (med Mads Dessen) kom til å bli sorenskriverfrue i Gauldal/Røros, under den tiden Madame Myre holdt til på Tynset/Røros. http://digitalarkive...&merk=1007#ovre (Carl Ludvig også i neste generasjon)

Selv om Nicoline Maria Smith tilhørte en annen Smith-familie, enn søstrene Petrine Antonette (Myhre) og Johanne Cathrine Maria (Werner), må disse to Smidt-familiene ha kjent til hverandre fra Fredrikshald/Rakkestad.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når man først er inne på pussige sammentreff trekker jeg fram Anne Marie Jacobsdatter, som er inderst (leieboer) hos Emil Stengel på Hamar i 1865 - hun er fra Fredrikstad.

Jeg nekter å tro at dette er et pussig sammentreff vedr. enken Anne Marie og Emil Stengel på Hamar!

 

"Jacobsdatter" beror på en feilavskrift. Hun heter HANSDATTER, og var enke etter en Jacobsen. Hennes barn tok også navnet Jacobsen, - etter barnas far-far.

 

Anne Marie hadde nemlig PEDER MYHRE som fadder ved sin dåp: (Dåp i Fredrikstad 21.sept. 1817)

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Fredrikstad, Ministerialbok nr. 4 (1816-1834), Fødte og døpte 1817, side 42-43.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7451&idx_id=7451&uid=ny&idx_side=-22

Far: Hans Ottesen

Mor: Inger Marie Henningsdatter BERG (NB!!!)

 

Dåpsbarnet (ANNE MARIA Hansdatter) sin ekteskapsinngåelse i Domkirken/Vår Frue (Christiania) med Erik Jacobsen 27.august 1845: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 19 (1828-1847), Ekteviede 1845, side 790-791.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=661&idx_id=661&uid=ny&idx_side=-404

 

ANNE MARIA som mor, ved dåp av sønnen EMIL i Vang Hamar 13.nov.1852 : Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang, Ministerialbok nr. 10 (1841-1855), Fødte og døpte 1852, side 147.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8840&idx_id=8840&uid=ny&idx_side=-155

 

IM

 

(Kanskje dette drar oss mot Petrine Antonette igjen ??. I alle fall knytter det oss enda sterkere opp mot Peder Myhres familie.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli såpass sterke indisier at en snart kan si så mye som at Madame Myhre "sannsynligvis" måtte være østfolding?

 

Selv om østfoldingene tradisjonelt ikke har rent ned Nord-Østerdalen, men èn og annen slenger innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at dette er et pussig sammentreff vedr. enken Anne Marie og Emil Stengel på Hamar!

Merk at Anne Maries fadder, Peder Myhre, er høker i Forstaden. Han er altså neppe identisk med kaptein Peter Myhre som var Bolette Dorthea Myhres bror og Petrine Antonettes ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at Anne Maries fadder, Peder Myhre, er høker i Forstaden. Han er altså neppe identisk med kaptein Peter Myhre som var Bolette Dorthea Myhres bror og Petrine Antonettes ektemann.

 

Jeg er overrasket over det dukker opp enda en Peder Myhre i Fredrikstad. Så langt har jeg ikke klart å finne noe om ham. Kan presten ha skrevet feil eller er det en som har lånt (fått) navnet ved dåpen. Han sees ikke i ft1801 hvor han burde vært, men kan være registrert med patronymet isteden.

 

Søker jeg på fornavn=pe* og yrke=hø* (begynner med) så får jeg opp bare 2 i Østfold, http://digitalarkive...&merk=1745#ovre hvorav Peder Jensen kan være en kandidat, men ettersøkte høker kan jo blitt høker etter 1801. At han ikke synes å ha hatt barn kan imidlertid stemme med Peder Jensen som giftet seg med en meget eldre ektefelle.

 

Dåpen til et annet barn av de nevnte foreldre i dåpen i 1817, Inger Maria Berg og artillerisersjant Hans Ottesen er her i 1813. "Uekte" Niels Friderich døpes 5.des. http://www.arkivverk...ny&idx_side=-75 Legg merke til at Hans Ottesen er militær og i artilleriet. Da kjente han kaptein Peter Myhre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at Anne Maries fadder, Peder Myhre, er høker i Forstaden. Han er altså neppe identisk med kaptein Peter Myhre...

Mener du en eventuell høker-virksomhet høsten 1817 er uforenelig med kaptein-rollen i det Onsøske kompani ?

 

Meget mulig du har rett (særlig m.t.p. tittel-valg), men akkurat nå gir jeg meg ikke før jeg får bekreftet at det finnes en alternativ Peder Myhre i Fredrikstad-området som kan matche dette.

 

(Og så skal jeg jo innrømme at jeg var noe rask på avtrekkeren. – Har nemlig noe dårlig tid til dette.)

 

IM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når man først er inne på pussige sammentreff trekker jeg fram Anne Marie Jacobsdatter, som er inderst (leieboer) hos Emil Stengel på Hamar i 1865 - hun er fra Fredrikstad.

 

I tillegg til dette bofellesskapet kan vi altså fastslå at:

 

Anne Marie har en Peder Myhre til fadder.

Den ca. 6 år yngre Emil har ei Madame Myhre til mor.

Disse to dåpshandlingene fant sted henholdsvis 20 mil sør for Hamar og 20 mil nord for Hamar grovt anslått.

(”Pussigheten” er m.a.o..kraftig forsterket)

 

En mulig forbindelse mellom denne ”fadderen” (Peder Myhre) og denne ”moren” (Madame Myhre), er jo uansett fristende å gå nærmere innpå.

 

En tanke om at Madame Myhre (GeoEmils mor) er/var ektefellen/enken til fadderen og høkeren Peder Myhre er forløpig ingen umulighet, - NB: - også når vi holder ekteparet: kaptein Peter Myhre/Petrine Antonette Smidt utenfor denne problematikken.

 

Men i så fall har vi enda en kandidat til å være ”Madame Myhre”(ref. tematittelen), - som ennå ikke er blitt lansert.

 

(Jeg finner det ellers på sin plass å gi Anne M honnør for rask reaksjon vedr. problemet omkring høker Peder Myhres identitet, - selv om vi nødvendigvis ikke er kommet fram til noen løsning om dette. Godt at tunga holdes rett i munnen!)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Jeg har forsøkt å sette meg inn i denne tråden igjen i kveld, da jeg har fått DNA-match med en amerikaner som opplyser å være etterkommer av Hendrich Myhre f 1758 og Ingeborg Olsdtr f 1778. De ser ut til å hatt tilhold i Trondheim. DNA-matchens datter er forøvrig en av de mest kjente genealogene i USA (men ser ikke ut til å ha funnet noe mere om Hendrich Myhre og Ingeborg Olsdatter). De er imidlertid etterkommere av sønnen Peter Olaus Myhre f 1801 gift med Berit Aas (opplyses det).

 

Det interessante er at flere felles DNA-matcher vi har synes å ha sammenheng med slekten Franck/Franche, der en gren flyttet fra Tynset til Skogn på slutten av 17-hundretallet (der jeg er etterkommer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en overfladisk gjennomlesning av dette store, store emnet, så er også mitt inntrykk at en DNA-test kan være den avgjørende biten i puslespillet. Derfor vil jeg spørre Arnstein Rønning direkte: har du funnet i GEDmatch eller tilsvarende databaser navn på amerikanerne som det henvises til i noen av de første innleggene i denne tråden. Jeg har klikket på noen av lenkene, men fikk feilmelding Page not found. Så er det kanskje slik at vi kan utelukke noen av Madam-kandidatene v.h.a. DNA-test. Fra tidligere vet jeg at noen av brukerne her på forumet er sterke i DNA-kunnskaper. Nå er det lenge siden trådstarter har deltatt selv, kanskje interessen er borte. Det er en god og spennende idé å prøve å løse Madam-mysteriet med DNA-prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 24.9.2019 den 23.44, Arnstein Rønning skrev:

 

Sitat

.. da jeg har fått DNA-match med en amerikaner som opplyser å være etterkommer av Hendrich Myhre f 1758 og Ingeborg Olsdtr f 1778. DNA-matchens datter er forøvrig en av de mest kjente genealogene i USA (men ser ikke ut til å ha funnet noe mere om Hendrich Myhre og Ingeborg Olsdatter).

Hei.

Jeg sendte mail til hun kjendisen i 2013 om akkurat dette. Hun svarte en gang, og da kopierte og oversatte jeg hele tråden om madam Myhre, men fikk ikke svar. Hun var nemlig dna-match med min svigerfar også, og han var fra "tjukkeste" Hedmark, ikke Trondheim. Først tenkte jeg at det var felles slekt blant skogfinnene, men hennes finske forfedre var utvandret direkte fra Finnland. Hun hadde ingen plassert i Finnskoga/Finnskogen. Du er kanskje også match med svigerfar, siden dere har felles USA-match? Vi skulle ha sammenlignet kromosomer. Jeg har sendt deg en pm på Messenger, så kan vi heller komme tilbake til denne tråden når vi vet mer sikkert?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.