Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var madam Myre?


Nordøsterdalsmuseet v/Arild Alander
 Del

Recommended Posts

Myre er et kjent stedsnavn i Tolga hvor en finner både Øvre og Nedre Myre, Det finnes en sogneprest Myre et eller annet sted.

 

Og for å være litt pirket så er det også kjent steds/gårdsnavn i Os i Østerdalen, mener at det er der Øvre og Nedre Myre ligger også, litt nord for sentrum i Os, og gamle gårder.

Mulig at stedsnavnet Myre i Tolga i virkeligheten ligger i Os?

 

Men gammelt av, (og en periode etter 1966 da Tolga og Os var i "tvangsekteskap") så var vel Tolga og Os sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta med at Myre-gårdene i Os ligger ei snau mil fra Røros som har vært nevnt i forbindelse med temaet.

 

Kanskje Madame Myre rett og slett var fra Os?

 

Ikke lange biten for berglege Stengel og til Myre i Os, eller omvendt?

 

Vet ikke om det kunne gå an, men kunne Stengel og presten bare konstruere denne "madame"-tittelen, for å anonymisere litt at han hadde hadde fått et uekte barn med ei dame ?

 

Også hadde kanskje berglege Stengel penger og hadde råd til å betale presten litt for tjenesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Myre" forvirrer ganske mye, men er det så enkelt at vi bare skal til Morten Leighs hustru som adopterte barnet, nemlig Bereth Martha Beenberg 1776-1859 som var blitt enke i 1816 ?

 

Geoemil Gonsalv Christiansen Stengel ble født i prestegården på Tynset 12. sept. 1823.

Bereth Martha Beenberg, fru Morten Leigh, bodde her noen år før, hos sine kommende svigerforeldre, presten Hieronymus Leigh og hans kone Anne Sophie Steen. FT 1801

Jeg får det derfor ikke til å stemme at hun kunne opptre som Madam Myre på Tynset. Ville hun ikke blitt gjenkjent og avslørt? Det er stor risiko for det, derfor tror jeg Bereth Martha Beenberg ikke er Madam Myre.

 

Madam Myre har vært på Tynset en del måneder, 25. april. 1824 finner vi henne som fadder. Madam Myre har kanskje hatt bekjentskap i prestegården, siden hun fødte der og tydeligvis ble en stund. Kanskje bør vi se på familiekretsen rundt presten Jørgen Andreas Hagerup og kona Anne Margrethe Christiane Holtermann, eller familiekretsen rundt Bereth Martha Beenberg, fru Leigh, som tross alt tok til seg gutten.

 

Og hva gjorde Geoemil på Tolga, der han ble konfirmert 24. juni 1838? Han er ført som nr.1 av konfirmantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva gjorde Geoemil på Tolga, der han ble konfirmert 24. juni 1838? Han er ført som nr.1 av konfirmantene.

 

 

Her er klokkerboka for konfirmasjonen da, og han konfirmeres i Os kirke, så da var han vel sammen med sin mor på Myre-gardan i Os, og kanskje var "madammen" bare herfra også ;)

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Os i Tolga, Klokkerbok nr. 2 (1815-1844), Konfirmerte 1838, side 532-533.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-179

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603430732.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Reidar, her var det noen flere opplysninger. Ser ut som han har to datoer for vaksinering, av H. Tønsæt 25. juni 1824 og 10. feb. 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han konfirmeres i Os kirke, så da var han vel sammen med sin mor på Myre-gardan i Os, og kanskje var "madammen" bare herfra også ;)

 

Han er konfirmert som nr. 1, foran klokkersønnen, noe som tyder på at han var blant de prominente. Legg også merke til at her skrives Madame Myhre med h, mens de fra Myre-gårdene skrives uten h.

Moren var nok også for lengst ute av bildet, han vokste jo opp hos fru Leigh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er så, men hvis det først skulle være litt fint kunne de vel pynte på en h i Myre? Lurer på om vi har sett Myre uten h i noen av kirkebok-innføringan i temaet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er så, men hvis det først skulle være litt fint kunne de vel pynte på en h i Myre? Lurer på om vi har sett Myre uten h i noen av kirkebok-innføringan i temaet også?

 

Ja, stort sett er madam Myre blitt skrevet uten h, men ved konfirmasjonen i Os kirke på Tolga, er navnet ført Myhre. Uansett - hvem skjuler seg bak navnet og er det fiktivt? Jeg vil tro det er ei dame som hørte til øvre sjikt, flere ting peker mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stort sett er madam Myre blitt skrevet uten h, men ved konfirmasjonen i Os kirke på Tolga, er navnet ført Myhre. Uansett - hvem skjuler seg bak navnet og er det fiktivt? Jeg vil tro det er ei dame som hørte til øvre sjikt, flere ting peker mot det.

 

 

Ja ikke godt å si hva som har skjedd, og i hvertfall kom hun nå inn i det øvre sjikt når hun kom i

denne situasjonen. Det kan jo bare ha vært ei beskjeden ungjente som plutselig kom inn disse omstendighetene og det måtte pyntes for at det ikke skulle gå ut over berglege Stengel`s gode

navn og rykte alt for mye, men dette vet vi nå ikke ;)

 

Tror vel helst det er ei dame fra her i Nord-Østerdalen som skjuler seg bak "madammen", men så lenge en ikke finner et gjennombrudd så?

 

Det har vel også vært/er Myre/Myhre i Rendalen, og heller ikke lange biten til Røros egentlig?

 

Jeg skal spørre litt folk jeg kjenner "nord`i bygd`om" her ved anledning og høre om noen har noen mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er klokkerboka for konfirmasjonen da, og han konfirmeres i Os kirke, så da var han vel sammen med sin mor på Myre-gardan i Os, og kanskje var "madammen" bare herfra også ;)

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Os i Tolga, Klokkerbok nr. 2 (1815-1844), Konfirmerte 1838, side 532-533.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-179

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603430732.jpg

Finnes det noen annen indikasjon på at "madammen" (fru Leigh eller ei annen kondisjonert) kan ha holdt til på ei Myre-gard i Os i tiden mellom 1823 og fram mot Emils konfirmasjon (All god grunn til å tro at morsnavnet i dåpsinnførselen virkelig er ført i 1823, og ikke senere) ?

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen annen indikasjon på at "madammen" (fru Leigh eller ei annen kondisjonert) kan ha holdt til på ei Myre-gard i Os i tiden mellom 1823 og fram mot Emils konfirmasjon (All god grunn til å tro at morsnavnet i dåpsinnførselen virkelig er ført i 1823, og ikke senere) ?

IM

 

 

Nei det gjør vel egentlig ikke det, Myre i Os er nok et feilspor så tror vi legger det vekk for godt.

 

Det var bare denne konfirmasjonen i Os kirke og Myre-navnet, men det har nok ingen sammenheng?

 

Kan ellers nevne at jeg har snakket litt for moro skyld med en Røros-historiker i dag (nevner ikke navn her), og han forteller at det på Røros var vanlig med denne madame-tituleringen og tiltaleformen på denne aktuelle tiden, han har sett det brukt i grunnen for alle kategorier kvinner, fra hushjelper, kjøpmannsfruer og opp i høyere sosiale sjikt, dette forteller vel at Røros i grunnen var et status-sted på denne tiden!

Han har også vært borti denne madame Myre, men ikke funnet ut av hvem det er? Men han tror ikke hun var fra disse Nord-Østerdalsbygdene, men kan aldri være sikker?

Det var nok folk fra mange kanter på Røros på denne tiden.

 

Ellers er visst ikke dette sidespranget fra Stengel`s side det eneste, han hadde visst flere avleggere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er visst ikke dette sidespranget fra Stengel`s side det eneste, han hadde visst flere avleggere!

?

 

Du mener Otto Christian?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er visst ikke dette sidespranget fra Stengel`s side det eneste, han hadde visst flere avleggere!

 

????

 

 

Grunnen til at jeg spør en smule kryptisk om dette, er at sønnen EMIL kopierte farens utenom-ekteskaplige farskap (Antonette døpt 12.sept i Furnes/Vang: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8945&idx_id=8945&uid=ny&idx_side=-39 )

rett i forkant av sin ekteskapsinngåelse, - akkurat som faren, (14.des.1847 på Biri:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi04141841&personpostnr=2416&merk=2416 )

 

Siden jeg ikke visste om senior Otto Christians sidesprang i ekteskapet, tenkte jeg det kanskje forelå en sammenblanding mellom Emil S og Otto Christian.

 

-Eventuelt en sammenblanding mellom (Berglegen) Otto Christian og sønnen (Legen) Lauritz Aschenberg STENGEL.

 

Finnes det forresten noen dokumentasjon som vedrører flere avleggere (utenfor ekteskap) enn Emil?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

????

 

 

Grunnen til at jeg spør en smule kryptisk om dette, er at sønnen EMIL kopierte farens utenom-ekteskaplige farskap (Antonette døpt 12.sept i Furnes/Vang: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8945&idx_id=8945&uid=ny&idx_side=-39 )

rett i forkant av sin ekteskapsinngåelse, - akkurat som faren, (14.des.1847 på Biri:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi04141841&personpostnr=2416&merk=2416 )

 

Siden jeg ikke visste om senior Otto Christians sidesprang i ekteskapet, tenkte jeg det kanskje forelå en sammenblanding mellom Emil S og Otto Christian.

 

-Eventuelt en sammenblanding mellom (Berglegen) Otto Christian og sønnen (Legen) Lauritz Aschenberg STENGEL.

 

Finnes det forresten noen dokumentasjon som vedrører flere avleggere (utenfor ekteskap) enn Emil?

 

IM

 

 

Å slik ja! Så sønnen gikk i farens "fotspor" med andre ord ;)

 

Det finnes nok sikkert noe mer etter Stengel sr. hvis en finkjemmer kirkebøker?

 

Han jeg snakket med i dag husket ikke på stående fot hvor, men han visste at de fantes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad #68.

 

Jeg merker meg at Oline bruker morens etternavn/gårdsnavn, mens Geo Emil opererer med stedsnavnet til Olines far. Han het Christopher Helgesen Diesen 1802- og moren var Karen Amundsdatter Ovren 1808-. Dette kan tyde på at Geo Emil bodde hos sine kommende svigerforeldre før han ble gift. Ovren er nok gården Ovren i Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å bruke Digitalarkivets generelle søk http://digitalarkive...erson?s=stengel får en tak i det meste av faddere osv. så langt det er transkribert hittil.

 

Jeg ser en "ukjent" Stengel der http://digitalarkive...f01036421000671 og her er dåpen i kb for samme http://www.arkivverk...y&idx_side=-157

 

 

Ja, hvor har han navne-inspirasjonen fra da tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok sikkert noe mer etter Stengel sr. hvis en finkjemmer kirkebøker?

Dette tviler jeg faktsk på!

-Ikke dermed sagt at jeg utelukker andre avleggere enn de som kom via Aschenberg- og Kjeldsberg-mødrene.

Otto Christian Stengel(s.r) som kirkebokført far i en dåp/fødsel, utenfor ekteskap, finner vi kun en eneste gang, - og det er på Tynset med Madam Myre som mor.

 

Da blir det desto viktigere (som tema-tittelen indikerer) å finne identiteten til Madam Myre som har TO opptredener i kirkeboka i TYNSET, (den første som mor til EMIL i sept. 1823) - den andre som fadder i dåpen til handelsmann Peder Tangens sønn, Melchior Blomberg Tangen, 25.4.1824: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9209&idx_id=9209&uid=ny&idx_side=-18

(Marie Tollan i innlegg 44).

 

Ved dette andre tilfellet, har Madammen ingen grunn til å tåkelegge identiteten sin, og av den grunn blir det tvilsomt at Madam Myre kan være identisk med enkefru Leigh ( Bereth Martha Beenberg 1776-1859 som var blitt enke i 1816), som antydes av Leif i innlegg 49.

(Jeg ville selvsagt forstått behovet for identitets-tåkelegging m.t.p. morskapet til Emil Stengel(1823), men ikke m.t.p. fadderskapet til Melchior i 1824.)

 

Dog er rimelig å tro at Madam Myre kirkebokføres med et ANNET NAVN når hun kirkebokføres (som mor, fadder, brud eller død) av en annen prest (utenfor Tynset prestegjeld) ved en eventuell annen anledning i Nord-Østerdal-/Røros-området i 1820-årene, - UTEN at dette nødvendigvis dreier seg om identitets-tåkelegging.

 

Hvilket navn kan det tenkes å være?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tviler jeg faktsk på!

-Ikke dermed sagt at jeg utelukker andre avleggere enn de som kom via Aschenberg- og Kjeldsberg-mødrene.

Otto Christian Stengel(s.r) som kirkebokført far i en dåp/fødsel, utenfor ekteskap, finner vi kun en eneste gang, - og det er på Tynset med Madam Myre som mor.

 

 

Ble litt feil fra min side dette, jeg vet ikke hvor en finner evt. andre avleggere? Det er ikke sikkert det er mer å finne i kirkebøker nei!

 

Også har hun (M.M) en opptreden i KB for Os i 1838 da under Geo`s konfirmasjon.

 

Det er jo ting som peker i retning av at hun har et bein innafor i de høyrere sosiale kretser i Nord-Østerdalen også da, men hun kan ha kommet inn helt utenfra?

Det kom vel folk fra mange kanter av landet som fikk seg tjeneste på Røros?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.