Gå til innhold
Arkivverket

Peder Kiempe gift i 1683 med Giertrud Olsdatter


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

De ble gift 4.feb.1683 i Bergen Domkirke og fikk en datter Divert Pedersdatter Kiempe. Hun ble gift ca 1710 med kjøpmann Hans Henrich Dedechen - sønn av Henrich Dedeken -1683 (FS) og Maria Friele - 21.jan.1729. Divert begraves 19.okt.1761 i Bergen Domkirke. Hun får 10 barn, 6 sønner og 4 døtre og har en meget stor etterslekt.

 

Det er noen hull i kirkebøkene fra den tiden og jeg finner hverken Diverts dåp eller foreldrenes begravelser. Kanskje søker jeg feil, men håper at andre har noe å tilføre.

 

Det finnes noen andre gamle Kiempe i Bergen, bl.a. Hans Jørgen Kiempe som døper barn i 1707 dør i 1712 og en Niels Kiempe som døpes i 1674. Via Google finner jeg flere eldre Peder Kiempe, men ingen med tilknytning til Bergen eller i rett tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Per Nermo

    23

  • Øystein Ask

    5

  • Ann-Mary Engum

    5

  • Leif Salicath

    24

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Hva med denne?

 

Peder Jonassen Kiempe.

 

 

Peder Kiempe fra Bergen tok borgarskap i Bergen i 1690, og dette er vel den tidligare huslæraren som prøver å skaffe seg handelsrettar. ...

 

http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.look.no%2Fanita%2Fslekt%2Fwebcards%2Fps85%2Fps85_201.htm&ei=1iB1Te-3AsPJswadrJWEDg&usg=AFQjCNEecKTNRc1HvKUiDajlwd4lYqXQXg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var Divert Pedersdatter Kiempe og Hans Henrich Henrichsen Dedechen foreldre til en Henrich Dedechen,

far til Lucia Henrichsdatter Dedechen (1735-1799, begr. i Bergen Domkirke), g.m. Michael Michelson Olrich ?

 

En Peder Jensson Kjempe (c1585-c1623) (g.m. Adelus Jacobsdatter) på Nordmøre var far til Jørgen Kjempe

i Sunnhordland (nevnt 1659) og til Jens Kjempe (død 1663), som tok borgerskap i Bergen den 30 Nov 1644,

barn: Peder, Nils, Anne.

 

Jens kan _kanskje_ (?) være far til Petter Jonasson Kjempe (c1651-c1703), handelsmann i Marifjøra i Luster,

bergensborger fra 21/7-1690, g.m. Metta Jensdatter Lemvig, 4 barn: Jonas, Jens, Hans, Edel Marie.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å få opp den nevnte linken - Gammelt forum nr. 33897 Petter Jonasson Kjempe (1651-1720) - til Luster - som handelsmann -kven var han? Se lenke og søk på nevnte tråd nr. Dette var midt i blinken - tusen takk Ann-Mary !

 

Her er for øvrig linken til ekteskapet mellom Peder Kiempe og Giertrud Olsdatter lenke. Peder Jonassøn Kjempe var gift med en annen person (Metta Jensdotter Lemvig) og det dreier seg altså om to forskjellige personer. Her er det nok feil konklusjon noen steder i nevnte tråd. Imidlertid er trolig den Peder Kiempe som prøvde å få handelsretter i Bergen i 1690, riktig person.

 

Det er nevnt en Jørgen Pedersen Kiempe i Bergen som i "rett tid" kan være far til "min" Peder Kiempe (og trolig den Hans Jørgen(sen) Kiempe som dør i 1712). Jørgen Pedersen Kiempe skal være bror (forts. iht. nevnte tråd) av Jens Pedersen Kiempe på Nordmøre.

 

Navnet Peder Kiempe er kjent tilbake til tidlig 1500-tall og det er rimelig at Peder gjenbrukes i alle grener av slekten. Dette gjør det vanskelig å skille, men det er som nevnt ovenfor, lite sannsynlig at Peder Kiempe på Møre er samme som Peder Kiempe i Bergen når de er gift på hver sin kant, men de er trolig søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder (Petter ?) Kiempe _kan_ jo ha blitt g. 4 Feb 1683 i Bergen Domkirke m. Giertrud Olsdatter (og fått datteren Divert rundt 1685),

og så blitt gift påny ca. 1690 m. Metta Jensdatter Lemvig (med aner fra Fuhr i Luster), og fått barna Jonas c1690?, Jens, Hans, Edel Marie c1693, Karen c1698.

 

Peder (og ?) Petter (Kiempe/Kjempe) er i alle fall omlag 'jevngamle', dvs. f. rundt 1650 ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skifte etter en Peder Kiempe i Bergen datert 18.5.1694. Barna heter Hans og Dievert og kona er nok død siden hun ikke nevnes i skifte:

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=875&storleik=

 

Veldig bra. Dette passer godt inn og utelukker også at han gifter seg på nytt. Da er Peder Kiempe død før 18.5.1694 og ektefellen Giertrud Olsdatter død før denne dato. Barna må være født i mellom 1683 og 1694, trolig første del av perioden. Hva var myndighetsalder på den tid for gutter ? Hans var fortsatt umyndig i 1701, men i og med at gutter nevnes før jenter kan han være yngre enn Divert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var Divert Pedersdatter Kiempe og Hans Henrich Henrichsen Dedechen foreldre til en Henrich Dedechen,

far til Lucia Henrichsdatter Dedechen (1735-1799, begr. i Bergen Domkirke), g.m. Michael Michelson Olrich ?

 

En Peder Jensson Kjempe (c1585-c1623) (g.m. Adelus Jacobsdatter) på Nordmøre var far til Jørgen Kjempe

i Sunnhordland (nevnt 1659) og til Jens Kjempe (død 1663), som tok borgerskap i Bergen den 30 Nov 1644,

barn: Peder, Nils, Anne.

 

Jens kan _kanskje_ (?) være far til Petter Jonasson Kjempe (c1651-c1703), handelsmann i Marifjøra i Luster,

bergensborger fra 21/7-1690, g.m. Metta Jensdatter Lemvig, 4 barn: Jonas, Jens, Hans, Edel Marie.

.

 

Enig i alt dette, Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... men det er som nevnt ovenfor, lite sannsynlig at Peder Kiempe på Møre er samme som Peder Kiempe i Bergen når de er gift på hver sin kant, men de er trolig søskenbarn.

 

Hva bygger du på når du sier at de ble gift på hver sin kant ?

 

(Det er vel slett ikke usannsynlig at Petter Jonasson Kjempe (med far fra Nordmøre som ble bergensborger i 1644)

ble g. (ca. 1690) m. Metta Jensdatter Lemvig nettop i Bergen ?)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt dette, Geir.

 

Er svaret 'JA' på mitt første spørsmål om hvorvidt Divert Pedersdatter Kiempe og Hans Henrich Henrichsen Dedechen var foreldre til nevnte Henrich Dedechen ?

 

(Hvem er 'Geir' ?)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svaret 'JA' på mitt første spørsmål om hvorvidt Divert Pedersdatter Kiempe og Hans Henrich Henrichsen Dedechen var foreldre til nevnte Henrich Dedechen ?

 

(Hvem er 'Geir' ?)

 

Hei Per. Igjen har jeg blandet sammen to guruer. Sorry.

 

Svaret på ditt første spørsmål er ja. Sønnen til Divert, Henrich ca 1710-1752 gift 1734 med Giertrud Østensdatter (Hertnes) -1756 er far til Lucia 1735-1799 gift 1758 med Michael Olrich 1727-1811.

 

Hva bygger du på når du sier at de ble gift på hver sin kant ?

 

Det ble kanskje litt upresis. Jeg forsøkte å si at det var to Peder Kiempe fordi en Peder Kiempe ble gift med Lemvig og en Peder Kiempe ble gift med Olsdatter. Jeg sakser litt fra den gamle tråden (fra intro):

 

Petter Jonasson Kjempe, fødd kring 1651, uvisst kvar, skal vera komen til Luster som huslærar hjå Jens Christenson Lemvig på Fuhr og vart sidan gift med ei av døtrene hans, Metta Jensdotter Lemvig, fødd kring 1666.
Jeg regner med at de ble gift der og ikke i Bergen, men det er jo ikke sikkert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetsalderen var 25 år.

 

Takk for det, men det må være feil ut fra skiftet i 1694, se bilde hvor sønnen i neste skifte er 23 og myndig. Når Hans Pedersøn Kiempe er myndig i 1701 kan det stemme med at han er 18 år da (foreldrene gift i 1683). Passer hvis myndighetsalderen er 18 år !!!

 

Tar jeg feil ?

post-639-0-24860000-1299575890_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, men det må være feil ut fra skiftet i 1694, se bilde hvor sønnen i neste skifte er 23 og myndig. Når Hans Pedersøn Kiempe er myndig i 1701 kan det stemme med at han er 18 år da (foreldrene gift i 1683). Passer hvis myndighetsalderen er 18 år !!!

 

Tar jeg feil ?

 

Sønner mellom 18 og 25 år ble betegnet som «mindreårige»: de var personlig myndige, men deres formue skulle bestyres av en kurator. Se http://no.wikipedia.org/wiki/Myndighetsalder som kanskje ikke er verdens beste referanse, men det er det jeg finner i farta og stemmer med det jeg kjenner til fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flott, da har jeg også lenket fra Wikipedia-artikkelen til artikkelen om «Lagalder» på Lokalhistoriewiki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rettledningen om myndighetsalder.

 

Da kan jeg fortsatt tro at barnet Hans var født i det aktuelle ekteskap hvis jeg forstår dette riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.6.1683 undertegner den Peder Kiempe som var gift med Gjertrud Olsdtr. i Bergen et pantebrev med Peder Jørgensen Kiempe:

 

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?x=8&y=9&show=230&uid=6692473&urnread_imagesize=full&hode=ja&ls=1

 

Hei Øystein.

 

Dette var veldig interessant, men jeg klarer ikke å få opp lenken. Kan du fortelle hvor du fant den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Jørgensen Kiempe protokoll 1a, side 228/229:

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.a.1a, Sted: Bergen by, Oppbevaringssted: SAB

Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20070422070229.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=12588&uid=ny&idx_side=-229

 

Herman Jørgensen Kiempe protokoll 1c, side 126:

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.a.1c, Sted: Bergen by, Oppbevaringssted: SAB

Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20070422070537.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=12590&uid=ny&idx_side=-129

 

 

Anna Kiempe protokoll 1a, side 210b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

 

Jeg finner selv Grunnbok i Bergen med dette " Peder Kiempes grund i Damsmugit, bred til gaden 12 al: 1 qtr:, land 18 1/2 al:, effter grundbref 1655 gifr -- 12, betalt 86-96". Kan kanskje tyde på at han har vært eier siden 1655.

 

Dette var litt vanskelig å tyde. Jeg ser tydelig at Peder Jørgensen Kiempe underskriver på side 229, men klarer ikke å se hvem som han skylder til.

 

Den andre lenken 1c - side 126 viser at det fantes en Herman Jørgensen Kiempe (trolig bror) som er "jordskifte- og tingslysningsmann i Bergen" - hvis jeg tyder rett.

 

Den siste lenken 1a - 210 - er det høyre side her du mener lenke så ser jeg ikke Kiempe. Hvor i teksten ? Kan Anna være Hermans hustru ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.