Gå til innhold
Arkivverket

Peder Kiempe gift i 1683 med Giertrud Olsdatter


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

 

Her er svaret fra Karin Romstad:

 

<klippet> Ellers prøver jeg å finne en logisk forklaring på hvordan Trond Torleifson Benkestokk ble eier av noe gods i Hardanger (Aksnes, Lote, Lofthus, Birkeland, Øvsthus og Instanes). Det antas at han var gift med en datter av Jens Peterson ved navn Kirstine eller Anna. <klippet>

 

 

Antar man fremdeles at Trond (Torleifsen ?) Benkestok (c1497-1558) var gift med en Anna eller Kirstine, datter av Jens Peterson ? Hvem var han ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Per Nermo

    23

  • Øystein Ask

    5

  • Ann-Mary Engum

    5

  • Leif Salicath

    24

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Antar man fremdeles at Trond (Torleifsen ?) Benkestok (c1497-1558) var gift med en Anna eller Kirstine, datter av Jens Peterson ? Hvem var han ?

 

Noen som har en kommentar her ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Giert / Jert Kiempe forbindelse til Bergens-Kiempene ? Jeg fant tilfeldig Jert Kiemppe under Orkdals kb i 1766, se lenke .

 

Er ovennevnte Giert Kiempe død i Orkdal i 1766, 40 år ? (Jeg har trøbbel med å lese teksten). I så fall altså f. rundt 1726.

 

Det fantes en annen Giert Kiempe, kanskje f. rundt 1645, far til Anne Magrethe Giertsdatter Kiempe, som ble g.m. skredder Iver Johnsen Røst,

foreldre til Giert Kiempe Iversen Berg, f. ca. 1715 ?, borger (19 Aug 1754) og kopperslager i Trondheim, g. to ganger i Trondheim, siste gang i 1767.

Se http://nermo.org/sle...036.html#I50487 / 'http://nermo.org/slekt/d0041/g0000036.html#I50487'.

 

Og dessuten en Ole Kiempe, f. rundt 1685 ?, residerende kapellan på Byneset ved Trondheim (finner ham ikke i NSF's Prestehistorie !),

g.m. Berit / Birgitte Larsdatter Ross, død i 1744, foreldre til Cornelis Kjempe 1718, Olava Margrethe Kjempe 1723 og Karen Kjempe c1730.

Se http://nermo.org/sle...025.html#I47258 / 'http://nermo.org/slekt/d0022/g0000025.html#I47258'

og http://nermo.org/sle...005.html#I13728 / 'http://nermo.org/slekt/d0025/g0000005.html#I13728'.

 

Jeg kjenner ikke til om disse hadde forbindelse med Kjempe'ne i Bergen eller på Nordmøre.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ovennevnte Giert Kiempe død i Orkdal i 1766, 40 år ? (Jeg har trøbbel med å lese teksten). I så fall altså f. rundt 1726.

 

Det fantes en annen Giert Kiempe, kanskje f. rundt 1645, far til Anne Magrethe Giertsdatter Kiempe, som ble g.m. skredder Iver Johnsen Røst,

foreldre til Giert Kiempe Iversen Berg, f. ca. 1715 ?, borger (19 Aug 1754) og kopperslager i Trondheim, g. to ganger i Trondheim, siste gang i 1767.

Se http://nermo.org/sle...036.html#I50487 / 'http://nermo.org/slekt/d0041/g0000036.html#I50487'.

 

Og dessuten en Ole Kiempe, f. rundt 1685 ?, residerende kapellan på Byneset ved Trondheim (finner ham ikke i NSF's Prestehistorie !),

g.m. Berit / Birgitte Larsdatter Ross, død i 1744, foreldre til Cornelis Kjempe 1718, Olava Margrethe Kjempe 1723 og Karen Kjempe c1730.

Se http://nermo.org/sle...025.html#I47258 / 'http://nermo.org/slekt/d0022/g0000025.html#I47258'

og http://nermo.org/sle...005.html#I13728 / 'http://nermo.org/slekt/d0025/g0000005.html#I13728'.

 

Jeg kjenner ikke til om disse hadde forbindelse med Kjempe'ne i Bergen eller på Nordmøre.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dette som at Hr.Jert Kiemppe foretter ved begravelsen til Ole Larsen Kielstad i Orkdal i 1766.

 

Denne Jert Kiemppe har jeg ikke sett omtalt i kildene her i Orkdal.

 

Men jeg har en annen Kiempe i min egen anerekke som nok må knyttes til Bergens-Kiempene.Det er Rasmus Knudsen Kiempe,(ca. 1680-1747)

gift med Berte Pedersdatter,født ca.1689. Skifte 15.6.1747 http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=432&storleik=

 

Se Tema 58112 i det gamle forumet. Skiftet er gjengitt i post 10 her om ikke lenken virker.

 

Siden jeg ikke kan se noen Knud Kiempe nevnt i denne debatten, kunne det være interessant å høre om min ane kan kobles til Peder Kiempe!

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dette som at Hr.Jert Kiemppe foretter ved begravelsen til Ole Larsen Kielstad i Orkdal i 1766.

 

Denne Jert Kiemppe har jeg ikke sett omtalt i kildene her i Orkdal.

Gjert/Jert Kiempe forretter div. ganger tidligere i 1766, men ikke før eller etter dette året (i kb for Orkdal).

 

Jeg har sjekket Studentene i København på genealogi.no og finner en rekke Kempe som alle er fra Nidaros:

Cornelius Kempe 22 år i 1738, Gerhardus Kempe 20 år i 1744, Hilarius Hagerup Kempe 19 år i 1751, Tarald Ross Kempe 22 år i 1755. Det finnes også en Olaus Kempe i 1717, men uten "adresse". Kanskje Gerhardus er Gert / Gjert / Jert ?

 

Jeg har også kikket litt på Prestehistorie-kortene for Orkdal på genealogi.no og det ser ut som om både kapellan og prest skifter på den tiden.

post-639-0-67882100-1301508807_thumb.jpg

post-639-0-50687600-1301508817_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dette som at Hr.Jert Kiemppe foretter ved begravelsen til Ole Larsen Kielstad i Orkdal i 1766.

Denne Jert Kiemppe har jeg ikke sett omtalt i kildene her i Orkdal.

 

Etter å 'ha sett meg litt rundt' har jeg kommet til at denne Hr. Jert (Giert) Kiempe f. ca. 1728 som ser ut til å ha foretter ved begravelsen til Ole Larsen Kielstad i Orkdal i 1766

antakelig er sønn av Hr. Ole Giertsen Kiempe til Byneset (g.m. Birgitte Larsdatter Ross) og sønnesønn av den borgerlige Giert Olsen Kiempe og hans kone Maren Nilsdatter,

som skal ha bodd i Domkirkesognet i Trondheim rundt 1695. Disse skal også være foreldre til Anne Magrethe Giertsdatter Kiempe (se innlegg #54 ovenfor).

 

Hr. Ole Kiempe, res. kap. til Byneset skal i tillegg til Giert f. ca1728 (til Orkdal ?) visstnok ha hatt flg. barn :

 

- Hr. Cornelis Kjempe (1718-c1789) til Steigen (se innlegg #54), g.m. Else Christine Lorentzen, foreldre til Anne Birgitte Kiempe og Nicolai Christian Friis Kiempe, begge vel f. rundt 1755

- Tarald Ross Kiempe, død i Overhalls, NT, 1798

- Olava Margrete Kjempe (1723-1807/1808 Sparbu) (se innlegg #54)

- Karen Kjempe (c1730-c1760 Inderøy, NT), g. c1752 m. hr. Ole Høyer (1723-1782) til Sparbu (se innlegg #54)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dette må vel våre sogneprester/proster i Orkdal, Tarald Ross og Ole Ross være Kiempe'r. Tarald Ross kom fra stillinga som visepastor i Hemne

til Orkdal i 1717 som sogneprest. Han ble begravet 24.7.1748, 63 år gammel, ugift. Halvbroren, Ole Ross overtok som sogneprest etter Tarald.Han ble prost i 1756 til han døde 24.2.1775, 63 år gammel.Ole Ross var gift med Dorthea Marie Lemvig som døde i Orkdal 17.4.77, 74 år gammel. Jeg kjenner ingen barn fra dette ekteskapet.

 

Anders Skrondal, forfatteren av Orkdalsboka omtaler begge disse ofte i Orkdalsboka Bd II, men gir få personopplysninger. Skrondal nevner at Tarald Ross ofte lot studenter og kandidater forette ved gudstjenestene. Med 3 kirker å betjene sammen med prostegjerninga i Dalernes prosti,kunne det nok bli mye for en prest og en kapellan. Bind 2 av den nye Orkdalshistoria som vi arbeider med, vil nok gi oss et bedre bilde av denne delen av bygdas historie, men neppe svar på slektsforholdene her. Mye tyder på at Jert er nær beslektet med Tarald og Ole Ross, og at det kanskje bidro til at Jert kunne få noen korte vikariat her i Orkdal.

 

Jeg følger denne tråden med stor interesse!

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Halvbrødrene Tarald og Ole Ross var nok ingen Kjemper, men deres halvsøster Birgitte Larsdatter Ross

var g.m. Hr. Ole Kjempe til Byneset, og disse var såvidt jeg vet foreldre til bl.a. Giert Kiempe, som altså

forrettet ved begravelsen i Orkdal i 1766, altså antakelig på 'oppdrag' for sin onkel Ole Ross, som sto i embedet

som sogneprest ytterligere ni år. De tre nevnte halvsøsknene Tarald, Birgitte og Ole Ross har såvidt jeg vet hver sin mor.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaus Kempe, student i 1717 og altså født ca 1695 er altså identisk med Ole Gjertsøn Kiempe, sønn av "den borgerlige" Giert Olsen Kiempe og hans kone Maren Nilsdatter. Hva mener du, Per med "den borgerlige" ? Er han etterkommer av handelsmann Peder Jonassen Kiempe på Hafslo ? Gjert er et vanlig Bergensnavn, men mere sjeldent andre steder. At Ole Ross giftet seg med Dorthea Marie Lemvig og nevnte Peder Jonassen Kiempe giftet seg med Mette Jensdatter Lemvig gir ytterligere et (spilkelt) holdepunkt.

 

Alle de i (57) nevnte studenter synes å kunne være sønner av Ole Gjertsøn Kiempe. Det er flere begrunnelser for dette i tillegg til at de er i "rett tid", nemlig at de er fra Nidaros og at ingen av de andre Kiempe-grenene har sønner som blir studenter. Navnene er heller ikke vanlige hos de andre. Mao. bør Gerhard Kiempe og Hilarius (?) Hagerup Kiempe være sønner av Ole. Er Gerhard identisk med Gjert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Olaus Kempe, student i 1717 og altså født ca 1695 er altså identisk med Ole Gjertsøn Kiempe, sønn av "den borgerlige" Giert Olsen Kiempe og hans kone Maren Nilsdatter. Hva mener du, Per med "den borgerlige" ?

2. Er han etterkommer av handelsmann Peder Jonassen Kiempe på Hafslo ? Gjert er et vanlig Bergensnavn, men mere sjeldent andre steder. At Ole Ross giftet seg med Dorthea Marie Lemvig og nevnte Peder Jonassen Kiempe giftet seg med Mette Jensdatter Lemvig .....

3. Mao. bør Gerhard Kiempe og Hilarius (?) Hagerup Kiempe være sønner av Ole. Er Gerhard identisk med Gjert ?

 

1. Det skal være skrevet om Hr. Ole Kjempe, res. kap. til Byneset at han var fra Trondheim, og født 'av borgerlige foreldre', dette antakelig i den betydning at faren ikke var geistlig.

2. Mette Jensdatter Lemvig var såvidt jeg vet søster av faren til Dorthe Marie jensdatter Lemvig.

3. Hilarius (!) er vel identisk med Elias Hagerup Kjempe ? Og 'Gerhardus' selvsagt (?) = Gjert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaus Kempe, student i 1717 og altså født ca 1695 er altså identisk med Ole Gjertsøn Kiempe, sønn av "den borgerlige" Giert Olsen Kiempe og hans kone Maren Nilsdatter. .......

Er han etterkommer av handelsmann Peder Jonassen Kiempe på Hafslo ? Gjert er et vanlig Bergensnavn, men mere sjeldent andre steder. At Ole Ross giftet seg med Dorthea Marie Lemvig og nevnte Peder Jonassen Kiempe giftet seg med Mette Jensdatter Lemvig gir ytterligere et (spinkelt) holdepunkt.

 

Dersom Peder Jensson Kjempe (c1580-c1623) og Adelus Jacobsdatter i tillegg til Jens og Jørgen hadde ejn (eldre ?) sønn Ole/Oluf (Kjempe), så 'faller dette på plass

(mao. dersom denne Ole (f. rundt 1610?) altså er far til 'den borgerlige' Giert Kjempe i Trondheim (far til Anne Margrethe og Ole) (men holder denne konstruksjonen vann ... ?)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Jensson Kjempe på Nordmøre antas altså å kunne være farfar til Peder Jonasson Kjempe f. ca. 1651 i Bergen (?) ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaus Kempe, student i 1717 og altså født ca 1695 er altså identisk med Ole Gjertsøn Kiempe, sønn av "den borgerlige" Giert Olsen Kiempe og hans kone Maren Nilsdatter.

..... Er han etterkommer av handelsmann Peder Jonassen Kiempe på Hafslo ?

 

Det er han altå neppe, patronymene og kronologien tatt i betraktning :

Peder Jonassen Kiempe f. 1651 / Olaus/Ole (Giertsen) Kjempe f. ca. 1695.

 

Men det kan altså være en viss mulighet for at Olaus' far Giert (Olsen) er fetter av Peder Jonassen,

forutsatt at Jens Pedersen Kjempe er far til Peder og bror av Giert's far, den ukjente Ole. (Et ganske lang skudd, med andre ord ...)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store norske leksikon på nett har i sin utdypning om Erik Pontoppidan en omtale av svensken Anders Kempe som er i Verdal omkring 1670, men at han skal ha hatt en sønn / slektning ved navn Gjert virker rart, se lenke. Gjert eller Gert er vel opprinnelig et nederlandsk (tidl. tysk) fornavn, se lenke så det er vel svært sannsynlig at han er kommet som handelsmann derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Dersom Peder Jensson Kjempe (c1580-c1623) og Adelus Jacobsdatter i tillegg til Jens og Jørgen hadde ejn (eldre ?) sønn Ole/Oluf (Kjempe), så 'faller dette på plass

(mao. dersom denne Ole (f. rundt 1610?) altså er far til 'den borgerlige' Giert Kjempe i Trondheim (far til Anne Margrethe og Ole) (men holder denne konstruksjonen vann ... ?)

.

 

Ser dette er veldig gammelt, men jeg prøver meg ;) Har akkurat begynt å utforske slektene bakover. 

 

I mitt slektstre har jeg oppført (funnet etter diverse treff på MyHeritage o.l) 

 

Peder Jenssen Kiempe

Født 1580
Død ca 1623
 
gift med 
 
Adelus Kiempe (født Jacobsdatter)
Født ca 1585
Død 1657
 
foreldre til:
 
-Ole Kiempe
Født 1610
 
-Jørgen Pedersen Kiempe
Født mellom 1610 og 1615
Død før 1667
 
-Jens Pedersen Kiempe
Født ellom 1615 og 1620
Død før 1664
 
Det er da førstnevnte Ole Kiempe som er min direkte ane. Han står oppført gift med:
 
Margrethe Kiempe (født Brun)
Født 1615
 
Og der er igjen foreldre til:
 
Gjert Olsen Kiempe
Født 1645
Død 1698
 
gift med:
 
Maren Kiempe (født Nilsdatter)
Født ca 1674 (??)
 
som er foreldre til:
 
Ole (Oluf) Giertsen Kiempe
Født 1692
Død ca 1739
 
gift med:
 
Birgitte Kiempe (født Larsdatter Ross)
Født ca 1695
Død 1744
 
foreldre til:
 
Tarald Ross Kiempe
Født 17. feb 1735
Død 25. mai 1798
 
gift med 
 
Ellen Sofia Ross Kiempe (født Blom)
Født 1756
Død 5. sep 1837
 
foreldre til  
 
Bergitte Rian (født Taraldsdatter Ross Kiempe)
Født 1787
Død 19. mar 1883
 
gift med 
 
Peter Rian
Født 1772
Død 12. nov 1829
 
Dette er mye, men er det noe som kan se om dette kan stemme? Og dette må være noen av disse dere har snakket om her? Veldig spennende :)
 
Lene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.