Gå til innhold
Arkivverket

Togstad i Stange


Tranberg
 Del

Recommended Posts

Hei

Jag har i Svenska tingsprotokoll från Lima socken (Dalarna) under åren 1607-1608 funnit en "Wälgiord" - Välgjord i Togstad, Norge. Har funnit att ett Togstad ligger i Stange. Känner någon till denna Välgjord? Det är ett ganska ovanligt namn. Finns han med i någon Byggdebok?

 

Takk på förhand // Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting om Wälgiord/Välgjord under Togstad i Stange bygdebok. Men det er flere Togstad-gårder i Norge, bla. i Nes i Akershus og Ringsaker i Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velgjord er et sjeldent navn, men jeg har noen av dem i Solum i Nedre Telemark. Den mest sentrale av dem er Velgiord Larsen Marum som døde i ei kullmile i 1715, 53 år gammel.

 

Jeg tviler vel på om det er noen forbindelse til mannen det spørres om her, men det viser ihvertfall at navnet finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye för hjälpen! Jag hade inga stora förväntningar att jag skulle finne Välgiord/Velgjord/Välgjord, men många takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgard var eit tradisjonelt namn i Romedal og Stange frå mellomalderen. Det er kjent mange skriftformer som til dømes: Welgiordt, Wolgior, Wollgior, Valdgiord, Walgjor Wajul og Valjor. Den siste beraren eg kjenner i Stange var Valgard Kjellsson som døydde 83 år gammal 2. mai 1833 på Syndre Åsen i Vallset (Vallset er i dag den søraustlege delen av Stange).

 

Truleg er det Tokstad i Stange det er tale om her, ettersom dette mannsnamnet ikkje er kjent korkje i Veldre eller Nes på Romerike. I Stange var det ein Valgard som var brukar av Mellom Skjerda (Skjerden) i 1625, og ved skattematrikkelen i 1647 var ein Valgard brukar av Ramset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner også Togstad/Tokstad i Brøttum i Ringsaker Hedmark, Stiklestad i Verdalen N-trøndelag og i Orkdal i S-trøndelag.(K: O.Rygh Norske gårdsnavn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom Skjerda ligg ein del sør for Tokstad. Tokstad ligg ved Åkersvika rett sør for Hamar. Det er rett det, Tore, at namnet fins i Hurdalen og på Toten, men dette er truleg nyare. Namnet ser ut til å vera eldre i Stange og Romedal.

 

Eg trur at dette dreier seg om Tokstad i Stange, ettersom det er så tidleg som byrjinga av 1600-talet. Eg skulle gjerne ha sett originalen av den svenske tingboka. Er den å finne på SVAR?

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här kommer utdrag från KLHA (Kopparbergs Läns Häradsrätts Arkiv), Serie I, usäker om dette finns på SVAR, har fotat orginalen.

 

1607: ”Oluff ingeualdson i öffste säl biuder up enn broders deel j trane strand, köpt aff Välgiordh j toghstad i nörie, för 4 dalar”.

 

1608: ”Oluff ingeuald son och haluard peder son i öffste säl biuder up andre resan enn broders deel i tranestrand köpt aff uälgiord i togstadh i nörie för 4 dalar”

 

Öffste säl är Sälens by i Transtrand, Dalarna.

post-1430-0-37701100-1299678870_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo ikkje tvil om at det er ein Valgard Tokstad i Noreg. Nørie er jo ei interssant form som må vera ei uttaleform frå dette området.

 

Noko prov for at det er Tokstad i Stange kan eg ikkje gje. Dessverre fins det ikkje skattemanntal for 1608 for Stange og Hedmarka. Dei tek til fyrst i 1612. Før den tid er det bare gjengjerden frå 1528. Det vil derfor vera vanskeleg å prove at det er Tokstad i Stange, men det er svært sannsynleg, avdi dette namnet var i bruk i Stange på denne tida. Han kan vera identisk med den Valgard på Mellom Skjerda som eg allerie har nemnt for deg.

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.