Gå til innhold
Arkivverket

Heidal, Oppland.


Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Utgangspunktet for denne etterlysningen er vielsen til par nr 36. her.

 

Lars Olsen, frå Bjølstadeje, 24 år, og Synnev Guttormsdtr, frå Prestgardseje, 26 år. Hans far er oppført som Ole Torsen og hennes kun som Guttorm.

 

Jeg greier ikke å finne noen Lars Olsen døpt i Vågå med far Ole Torsen i de årene jeg har tenkt det som fornuftig å lete, 1802-1806. Er det noen som har vært borti denne karen og vet noe mere om ham?

 

Synnev Guttormsdtr mener jeg må være den Synnev som blir døpt tidlig i 1802, datter av Guttorm Iversen. Guttorm Iversen og kona Kari Olsdtr. finnes som husmenn under Slette i Heidal i 1801, og trolovelsen finnes vel her, i 1796. Har ikke sett noe videre på disse to.

 

Hadde blitt glad om noen kunne hjelpe meg litt med opphavet til Lars Olsen og faren Ole Torsen.

 

Lars og kona Synne er forøvrig føderådsfolk på Reret i Heidal ved 1865-tellingen.

 

Mvh Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel dåpen til Lars, Rogate 1798 nr. 3 i høyre kolonne på venstre side: Ole Reerets drengebarn Lars. Faddere: Ole Løkken, Qde, Arne Skougen, Rønnov ibid, Imbjør Løkken.

 

Vi finner Lars hos familien her i 1801.

Faren står oppført som Ole Olsen, men ved vielsen står det Ole Tordsen. Ole Tordsen og Sigri Tjøstelsdatter giftet seg 12. august 1787. (Venstre kolonne på venstre side.)

 

Kan også ta med at paret døpte en sønn Tord 1. januar 1788 Nest nederst i venstre kolonne på venstre side: Ole Tordsens drengebarn Tord. Faddere: Peder Aasengst., Arne Skougen, Ole Brubacken, Berthe Nielsdtr. og Marit Skougen.

(Han var vel tjenestegutt på Åseng i 1801 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det jo ikke noe rart jeg ikke fant ham når jeg ikke lette der han var. Jeg tok det som gitt at han skulle være født etter kona siden han er oppført som yngre enn henne både ved vielsen og i 1865-tellingen.

 

Det er bra du har oversikten Aud! Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....når jeg ikke lette der han var.

 

 

Den var god ! :lol:

 

Ellers var det jo en stygg pek at faren står oppført som Ole Olsen i ft-1801, slik at Lars på en måte ble "borte" i tellinga :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.