Gå til innhold
Arkivverket

Klokker og kullskriver Christian Jensen Riis


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Christian Jensen Riis var klokker i Hof og kullskriver ved Eidsfoss Jernverk i Vestfold

Jeg har tidliger hatt en etterlysning her.

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=91061

og her som gav meg en løsning til fortsettelse.

http://www.vestfoldslektshistorielag.com/forum/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=273&p=1396#p1396

 

Christian Jensen Riis ble gift 1773 i Østere Porsgrunn med Berte Pedersdatter Bingholt.(Bindholt i Hof bygdebok)

Trolovelse nr. 2 venstre side

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7871&idx_id=7871&uid=ny&idx_side=-27

 

Berte Pedersdatter Bingholt er datter av Peder Tobiassen Bingholt i Skien. Døpt 24.03.1748

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skien, Ministerialbok nr. 2 (1716-1757), Fødte og døpte 1748, side 150.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7886&idx_id=7886&uid=ny&idx_side=-144

Mitt spørsmål er:

- Christian Jensen Riis døde i 1804 (i Hof) 58 år. Altså født ca 1746. Hvor er han født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ligger en Riis gård i Gjerpen, og i relativt kort avstand fra Porsgrunn, ville jeg tatt en titt i Gjerpens kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ligger en Riis gård i Gjerpen, og i relativt kort avstand fra Porsgrunn, ville jeg tatt en titt i Gjerpens kirkebøker.

 

Jeg tok en kikk på døpte og konfirmerte i Gjerpen. Det er riktignok en Jens Riis som får barn i 1740-åra, men ingen Christian. Jeg finner heller ingen annen Christian Jensen født i Gjerpen innenfor et rimelig tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en kikk på døpte og konfirmerte i Gjerpen. Det er riktignok en Jens Riis som får barn i 1740-åra, men ingen Christian. Jeg finner heller ingen annen Christian Jensen født i Gjerpen innenfor et rimelig tidsrom.

 

Det er en Christen eller Christian Jensen fra Riis konfirmert i Gjerpen i 1764 17 år gammel. (Ved blekkflekken i 2.kolonne)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7882&idx_id=7882&uid=ny&idx_side=-234

Men jeg finner ingen dåp i 1746/47. (1745 og tidligere er nesten uleselig)(finnes kirkeboken transkribert?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Christen eller Christian Jensen fra Riis konfirmert i Gjerpen i 1764 17 år gammel. (Ved blekkflekken i 2.kolonne)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7882&idx_id=7882&uid=ny&idx_side=-234

Men jeg finner ingen dåp i 1746/47. (1745 og tidligere er nesten uleselig)(finnes kirkeboken transkribert?)

 

Kirkebøkene for Gjerpen i perioden 1682-1814 er transkribert, og finnes på en CD du kan bestille fra Grenland Ættehistorielag.

 

Jeg ser også denne konfirmanten Christen Jensen fra Riis, men kan ikke se at han er døpt i Gjerpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøkene for Gjerpen i perioden 1682-1814 er transkribert, og finnes på en CD du kan bestille fra Grenland Ættehistorielag.

 

Jeg ser også denne konfirmanten Christen Jensen fra Riis, men kan ikke se at han er døpt i Gjerpen.

 

Jeg har nå søkt på CD'en - med samme resultat. Christen Jensen Riis blir konfirmert 17 år gammel, men er ikke registrert døpt i Gjerpen. Det finnes imidlertid en Jens Riis som har 7 barn til dåpen i Gjerpen i perioden 1740-1756. Flere av dem finner jeg også konfirmert, men da kalles de Ballestad. Jeg kan jo også ta med en dåp fra 1738, som i Hvitsands avskrift ser slik ut:

 

1738 virid. Jens Ovessøns "Riis-Ballestad" Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen betraktninger.

Christian Jensen Riis ble gift med Berte Pedersdatter Bingholt i 1773 i Østre Porsgrunn.

Hvorfor Østre Porsgrunn? Man skulle tro at vielsen skulle ha foregått i Skien hvor hennes familie bodde. Bertes far Peder Tobiassen Bingholt var jo borger av Skien.

Eller hadde Bingholt familien flyttet til Porsgrunn?

Christian Jensen Riis måtte vel ha en familie som sosialt var på samme nivå som Bertes foreldre.For ekteskap med lavere rang var vel ikke akseptabelt på den tiden

Christian og Berte bodde i Porsgrunn fra 1773 (vielse) til 1777 (2. barn). Neste barn ble født i Hof i Vestfold 1778.

Det første barnet hadde faddere.(barnet døde 1 år gml.)

Capitain Raschs Frue, Frøcken Edel Margrethe Løvensciold, KammerJunker Søren Lovensckiold, Herman Løvenskiold, Jacob Aall, Herman Rasch

Det andre barnet hadde faddere.:

Kirsten Hansd, Ane Maria Jensdtr.(Christians søster?),Christen Olsen, Tobias Pedersen(Bertes bror),Bendix Andreasen.

 

Christian måtte ha en hviss utdannelse eller i hvertfall være skrivekyndig i og med han ble annsatt som kullskriver ved Eidsfoss Jernverk og ble klokker i Hof.

For meg ser det ut som han har sunket litt i sosial rang fra barn 1 til barn 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at det er mye som kan tyde på at Christian Jensen Riis tilhørte en annen sosialklasse enn folket fra Riis i Gjerpen. Du har sikkert selv vært innom den tanken - men han kan jo f.eks. være født i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Østre Porsgrunn? Man skulle tro at vielsen skulle ha foregått i Skien hvor hennes familie bodde. Bertes far Peder Tobiassen Bingholt var jo borger av Skien.

Eller hadde Bingholt familien flyttet til Porsgrunn?

 

Nå har jeg opplevd at grensespørsmål mellom Skien/Porsgrunn/Gjerpen kan være komplekse i denne tida. Mange "up-and-coming" kandidater flyttet til Porsgrunn, hvor veksten var, fra omkringliggende distrikter.

 

Christian måtte ha en hviss utdannelse eller i hvertfall være skrivekyndig i og med han ble annsatt som kullskriver ved Eidsfoss Jernverk og ble klokker i Hof.

For meg ser det ut som han har sunket litt i sosial rang fra barn 1 til barn 2.

 

Jeg ser ikke bort i fra at han er innflytter. Jeg vet ikke om noen kurante innflytterlister, jeg sliter med potensielt innflyttede dansker i slektstreet, selv ... Det var mye båtaktivitet i området på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp så langt. :)

Da lar jeg Christian Jensen Riis få hvile litt og konsentrer meg om Bingholt i steden som også er en invandrer familie har jeg forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Løfter denne opp igjen i håp om det kan finnes noe nytt.

 

Berte Pedersdatter Bingholt og Christian Jensen Riis fil følgende barn.

Jens Peter (1774-1775) døpt i Porsgrunn. (se over)

Peter (1777) døpt i Porsgrunn. (se over)

Inger Margrethe (1778) døpt i Eidsfoss i Vestfold.

Jens (1780) døpt i Hof i Vestfold.

Maren Johanne (1784) døpt i Hof i Vestfold.

Bertel (1788) døpt i Hof i Vestfold.

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen betraktninger.

Christian Jensen Riis ble gift med Berte Pedersdatter Bingholt i 1773 i Østre Porsgrunn.

Hvorfor Østre Porsgrunn? Man skulle tro at vielsen skulle ha foregått i Skien hvor hennes familie bodde. Bertes far Peder Tobiassen Bingholt var jo borger av Skien.

Eller hadde Bingholt familien flyttet til Porsgrunn?

Christian Jensen Riis måtte vel ha en familie som sosialt var på samme nivå som Bertes foreldre.For ekteskap med lavere rang var vel ikke akseptabelt på den tiden?

 

Jeg har kikket litt på Bingholt-familien i Skien, og de var vel ikke så veldig høyt på strå:

 

C. S. Schilbred: Borgerbok for Skien og omegn 1714-1844 (Brevik: Brevik Historielag 1956) side 33 (1741-42). Peder Tobiesen (Bingholt). Borgerbrev på skåtearbeid og noen husnæring 13.04.1741.

 

Kombinasjonen av borgerbrev og et «fint» etternavn var ganske vanlig i Skien, også blant det vi ellers betrakter som almue. Så man skal være forsiktig med å trekke slutninger om klassetilhørighet ut fra slike kriterier.

 

Angående fadderne til første og annet barn, så har jeg ofte sett på denne tida at fadderne til førstefødte kunne tilhøre et helt annet sosialt lag enn foreldrene til barnet. Det var sikkert stas å få sosieteten til å stille opp på en barnedåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Jeg tror han ganske sikkert er denne Christian Jensen som fikk et uekte barn med ei Gro Erichsdatter i Brevik i 1769. Barnet ble døpt i Brevik 20.08.1769.

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061205050192

 

Døbt et uægte P.B. Christiane, moderen Gro Erichsdatter fra Laurvig angav til Barne-fader Christian Jensen nu tienede 
hos Captaine Rask i Porsgrund, af han hun skal være besvangret i Christiansand hos Hr. General Major Brygman hvor begge tiente
Faddere: Ole Christensens k. Abigail Andersdatter, Lorentz Halvorsens k. Anne Larsdatter, Isach Lønnebache, Lars Simonsen

 

Det nevnes her at han var i tjeneste hos Captain Rasch i Porsgrunn.

 

Det passer jo bra med fadderne til hans førstefødte barn som gift i 1774:

Døbt Christian Jensen Riis og Birthe Pedersdatters barn Jens Peter. 

Test: Capitain Raschs frue, frøchen Edel Margrethe Løvenschiold, Kammerjunker Søren Løvenschiold, Herman Løvenschiold, Jacob Aall, Herman Rasch.

Endret av Jørn Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er nevnt her så konfirmeres det en "Christen Jensen f. Riis 17 aar " i Gjerpen i 1764.

 

To år før, i 1762, så nevnes det en Christian Jensen på Søli Øvre i Gjerpen. Den eies blant annet av Cap. Rasch?

 

Sølie Ø. (Søli øvre)
Eier: Cap. Rasch og Løvenschiold
Mand og kone: Isach Solvesen+k.
Tjenestedrenge: Christian Jensen, Anders Nirisen
Tjenestepiger: Lisbeth Andersdatter
Andre hosboende: Kisten Solvesdatter l.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennede. Dette er en gren av slekten som jeg har satt på vent.

Men linken til dåpen er til feil side. 

Cristianes dåp er her.:  Brevik kirkebøker, SAKO/A-255/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1764-1814, s. 51
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061205050191 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.