Gå til innhold
Arkivverket

Visualiseringsprogrammet GeneaQuilts


Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har brukt visualiseringsprogrammet GeneaQuilts? Jeg har hørt det nevnt flere ganger og jeg har blant annet noen kjenninger som bruker det og som snakker svært varmt om det. Det presenteres av mange som ett alternativ til vanlige "boks" diagrammer som en oversiktlig måte for å presentere store etterslektstrær. Jeg var litt nyskjerrig, så jeg dro innom hjemmesiden (se blant annet videodemonstrasjonen på hjemmesiden) og lastet ned programmet for å prøve det.

 

Førsteinntrykket er ganske positivt; men jeg syntes likevel det var veldig vanskelig og skjønne oppsettet og følge slektslinjene. Ihvertfall ikke så intuitivt som de andre diagrammene jeg er vant til. Det var mye bedre inne i selve programmet der man kunne fremheve og fargelegge slektslinjer, men det er jo bregrensninger for hvor mange slektslinjer man kan fargelegge. Dessuten egner nok diagrammene seg lite til utskrift. The diagonale oppsettet i seg selv gjør det vanskelig med plotterutskrift slik man kan med vanlige slektsdiagrammer.

 

I forhold til mange her på forumet har jeg en relativt liten database (med bare i overkant av 5000 personer) og selv med en såpass liten database er det nesten umulig for meg å generere ett oversiktlig etterslektstre i slektsprogrammet mitt. Av den grunn så er jeg alltid på jakt etter en måte og visualisere store slektstrær på; både for å se omfanget av etterslekten og for å planlegge slektsgranskningen videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne og tittet litt på det, men jeg må nok si at det er litt for sprellevende for meg, og ikke skjønte jeg noe særlig heller. Der var jo noen kjente TV-figurer i alle fall ... Det er nok ikke noe for meg, men jeg er ennå såre fornøyd med Brother's Keeper.

 

Ellers er jo rundt 5000 personer ikke så verst antall, så det er viktig å holde styr på dem med et godt program. Lykke til i alle fall!

 

La oss gjerne høre hvordan det går når du får områdd deg litt mer. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt klart ikke egnet som ett slektsprogram, men heller som ett visualiseringsprogram. Jeg bruker The Master Genealogist selv og er veldig fornøyd med det, men Visual Chartform (programmet TMG bruker til å lage diverse slektsdiagrammer) er bare egnet for relativt små diagrammer, med bare en enkelt etterslekt eller forfedrene til en person. Det blir fort utrolig rotete hvis man vil ha etterslekten til mer enn en gren eller dersom man vil se forfedrene til mer enn en person. Dessuten takler ikke Visual Chartform problemet med slektsgrener hvor to eller flere grener på grunn av slektsskap kommer sammen til en. Og det er jo helt umulig å lage ett slektstre som omfatter alle personer i databasen. Jeg vet ikke hvordan andre slektsprogrammer takler store slektsdiagrammer; men de programmene jeg har prøvd (TMG, Gramps og phpGedView/webtrees) har alle problemene nevnt ovenfor.

 

Alt dette kan imidlertid GeneaQuilts gjøre; og det er jo en veldig attraktiv funksjonalitet. Det eneste problemet med GeneaQuilts er at jeg syntes det var utrolig vanskelig og følge grenene i GeneaQuilts. Highlight-funskjonaliteten gjør det jo litt enklere, men likevel er det, som du sier, vanskelig og skjønne. Men det er kanskje ett program og holde litt øye med i fremtiden likevel.

 

Kan forresten nevne at programmet var nevnt i en liten artikkel i Eastman's Online Genealogy Newsletter og noen av kommentarene der diskuterer noen av fordelene og ulempene med programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.