Gå til innhold
Arkivverket

kirkebøker og medlemsprotokoller


Frida Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg har to spørsmål:

 

1) Hvorfor finnes en god del mangler med hensyn til skannede kirkebøker før 1930 i Digitalarkivet. I flere tilfeller finnes det ikke materiale fra 1900-tallet i det hele tatt? Er det dere som ikke har kapasitet, eller prestene som slurver med å sende dem inn? Jeg blir jo nervøs med å tenke på at min og andres bygds historie skal gå tapt, hvis de ikke er i Arkivverket!

2) Jeg hører på morssiden til en familie som har vært baptister siden 1880-tallet. De er veldig stolte over å være baptister, og de gamle vil veldig gjerne vite mer om sin historie. Selv er jeg ikke baptist, men har veldig lyst til å hjelpe dem med å undersøke . Har blant annet lest en liten bok fra Arkivverket om arkiver fra trossamfunn utenfor den norske kirke, og forstår at deres arkiver har mye opplysninger, og at medlemsprotokoller skal leveres til Arkivverket etter samme regler som kirkebøkene. Jeg har derfor lett både i digitalarkivet og ved å henvende meg til statsarkivene for å få bruke disse, men får til svar at de ikke er levert ennå (finnes noen få unntak). Jeg har også henvendt meg til mange menigheter, og får enten til svar at jeg ikke har rett til å se protokollene (ikke engang før 1900), eller at de ikke aner hvor de er, eller at de er samlet inn til noe som heter Baptisthistorisk selskap i Oslo, og der har de ikke betjening så man kan få reise dit å se, og de har ikke eller foreta undersøkelser.

Har ikke baptistene også rett til å bli kjent med sin historie? Forresten har jeg skjønt at dette gjelder andre trossamfunn også.

 

Kan dere veilede meg og forklare meg?

 

Hilsen Frida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på det første spørsmålet er todelt. Den viktigste grunnen til manglende kirkebøker er at bøkene ikke er innlevert. Retningslinjene sier at de skal inleveres 80 år etter at de er utskrevet. Dersom en bok "varer" i 20 år før den er utskrevet, vil jo det innebære at det vil gå 100 år fra den ble tatt i bruk og til den blir avlevert. Vi vet imidlertid at det finnes en god del bøker ut som skulle vært innlevert, og de vil forhåpentlig komme etter hvert.

 

Den andre delen har med kapasiteten hos Arkivverket til å håndtere de bøkene som er kommet inn etter de siste store skanne-rundene. Her skal protokollene skannes og deretter må det lages en indeks til bøkene for at de skal være tilgjengelig. For Statsarkivet i Trondheim sin del har vi nå i underkant av 300 protokoller inne til skanning hos Riksarkivet og de er antagelig ferdig om ikke lenge. Det som da gjenstår er at vi klare å finne ressurser ved Statsarkivet slik at vi kan få gjort nødvendig indeksering. Det håper vi å få til fram mot sommeren, men ressursene er få og oppgavene mange.

 

Svaret på det andre spørsmålet ditt går antagelig i samme retning: Det skyldes i stor grad manglende innlevering. Her er det jo ofte snakk om små menigheter og da vil jo medlemsprotokollene vare desto lenger. Men at disse også blir innlevert, er uhyre viktig. Kanskje burde 80-års grensen endres, ihvertfall for dissentermenighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.