Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp !!!!!!


Hanne W. Berghagen
 Del

Recommended Posts

Jeg har havnet opp i en litt vaskelig sak her...Da jeg skulle lete etter min tipp x2 oldefar Mathias Hansen fra Våler i Vestfold født i 1816 (dato ukjent) fant jeg to stykker med det navnet..den ene var født 10.05.1816 med foreldrene Hans Ingebretsen og Ingeborg OLsdatter, Hern. Den andre var født 30.08.1816 med foreldrene Hans Mathiasen og Anne Christensdatter, Kjær. Er det noen som har et godt forslag til hvordan jeg kan finne ut hvem som er den rette personen...ingen av gårdsnavnene er kjent.

"min" Mathias Hansen var gift med Ingeborg Sophie Andersdatter som kom fra Ramnes i Vestfold men jeg har ikke klart å finne vielsesdatoen deres enda.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker :rolleyes: det var jammen raskt levert Ann-Mary, tusen hjertlig takk :)ut i fra opplysningene ang vielsen fant jeg faktisk ut at jeg har søkt på feil personer i slekta til Ingeborg Sophie Andersdatter også :blink: hadde nemlig det samme problemet der også med to personer med samme navn..men der var jeg sikker på at jeg hadde valgt rett person for der var det kjente gårdsnavn...men nå viser det seg at det faktisk ikke er noen av de jeg fant :( da får man starte på nytt he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da får man starte på nytt he he.

Ja, det er ingen ting anna å gjere! Mange gonger ser alt så rett ut, men set ikkje to strekar under svaret før du er heilt, heilt sikkert. Hugs f.eks. på at same namn på to sysken ikkje er uvanleg! Lykke til -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...det er noe som ikke stemmer her??? finner ingen Ingeborg Sophie Andersdatter med en far som heter Anders Halvorsen, lurer på om det kan være påført feil etternavn på denne faren??? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...det er noe som ikke stemmer her??? finner ingen Ingeborg Sophie Andersdatter med en far som heter Anders Halvorsen, lurer på om det kan være påført feil etternavn på denne faren??? :huh:

 

Har du undersøkt hva som står i Ramnes bygdebok? Selv om bygdebøkene alltid må kontrolleres, kan det være et greit utgangspunkt før en leter for mye i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ei Ingeborg Sophia Andersdatter,døpt 19 jan 1816.Faren står som Anders Christophersen og Giertru Christophersdatter.

http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100080945853&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Vfol&juris2=Vfol&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Vestfold&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=

 

Konfirmasjonen hennes i 1830.

Ser ut som hun har vokst opp hos andre enn foreldrene.Kanskje hos tante og onkel?

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8180&idx_id=8180&uid=ny&idx_side=-264

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070424640266.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ei Ingeborg Sophia Andersdatter,døpt 19 jan 1816.Faren står som Anders Christophersen og Giertru Christophersdatter.

http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100080945853&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Vfol&juris2=Vfol&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Vestfold&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=

 

Konfirmasjonen hennes i 1830.

Ser ut som hun har vokst opp hos andre enn foreldrene.Kanskje hos tante og onkel?

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8180&idx_id=8180&uid=ny&idx_side=-264

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070424640266.jpg

 

Her blander du sammen to Ingeborg Sofie Andersdatter, døpt samme dag, 19. januar 1816. Den første har foreldre Anders Kristoffersen og Gjertrud Kristoffersdatter på Horn, mens den andre har foreldre Anders Andersen og Ingeborg Kristoffersdatter på Bjune. Det er den sistnevnte Ingeborg Sofie Andersdatter du har funnet konfirmasjonen til.

 

Men i henhold til vielsen het Ingeborg Sofie Andersdatters far Anders Halvorsen, så i utgangspunktet er det grunn til å tro at ingen av de to jentene er riktig jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkjer ein på gard Bju.. i 1865 kjem Bjuvne i Ramnes opp. Der er i alle fall rikeleg med Andersson/dtr i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein Anders Halvorson som får barn ca 1816 må vere å finne i 1801-tellinga. Her er ein- men han må i så fall ha fått seg ny kone, denne er for gammal til å bli mor så seint.

 

Vidare - eg veit ikkje om du har funne denne; Matias og Ingeborg si dotter Ingeborg i 1858 Fadrar Karen Elisabet Andersdtr Tejen og Hans Jakob Andersen Frestad KAN vere sysken av Ingeborg?

 

Ein muleg Hans Jakob i 1865 skal vere fødd rundt 1825 - men faren hans heiter visst Anders Olsen

 

Ei muleg Karen Elisabet i 1865 - bør vere fødd ca 1810 - og det er gjerne denne her som er dotter av Anders Andersson Bjune og Ingeborg Kristofferdtr; ei Johanne Halvorsdtr er fadder.

 

Skal vi mistenkje at det er noko rot med farsnamnet til Ingeborg ved vigsla?

 

Kanskje eg må rydde litt i desse funna: Konfirmasjonen som er nemnt i #9 viser ei Ingeborg som er dotter av Anders Andersson Bjune og Ingeborg Kristofferdtr, som også har dottera Karen Elisabet som er fadder til "di" Ingeborg si dotter Ingeborg i 1858. Det betyr ikkje nødvendigvis at det er "di" Ingeborg som er konfirmert her, men freistande å tru det..

 

Men ein liten hake: Ved denne konfirmasjonen står at Ingeborg Sofia skal vere vaksinert i 1820 (nr 136), medan det ved vigsla står vaksinert sept 1818. Finn ikkje vaksinerte i kyrkjebøkene -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja tror nok at det må være noe rot her...for jeg hadde i utgangspunktet Ingeborg Sophie med Anders Andersen som far som rett tipptipp oldemor, gården Bjuvne går nemlig igjen i flere ledd. Det kan også se ut til at Ingeborg Sophies datter (Ingeborg Henrikke) har giftet seg med sin mors fetter :blink: ja ja det skal ikke være enkelt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du om det finst vaksinasjonsprotokollar for desse åra?

 

Er forresten klokka feil her? Står at dette er skrive 00.38 medan mi er 01.38

 

Er der fleire born enn Ingeborg Henrikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du om det finst vaksinasjonsprotokollar for desse åra?

 

Er forresten klokka feil her? Står at dette er skrive 00.38 medan mi er 01.38

 

Er der fleire born enn Ingeborg Henrikke?

Har ikke funnet noen vaksinasjonsprotokoller.. og jeg har ikke funnet noen flere søsken til Ingeborg Henrikke, foreldrene giftet seg jo i 1855- da var de 39 år gamle begge to og Ingeborg Henrikke er født i 1858.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.