Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norske gardsbruk i Akershus og Hedmark?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Vet ikke hvor interessant dette er, men oppslag kan jeg gjøre hvis noen ønsker det. Bøkene er utgitt 1943 og 1941 og forteller litt om gården, hvem som var eier, hvem han var sønn av, hvem han var gift med og navn på ev. barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe om Thorshaug gård, Torshov i Oslo? Min morfar, Einar Amundsen, solgte gården ved forrige århundreskifte til gammelordfører Rolf Strangers første svigerfar, Phil. Jeg vet at gården er omtalt i en av disse påkostede gårdsbøkene, men jeg finner ikke hvilken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er ikke med under Akershus, men Aker er det. Vet ikke om det er egne bøker for Oslo?

Jeg har Henning Sollieds Akersgårder fra 1947, Torshov g.nr.81 Eier 1795 Claus Hanch, 1814 Ole Sogn, 1865 Nils Ulnæs o.s.v. Finner ikke noen av de navnene du nevner, men det er vel nyere bøker som kan ha annen informasjon, det kan jo ha vært noe fradelt her som ikke kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet hjem og funnet et notat fra Tors-hov, Torshaug Gaard, Torshaug-byen” av Halfdan Møller, St. Hallvard 1918, side 245:

Thorseng: I 1867 kjøpte overrettssakfører Jacob Anton Amundsen løkken av skyld 45 sk. for 5 000 spd. ved auktion efter løitnant O. A. Lützows konkursbo med det nyopførte vakre hus på hovedbølet. Navnet ble da ”Amundsenløkken” med nr. 8 til Fagerheimsgt. I 1877 opmaaltes eiendommen til et areal av ca. 31. maal.

 

I 1885-tellingen ligger gården i Fagerheimsgade 8, Kristiania, så det er nok riktig som Carsten sier at den ikke er omtalt i hans bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten,

 

Nils Helgesen Flaten, f. 16/2-1886, kjøpte Økri eller Økeren, Gnr 77 Bnr 5,8 og 9 i Vestre Bærum i 1917, og solgte igjen i 1918. Jeg tror han ble boende i Bærum også senere.

 

Hans bror Amund Helgesen Flaten, f. 28/1-1876, opplyste i en jobbsøknad i 1912 at han hadde eid en gård i Bærum i 1912, men jeg vet ikke hvilken det var.

 

Går det an å finne noe om disse brødrene?

 

Mvh

Harald Flaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald

 

Har sett gjennom alle gardene i Bærum, men jeg finner ingen opplysninger om Flatenbrødrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to Lynesgarder, men Gustav og Olga er ikke nevnt. Heller ikke i Eidsvoll bygds historie under Lynes er de omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten

 

Sætere Nordre i Åsnes , Hedmark , rundt 1800 tallet og om Jonsætre lå under en av disse Sætere gardene ?

 

En av brukerene på både Jonsætre og Sætere Nordre var Ener Erichsen , finner du noe historikk og facts på ham ?

 

mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to Lynesgarder, men Gustav og Olga er ikke nevnt. Heller ikke i Eidsvoll bygds historie under Lynes er de omtalt.

 

Takk for at du sjekket.

Legger ved dåpen til Olga nr 63 i tilfelle noen kan ha en opplysning: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2922&idx_id=2922&uid=ny&idx_side=-70

Trodde hun var født på Lynes,de eide Vestre Lynes i mange år,solgte gården ca 1980.

 

Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Min mors familie kommer bl.a fra gården Enger søndre, gnr 121, bnr 1 i tidligere Søndre Høland kommune, nå Aurskog-Høland kommune.

 

Hvilke opplysninger foreligger om denne gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn

 

Bøkene er fra 1943 og forteller om gård, eier, ev. kone og barn på den tiden. Det er heller ingen gårder med de navn du nevner i Åsnes i bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Tore

 

Søndre Enger.

 

Innm. 150 mål, prod.skog 400 mål. Leirmold. - Gammel bebyggelse, godt vedlikeholdt. Brt. kr.21 000-. 2 hester, 9 storfe, 5 småfe, 15 fjærfe. - Eieren overtok gården i 1934.

 

Eier: Johan Enger, f.1895, sønn av Gabriel Halsnes, gift 1919 med Olga Schatvedt. (Her er nevnt 3 barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten,

på Stubberud gård i Aker skal både Jørgen Young og Johan Westphalen være nevnt, muligens som eiere og forpakter.

Er det mulig å se om du finner noe om dem? Der skal visstnok være torvproduksjon.

 

Generelt er jeg på jakt etter å finne alle gårder Jørgen Young har eiet i Aker, også evt familien Westphalen, kanskje hadde skifter gjort "susen", men kommer du over aktuelle gårder, er jeg takknemlig for bistand!

 

Vennlig hilsen

Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill

 

Eneste gård i Aker jeg finner navnet Young eller Westphalen er på Øvre Stubberud:

 

Innm. 300 mål, skog og myr 100 mål. Leire og sandjord. - Hovedbygning 100 år, godt vedlikeholdt, låve ca. 40 år, senere påbygd. 3 hester, 25 storfe, fjærfe til eget behov. Til gården hører et sandtak, verdi kr. 10 000,-. Eier til 1-11-1939: Anna Young. Eier fra 1-11-1939: Oslo Kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill

 

Eneste gård i Aker jeg finner navnet Young eller Westphalen er på Øvre Stubberud:

 

Innm. 300 mål, skog og myr 100 mål. Leire og sandjord. - Hovedbygning 100 år, godt vedlikeholdt, låve ca. 40 år, senere påbygd. 3 hester, 25 storfe, fjærfe til eget behov. Til gården hører et sandtak, verdi kr. 10 000,-. Eier til 1-11-1939: Anna Young. Eier fra 1-11-1939: Oslo Kommune.

 

 

Takk, har hørt at slekten Young tok helt over på Stubberud. Jakter ellers på Jørgen Youngs eiendommer i Oslo og Akershus. Hvordan skal jeg finne det, mon tro? Skulle gjerne finne disse før besøk fra slekten i USA om noen dager.... ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Fantes det et gardsbruk i Bærum ved navn Mjørud på den tiden? Det er en gartner Mjørud jeg er på jakt etter. Jeg vet ikke fornavnet.

 

På forhånd tusen takk Carsten!

 

Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det ikke, men jeg tror jeg har funnet han allikevel.

 

Adressebok for Bærum 1960: Løkeberg Gartneri (O.Mjørud) Prestev. 6, Haslum

 

Aftenposten 19-3-1963: Kremasjoner og begravelser, Gartner Oluf Mjørud

 

Fellesgrav i Rakkestad

 

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=470105

 

Oluf i 1910

 

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392301318/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.