Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning


Per Arne Tollefshagen
 Del

Recommended Posts

Jeg hadde en grandonkel som het Knut Tollefshagen og som var født i 1885. Emigrerte til USA. Han fikk en datter, Estrid, med ei jente som het Ragna Trønnes.

Nå vil jeg gjerne høre om det er noen der ute som kan fortelle meg mer om Knut Tollefshagen - bror til min bestefar - Esten Toresen Tollefshagen.

Hva skjedde med denne Knut?

Denne Knut hadde også en søster som reiste til Amerika, nemlig Kirsti Toresdatter, f.14.6.1880. Hun ble gift med Amund Arneson Sæter, f. 22.4.1880. De reiste over ca. 1905-1910. Leter etter etterkommere av disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På immigrasjonslista ved ankomst New York (Ellis Island) 1.5.1905 er han nr. 17 og kalles Knut T. Hagen. Han skal til Fosston, Minn., Scand. Sailors Temperence Home, og Jon Moen har betalt turen, - om jeg har forstått det riktig.

Håper linken virker.

http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi%2Dbin%2Ftif2gif%2Eexe%3FT%3D%5C%5C%5C%5C192%2E168%2E100%2E11%5C%5CIMAGES%5C%5CT715%2D0567%5C%5CT715%2D05670582%2ETIF%26S%3D%2E5&pID=102393040370&name=Knut+T%2E%26nbsp%3BHagen&doa=May+01%2C+1905&port=Christiania&line=0017

 

Amerikaeksperter med tilgang til folketellinger "over there", kan kanskje hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1903 reiste broren John til sin "Cousin" i Fosston, Minnesota. Han returnerte i 1910 og i tellingen samme år finner vi han hjemme på Tollefshagen. Her fremgår det at han bl. a. har jobbet på et kornmagasin i Superior, Douglas Wisconsin.

 

I 1910-census for samme sted finnes en Knute Hagen, 23 år gammel og ugift, immigrert i 1905. Han jobber i en kornsilo. Selv om alderen avviker noe så kan dette være "din" Knut. Han kan jo ha jobbet sammen med sin bror på denne møllen.

 

I 1920-census for Superior finnes også en Knute Hagen, 35 år gammel, imm. 1906. Han jobber i en bilbutikk. Immigrasjonsåret kan ofte variere noe i disse tellingene. Han er gift med Mary, 35 år gl., født i Norge og immigrerte i 1887. Begge naturalisert i 1910. De har barna Myron J. 5 år gl., - Borghild T. 2 år og 7 mnd. og Elanor F. 1 år og 3 mnd. gammel. Barna født i Wisconsin.

 

I 1930-census for Barron County, Wisconsin finner jeg Mary og barna, nå også med en datter Alise, 8 år gammel. Mary er skilt og bor hos sin bror John J. Troan, f. i Wisconsin av norskfødte foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant han omsider i "World War 1 Draft Registration Cards 1917-1918." født 19. juni 1885 og bosatt i Superior, WI. Jobber som bilreparatør. Adressen ser ut til å stemme med den som er oppgitt i 1920-census. Han oppgir også en som nærmeste pårørende, men dette er så utydelig skrevet at jeg dessverre ikke klarer å lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant han omsider i "World War 1 Draft Registration Cards 1917-1918." født 19. juni 1885 og bosatt i Superior, WI. Jobber som bilreparatør. Adressen ser ut til å stemme med den som er oppgitt i 1920-census. Han oppgir også en som nærmeste pårørende, men dette er så utydelig skrevet at jeg dessverre ikke klarer å lese det.

 

Tusen takk for all hjelp så langt. Har fått masse nyttige opplysninger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1903 reiste broren John til sin "Cousin" i Fosston, Minnesota. Han returnerte i 1910 og i tellingen samme år finner vi han hjemme på Tollefshagen. Her fremgår det at han bl. a. har jobbet på et kornmagasin i Superior, Douglas Wisconsin.

 

I 1910-census for samme sted finnes en Knute Hagen, 23 år gammel og ugift, immigrert i 1905. Han jobber i en kornsilo. Selv om alderen avviker noe så kan dette være "din" Knut. Han kan jo ha jobbet sammen med sin bror på denne møllen.

 

I 1920-census for Superior finnes også en Knute Hagen, 35 år gammel, imm. 1906. Han jobber i en bilbutikk. Immigrasjonsåret kan ofte variere noe i disse tellingene. Han er gift med Mary, 35 år gl., født i Norge og immigrerte i 1887. Begge naturalisert i 1910. De har barna Myron J. 5 år gl., - Borghild T. 2 år og 7 mnd. og Elanor F. 1 år og 3 mnd. gammel. Barna født i Wisconsin.

 

I 1930-census for Barron County, Wisconsin finner jeg Mary og barna, nå også med en datter Alise, 8 år gammel. Mary er skilt og bor hos sin bror John J. Troan, f. i Wisconsin av norskfødte foreldre.

 

Hvor kan jeg finne flere opplysninger om disse personene? Barna er jo da sannsynligvis søskenbarn av min far, og deres etterkommere igjen mine tremenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.