Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan forstå ordlyden


Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

Skifte etter kullbrenner Olluf Poulsen ble avholdt i 1713

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24716/148

 

Når jeg leter etter han i mt 1701, finner jeg litt tvetydig informasjon.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=roer1701&gardpostnr=779&merk=779#ovre

 

Slik jeg tolker dette, ser det ut for at Ole var død allerede på dette tidspunktet. Slik jeg kjenner mt 1701 fra andre steder er kvinner kun nevnt hvis de er enker. Videre ser vi at Ole Paulsen er nevnt uten alder. Nå er ikke jeg så god på skrifttyding, men jeg klarer ikke å lese ut fra skiftet noe om hvor lenge han har vært død. Men vi vet jo at skifter av ulike grunner kunne avholdes ei god stund etter dødsfallet

 

(ser forøvrig ut til å være et nokså velholdent bo. Kullbrennere var vel ikke helt i lønnstoppen, etter det jeg vet???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok truffet riktig Ole Paulsen i 1701. Tørris' Encke er hans svigermor, enken etter Tørres i Myren som Rørosboka kaller ham. Hennes navn var Ingeborg. Ingeborg, Tørris Olsens enke drev i manntallet over Verkets folk 1705 en kro eller bevertningssted.

 

Jeg tror nok iherdige kullbrennere kunne gjøre gode penger, har sett flere eksempler på det.

 

Ole Paulsen tror jeg døde noen år før skiftet etter ham fant sted. Jeg mener jeg har dette fra et annet skifte, skal forsøke å finne kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørris' Encke er hans svigermor, enken etter Tørres i Myren som Rørosboka kaller ham.

 

Ok, da tolker du innførselen i mt 1701 som to personer; 1) Oluf Poulsen og 2) hans svigermor, Tørres` enke. Det høres rimelig ut. Jeg forsto nemlig denne innførselen som en person. Jeg tenkte at det var en litt rar formulering for noe sånt som "Oluf Poulsens enke, Ingeborg Tørresdatter". Jeg syntes dette var litt snålt, at "Ingeborg Tørresdatter" skulle blitt til Bare "Tørres". Men slik jeg forstår det nå, levde altså Oluf Poulsen i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg funnet kilden, Ole Poulsen var død før 15/12-1705, til høyre:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24715/71/

 

En erklæring fra Ingeborg Tørrisdatter eller Ingeborg Sali Ole Poulsen Tørris til Velfornemme Ober Stiger Søfren Ibsen Ærrøe (Årøe). Hennes brors (Jon Tørrisens) kone Anna Joensdatter Hellum hadde reist tvil om at alt gikk riktig for seg ved arveskiftet etter Ingeborgs og hennes brors "forelder" (les: far) for 16 år siden. Dette skiftet er gått tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Lar meg imponere over den oversikt du har over kildematerialet for Røros! Konklusjonen må altså bli at Ole Paulsen døde mellom 1701 og 1705. Lønningslistene for Verket vil trolig kunne bidra med å avgrense tidspunktet ytterligere.

 

Du skulle vel ikke tilfeldigvis også ha henvisning til hvor i Rørosboka "Tørres i Myren" er omtalt? Jeg har ikke boka hjemme hos meg, men om du har en bind-/sidehenvisning vil jeg gjerne slå det opp ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig viktig for meg å finne denne kilden siden jeg stammer fra to av døtrene til Ole Poulsen: Ingeborg, gift med Lars Jonsen Ryen (begge døde i skiftet 1713) og Marit, gift med Jon Olsen Kuråsen.

 

Tørres i Myren bodde i hus 80a i Kjerkgata på Røros. Se Rørosboka bind 4 side 67.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.