Gå til innhold
Arkivverket

Poul Poulsen Houm = Poul Poulsen Lyng ?


Gunnar Martensen
 Del

Recommended Posts

Poul Poulsen Lyng, der Dom. 1 Trin 1722 lader sin søn, Poul Christian, døbe i Verdal, er min 4x tipoldefar.

 

Se dåben Dom. 1 Trin 1722 her

 

Men der er en Tambour Poul Poulsen Houm, der vies i Verdal til Alhed Torkildsdatter Møller Dom 5 trin 1718.

Jeg tænker på, om det kan være samme mand.

 

Se vielsen Dom 5 Trin 1718 her

 

 

Samme Poul Tambour lader sin datter, Alhed Maria, døbe Dom 13 Trin 1718 i Verdal Kirke. Se dåben Dom 13 Trin 1718 her

 

Jeg er ikke så godt inde i skik og brug i Norge i forbindelse med gårdsnavne - og om man kan skifte navn alt efter hvilken gård man bor på.

 

Jeg ved, at Lyng og Houm er gårde i egnen omkring Verdal.

 

Med venlig hilsen

 

Gunnar Martensen

DK Havdrup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Maria Müller var vel fadder til Alhed Maria. Lorentz Klyver og Torkil Lyng var faddere til Poul Christian.

 

Lorentz Didrik Klüver(Bjartnes) ble gift med Anne Maria Müller(1691-1748) som var datter av sersjant Torkil Henriksen Müller på Lyng nordre.

 

Gården Houm ligger ikke i Verdal. Kanskje han var fra Skogn (Alstahoug) som ikke ligger langt fra Verdal.

 

Lyng gård i Verdal. Når det f.eks. står Torkel Henriksen Müller Lyng nordre så betyr det vanligvis at han bor på Lyng nordre. Lyng er adresse/bosted, og ikke en del av navnet.

Det finnes bygdebøker fra Verdal, Verdalsboka, men jeg har dessverre ikke tilgang til dem. Gården Lyng skal være omtalt i bind IV, gnr. 109-111.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for dit svar, Berit.

 

Jeg tror, jeg ser det hele mere klart nu.

 

Isæt tak for dine oplysninger omkring Lorentz Klüver og Anne Maria Møller.

 

Anne Maria Møller var søster til Alhed Torkelsdatter Møller og dermed svigerinde til Poul Poulsen.

 

Det bestyrker min tanke om, at det drejer sig om samme Poul Poulsen i de tre tilfælde.

 

Med venlig hilsen

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoom ble dragonkvarter før nyår i 1689.

 

"Paul nævnes bare en enkelt gang, for opsitterne på dragonkvarterene nævnes næsten aldrig i fogdens regnskaper"

 

Det er i denne forbindelse interessant å merke seg at "din" Poul Poulsen var tambour. I 1711 er det imidlertid tre andre som nevnes som oppsittere på Hoom (Tore, Svend og Peder). Det var ellers helt vanlig å skifte navn etter hvilken gård man bodde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel ta med dette også:

 

"Matrikelværket av 1723 sier om Hoem, at den har ingen husmann, litt skog til brenne, en seter som kalles "Helfvede" [Helvete] 1 mil fra gården, slett bomark og leilighet til fiske; den er lettvinn og temmelig kornviss. Dens udsæd anslås til 1 td bygg og 9 tdr havre, høiavlingen til 34 lass vollhøi og besætningen til 2 hester, 7 kyr, 3 ungnaut og 12 får"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.