Gå til innhold
Arkivverket

Skiftekort


Alf Christian Frogner
 Del

Recommended Posts

Medio oktober 2010 var jeg på Riksarkivet for å benytte mikrofilm av skiftekort. Fikk da opplyst at disse ikke lenger var tilgjengelige og ville om kort tid foreligge i skannet versjon på Digitalarkivet.

Er mikrofilmene fortsatt utilgjengelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medio oktober 2010 var jeg på Riksarkivet for å benytte mikrofilm av skiftekort. Fikk da opplyst at disse ikke lenger var tilgjengelige og ville om kort tid foreligge i skannet versjon på Digitalarkivet.

Er mikrofilmene fortsatt utilgjengelige?

 

Skanna mikrofilm av skiftekort for Statsarkivet på Kongsberg er lagt ut. Denne mikrofilmen er fra 1990-tallet og skal være komplett.

 

Vi har vurdert litt fram og tilbake med mikrofilm av skiftekort fra øvrige statsarkiv. Dette er gammel mikrofilm (omkring 1950), og det er produsert skiftekort siden, som dermed ikke kommer med. Vi har nå likevel landet på at vi skanner disse mikrofilmene i løpet av kort tid, og publiserer bildene.

 

Ikke alle statsarkiv har skiftekort på mikrofilm. Med forbehold om sviktende hukommelse er det statsarkivene i Bergen, Trondheim og Tromsø som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå likevel landet på at vi skanner disse mikrofilmene i løpet av kort tid, og publiserer bildene.

 

 

Dette var gode nyheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Enig med Tore S. Falch: Dette var gode nyheter! Men er likevel usikker på betydningen av "kort tid", siden det også var svaret jeg fikk i oktober i fjor. Etterlyser derfor fortsatt svar på mitt spørsmål: Er mikrofilmene fortsatt utilgjengelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er likevel usikker på betydningen av "kort tid", siden det også var svaret jeg fikk i oktober i fjor. Etterlyser derfor fortsatt svar på mitt spørsmål: Er mikrofilmene fortsatt utilgjengelige?

 

Det betyr at vi setter mikrofilmrullene på produksjonsplanen nå. Vi står egentlig midt i andre mikrofilmserier, men tar skiftekortene så snart det passer, antakelig før påske.

 

Bruksfilmene som fantes på lesesalen, har Riksarkivet gitt bort. De er derfor ikke lenger tilgjengelige hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Med bakgrunn i svar 15.03.2011, er det herved behov for en påminnelse.

 

Ja, beklageligvis.

 

Jobben ble egentlig fullført omkring 1. april, men pga en kodefeil i indekseringa har ikke skiftekortene kommet med i utvalgslistene i brukergrensesnittet for skanna skiftemateriale. Dette oppdaget vi tilfeldigvis i går, og vi rettet det da opp, men ikke tidsnok til det kom med på denne ukas oppdatering av webserveren. Neste uke vil derimot skiftekort for en del embeter ved statsarkivene i Stavanger, Bergen, Kristiansand og Hamar komme med.

 

Selv om skiftekortene ikke kommer med i utvalgslistene, kan de for så vidt brukes allerede, dersom man kjenner URLene.

 

Følgende URL er et eksempel: http://arkivverket.no/URN:sk_read/39926/1/

 

Nest siste ledd (39926) kan erstattes med andre nummer. 39926-39932 er Jæren og Dalane, 39933-39936 er Ryfylke, 39937 er Bergen, 39938 er Gjerstad tinglag i Nordhordland, 39940 er Nedenes, 39941 er Arendal, 39942 er Østre Råbyggelag, 39943 er Lister, 39944 er Gudbrandsdal, 39945 er Nord-Gudbrandsdal, 39946 er Sør-Gudbrandsdal, 39947 er Hadeland og Land, 39948 er Valdres, 39949 er Toten, 39950 er Vardal tinglag på Toten, 39951 er Hedemarken, 39952 er Nord-Hedmark, 39953 er Sør-Hedmark, 39954 er Solør og Østerdalen, 39955 er Østerdalen, 39956 er Nord-Østerdal, 39957 er Sør-Østerdal, og 39958 er Solør og Odalen.

 

Vi kan bare beklage at vi ikke har oppdaget dette før nå nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK for ærlig og utførlig svar, Kristian!

 

Først og fremst vil jeg berømme deg fordi du har evnen til å beklage. Den egenskapen mangler dessverre hos veldig mange. "Sorry seems to be the hardest word to say." Dernest fordi du besvarer min påminnelse utenom ordinær kontortid og i tillegg oppgir de respektive URLene, slik at jeg allerede nå kan benytte meg av skiftekort-registrene.

 

Trolig er det første gang jeg har erfart at min egen "tålmodighet" i dette tilfellet ikke var til min egen - og forsåvidt heller ikke andres - fordel.

 

Mvh

Alf Chr. Frogner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha denne tilgangen til skifteregisterkort er topp. Takk for de gode nyhetene.

 

Jeg har sett gjennom kortene for Lister: Skifteekstrakter Lister. Hvis jeg har oppfattet det riktig, gjelder følgende: Her finnes registrert skiftene frem til 1761 (til og med protokoll 32). Bortsett fra ekstrakt fra protokoll 32 er skiftene skrevet for hånd. De samme skiftekortene finnes maskinskrevet på Statsarkivet i Kristiansand. Der finnes også ekstrakter fra perioden etter 1761 (men disser er med håndskrift). Skifter fra Lister etter 1761 er altså ikke med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg prøver meg her i den gamle tråden.

 

Når jeg ser på skiftekort f.eks. i Arendal så ser jeg nedenfor at register over skiftene er laget frem til 1762.  Er det da slik at skiftekortene ikke dekker de senere skiftene ?  http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=&fylke=09&embete=&protokoll=&periode=&navn=

 

Registerlenkene viser til at det finnes et register i skifteprotokollen. Det er ingen sammenheng med hvilken tidsperiode skiftekortene omfatter.

 

Jeg har dessverre ikke oversikt over hvilken periode skiftekortene omfatter, men jeg kan legge til at skanninga baserer seg på en mikrofilm fra 1950-tallet. Det er trolig produsert flere skiftekort siden. Nyskanning av skiftekort står på produksjonsplanen for 2014, så det vil forhåpentligvis bli en realitet til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Kristian.

 

Jeg har brukt skiftekort mye og har vel egentlig trodd at de dekket alle skiftene, både de som er nevnt i register og uten, men da har jeg tydeligvis tatt feil.  Skiftekortene er et flott verktøy når en skal lete etter en person, en gård/sted osv., men hvis det ikke dekker alt så er det et problem.

 

Det hadde vært fint om det var opplyst om hva skiftekortene ikke dekket, men det blir kanskje vanskelig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mangler i det som ligger ute, og det vil ikke forundre meg om det finnes kort som nå ligger ute som har forsvunnet, slik at de vil mangle i ny skanning. Vil derfor være en fordel om begge versjoner blir liggende ute en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mangler i det som ligger ute, og det vil ikke forundre meg om det finnes kort som nå ligger ute som har forsvunnet, slik at de vil mangle i ny skanning. Vil derfor være en fordel om begge versjoner blir liggende ute en stund.

 

Det er et godt poeng. Det er vel også grunn til å tro at noen brukere har lagret permanente lenker til skiftekortene, og da kan vi jo heller ikke ta dem vekk. Med mindre vi kommer opp med noen bedre løsning, må nok gammel og ny skanning ligge ute parallelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.