Gå til innhold
Arkivverket

Bygdebøker Nøtterøy


hilde roos
 Del

Recommended Posts

Søker etter familie som bodde på Nøtterøy

Skallestad?

 

Albertine f 22/4 1849 Sverige gift med

Johan Alfred Johanson f 1847 Sverige.

Jeg har funnet når de gifter seg men så

er det noen av barna som jeg leter etter.

Agnes Johansen f 26/12 1878 Nøtterøy men finner

ikke henne i folketellingen 1900 eller 1910,

og finner ikke henne gift eller død noen som vet? :)

Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bodde i Aker i 1910.<br><br>Legger inn dåpen til Agnes Eleonore,født 26 des 1878:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5605&idx_id=5605&uid=ny&idx_side=-16

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060914060501.jpg

 

Finner Agnes Eleonore Johansen,født 26 .12.1879 i Aker i 1910-tellingen.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0218&kenr=013&bnr=0130&lnr=00

 

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk på Vestfoldslekt barndåper på Nøtterø finner jeg en rekke barn av paret : Johan Joh. og Albertine Andersdatter.

I tillegg til tvillingenbarnet Agnes Eminore f. 26/12 1878

 

finner jeg :

Alberth f. 3/3 1875 , døpt som voksen 1891

 

Arthur f. 6/7 1982

 

Inga Josefine f. 28/8 1883

 

Hjalmar f. 28/3 1888

 

Legger lenke til en av barndåpene her: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=dpnott1878&gardpostnr=2170&personpostnr=6506&merk=6506#ovre

 

Det finnes en digita. utgave av bygdeboka, Den finner du også under Vestfoldslekt, Her er søkbar på gårdsnavn,

 

Familien ser ut til å ha adresse, Skallestad og Roppestad. Kan se hva jeg finner på disse gårdsnavn.

 

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du den gamle Nøtterø-boka i digital utgave:

http://www.vestfold-slekt.net/notteroy/bygdebok/

 

Du kan søke på gårdsnavn på venstre side, eller på navn under søk.

 

Mulig boka ikke har med disse folkene født så sent?

 

 

Mvh. Gunn.

Hei Gunn

Tror ikke det stod noe der men

takk for hjelpen den hjalp meg videre.

Mvh Hilde Roos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig familien er nevnt i Sigurd Unnebergs bygdebøker for Nøtterøy. Jeg har de bøkene hjemme og kan sjekke etter at jeg er hjemme fra jobb om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien er av Unneberg omtalt under Roppestad (side 608, første bind). Der står følgende:

Johan Alfred Johansen, f. 1847 i Kville sokn i Båhuslen, d. 1904. G. 1876 m. Albertine Andersen, f. 1849 i Bro sokn i Båhuslen, d. 1934.

 

De hadde i følge Unneberg seks barn, men jeg skriver bare navnet på den du søker (Agnes). Hvis du vil ha kopi av siden tilsendt eller vil at jeg skal skrive ned alle barna som Unneberg nevner her så bare si ifra! :)

 

Agnes Evinore, f. 1878, d. 1935; g.m. Rune Engebretsen, Oslo

 

Mer står det ikke om Agnes. Men da har du ihvertfall dødsåret og navnet på ektefellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten nevne at Johan Alfred Johansen (i følge Unneberg) kjøpte eiendommen ca 1880 og overlot til sønnen Hjalmar i 1934.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet Albertina født i Bro den 22/4-1849 og døpt den 27/4, av foreldrene:: soldat Anders Blixt u/brattön og hustru Carolina Olsdotter

 

Familien kan jeg følge i husforhør fra 1849-1866 (mulig lenger, men det har jeg ikke gjort). Hele tiden på soldattorpet ängen u/Brattön, Bro i Bohuslän:

 

Soldat no 62 Anders Blixt f 21/10-21

hustru Carolina Olsdotter 23/10-23, død 23/6-65 og gravlagt.

Barna:

August Laurentius 10/8-46

Albertina 22/4-49

Sofia 5/11-53

Fredrica 30/11-56

Amanda 8/11-58

Mauritz 9/2-62

Edvin 18/3-65

 

Albertina flyttet ut hjemmefra i 1865, tok et par poster som piga før hun den 8/11-1867 flyttet til NOrge.

 

Johan Alfred Johanson er det i første omgang vanskeligere med. For Kville er det ikke tilgang på noe bøker for den tiden. Kan se litt mer på det senre, men jeg blir borte i hele dag, så det blir ikke i dag i allefall.

 

Jeg har funnet Johan Alfred og Albertina som gifte i Nøtterøy den 27 mai 1876. Der står det at Johan Alfreds far var Johan Johannesson. Det står at han hadde attest fra 31/1-1873, så det var vel da han flyttet fra Sverige.

 

MVH Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott Anne-Lene!

 

Her fant jeg dåpen til barnebarn som er nevnt i 1910-tellingen på Nøtterø:

 

Se dåp nr. 25. Judith Albertine , uægte datter av Stuert Mathias Mathisen og pige Inga Josefine Johansen :rolleyes:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051014040474.jpg

 

Hyggelig å se Anne-Lene her også.

 

Mvh. Gunn

 

 

Hei Ken.

Tusen takk for hjelpen.

Jeg vil gjerne ha kopi av siden du nevner

Har prøvd å finne sønnene gift men har ikke

funet ut noe men har funnet de døde på Dis.

Står det noe om det i bøkene?

Mvh Hilde Roos.

 

Hei Gunn og Anne Lene

Tusen takk for hjelpen.

Da ble det endel å jobbe med.

Mvh Hilde Roos. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha kopi av siden du nevner

Har prøvd å finne sønnene gift men har ikke

funet ut noe men har funnet de døde på Dis.

Står det noe om det i bøkene?

Jeg har vedlagt bilde av den relevante siden fra bygdeboken (side 608, første bind, øverst på siden). Det står dessverre veldig lite om ektefellene til noen av barna, inkludert sønnen Hjalmar som tok over eiendommen etter morens død.

post-1268-0-63164500-1299946100_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten snakk om bruksnr. 7 på Roppestad. Det kommer fram på forrige side, men ikke noe av den familien du etterlyser er omtalt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jo da Gunn, jeg er nok her også. Men, du har nok vært mer aktiv enn jeg ser jeg. Jeg kommer etter.

 

Har tittet mer når det gjelder Johan Alfred Johanson f 1847 i Kville. Jeg har ikke klart å finne noe. Store deler av kirkebøkene for Kville ble skadet av en brann i 1904. De tilgjengelige bøkene starter på 1860, og det er klart det ville være mulig å finne han i noe husforhør, men vi vet jo ikke på hvilken plass han bodde. Dermed blir det vanskelig.

 

Det er mandtalslengder tilgjengelig for den tide han ble født og tiden etter det. Men igjen, vi vet ikke hvilken plass han bodde på.

 

Han forlot jo Sverige før første tilgjengelige folketelling som var i 1880. Jeg har søkt på Johan Johannesson (hans far) med bosted Kville. Fant der ingen aktuelle desverre. Vi vet jo også for lite om han til å kunne ta ut hvem han er om det er flere. Han kan jo være død i 1880 eller han bør ikke lenger bo i Kville.

 

Kanskje noen andre med større lokalkunnskap kan være i stand til å finne noe. Men, jeg må nok melde pass, i allefall i første omgang, desverre.

 

MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jo da Gunn, jeg er nok her også. Men, du har nok vært mer aktiv enn jeg ser jeg. Jeg kommer etter.

 

Har tittet mer når det gjelder Johan Alfred Johanson f 1847 i Kville. Jeg har ikke klart å finne noe. Store deler av kirkebøkene for Kville ble skadet av en brann i 1904. De tilgjengelige bøkene starter på 1860, og det er klart det ville være mulig å finne han i noe husforhør, men vi vet jo ikke på hvilken plass han bodde. Dermed blir det vanskelig.

 

Det er mandtalslengder tilgjengelig for den tide han ble født og tiden etter det. Men igjen, vi vet ikke hvilken plass han bodde på.

 

Han forlot jo Sverige før første tilgjengelige folketelling som var i 1880. Jeg har søkt på Johan Johannesson (hans far) med bosted Kville. Fant der ingen aktuelle desverre. Vi vet jo også for lite om han til å kunne ta ut hvem han er om det er flere. Han kan jo være død i 1880 eller han bør ikke lenger bo i Kville.

 

Kanskje noen andre med større lokalkunnskap kan være i stand til å finne noe. Men, jeg må nok melde pass, i allefall i første omgang, desverre.

 

MVH Anne Lene

 

Hei igjen.

 

Har funnet ut at Johan Alfred kom til Nøtterøy 19/10 1867

og Albertina Andersdotter kom til Nøtterøy 14/4 1867

men takk for at du har prøvd å finne ut om han foreldre.

Mvh Hilde Roos. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.