Gå til innhold
Arkivverket

Halvor Børresen Saksvold, Røros


Magne Wold
 Del

Recommended Posts

Halvor B. Saksvold, f. 1852, Ålen i Haltdalen. Han var min oldefar og no etterlyser eg hans dødsdato. Eg har spurt Røros kyrkjekontor, Statsarkivet i Trondheim, og leita gjennom kyrkjebøkene på Digitalarkivet utan å finna hans dødsdato.

Er det andre stader eg kan leita?

Kan nokon hjelpa meg ville eg verta glad og takksam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette din oldefar i 1910? I så fall vet du at han var i livet i 1910 og at han da var enkemann. Det viste du kanskje allerede, men da er det naturlig å starte letingen i kirkeboken fra den datoen. Klokkerboken for Røros 1906-1925 ligger her, så det er vel kanskje det beste stedet og starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en kjapp gjennomgang av de døde i den kirkeboka jeg nevnte ovenfor er det klart (med mindre jeg overså han i farten) at han ikke er der. Så enten døde han etter 1925 eller så døde han ett annet sted. Du kan også prøve Haltdalen (hvis du ikke har gjort det allerede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke Halvor inntill 1930 heller (da sperres sidene), men her dør kanskje faren (nr. 13)? Børre Halvorsen fra Saksvold, f. 1821 d. 17.11.1916

 

Kanskje andre kan hjelpe med oppslag i andre/nyere kilder?

 

Takk for dette.

Eg har leita i alle tilgjengelege kyrkjebøker på Digitalarkivet, utan resultat. Ja, eg har data på faren, Børre Halvorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være meget sannsynlig at han er begravet i Ålen. Kirkebok/klokkerbok med døde for denne perioden er ikke lagt ut foreløbig (Haltdalen er en annen bygd i samme prestegjeld, så døde i Ålen er ikke ført i kirkeboken for Haltdalen i denne perioden). På side 56 i Ålen og Ålbyggen Bind 2 under gården Sakshaug står det: "Det vart Halvor B. Saksvoll som tok over denne plassen og fikk den skyldsatt i 1922 under navnet Sakshaug." Etter det jeg kan forstå er dette den Halvor som er født 1852, selv om han i så fall var hele 70 år da. Litt sent å ta over et bruk i en slik alder, men jeg finner ingen annen Halvor B. Saksvoll nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra RootsWeb:

 

(Utdrag fra lenken)

This is the last I have of him. His brother in MN got a letter from Halvor

in 1931 saying that he was 79 years old and still lived in Roros. Was

receiving a small pension from Roros. Says he had 5 children 2 living in

Bergen and three lived close to him.

 

http://newsarch.rootsweb.com/th/read/TRONDELAG/2008-07/1217428825

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra RootsWeb:

 

(Utdrag fra lenken)

This is the last I have of him. His brother in MN got a letter from Halvor

in 1931 saying that he was 79 years old and still lived in Roros. Was

receiving a small pension from Roros. Says he had 5 children 2 living in

Bergen and three lived close to him.

 

http://newsarch.rootsweb.com/th/read/TRONDELAG/2008-07/1217428825

 

Tusen takk for dette !

Her er det mykje nytt for meg å henta. gleder meg til å gå meir inn i det og leita!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.