Gå til innhold
Arkivverket

Hvilken Hans Hansen ble viet til Dorthe Olsdtr i Fet 1817 ?


Litta
 Del

Recommended Posts

Deres vielse (nr. 23):

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Fet, Ministerialbok nr. I 8 (1815-1842), Ekteviede 1816, side 191.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=505&idx_id=505&uid=ny&idx_side=-177

 

Jeg har funnet flere med navn Hans Hansen i 1801-tellingen for Fet, men er ikke 100% sikker på hvem som er den rette.

 

Begge bor på Skaarer: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18010227&gardpostnr=48&personpostnr=1114&merk=1114#ovre

 

Min favoritt er nr. 1114 (basert på at hans førstefødte sønn er døpt Jens og første datter Marthe).

 

Fadderne er fra Skaarer, men ingen av foreldrene til Hans er nevnt. De kan jo være døde før dette tidspunktet.

 

Kan det stå noe i bygdebok for Fet om denne familien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta

 

Jeg bor i området og er nogelunde kjent. Desverre har jeg ikke bygdebok nr. 2 som omhandler Skårer.

Har du fått tydet vielsen?

Jeg kan ikke tyde hvor han tjener.

Men hun kommer fra en plass under Faller som ligger i Falldalen på vestsiden av Glomma ett par kilometer nord for Fetsund stasjon.

Den Hans du har valgt er den som kommer fra Aaslien u/Skaarer tenker jeg. Men det kryr med Hans Hansen i Fet/Rælingen på den tiden.

Fet var på den tiden ett knutepunkt for trafikken på innsjøen Øyeren. I tillegg var det sagbruksvirksomheten i området som trakk folk.

Jeg har selv en Hans Hansen fra Fet jeg ikke finner.

 

Dette er Dorthe i FT1801 på plassen Finsnæs

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=f18010227&gardpostnr=45&personpostnr=1031&merk=1031#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser at Hans er tjener på prestegården og Dorte tror jeg er på Winsnes. Den ene forloveren Fredrik Iversen er også på prestegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke du var våken så jeg korrigerte meg selv litt.

Det finnes Sundhagen på begge sider av Øyeren.

Jeg finner den ene forlovere i Fet bygdebok Ole Amundsen eier av Sundhagen u/prestegården,

Og Fredrik Iversen er også født på Sundhagen

Så det er din Hans enda mere logisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grinda u Jaer Fet bygdebok bind 4 s 82

 

Hans Hansen 1788-1836 g 1817 m Dorthe Olsdtr Finsnes u Faller 1793-1851

 

Denne familien hadde bodd på Tingsrud og Myra u Kjustad før de kom til Grinda, der Hans og Dorthe ble boende. Hans var uttjent musketer og tjente på prestegaarden da han giftet seg. Det er vanskelig å å fastslå sikkert hvilken Hans H det er snakk om. Viss han var fra Fet taler mye for at han var fra Åslia u Skårer søn av Hans Jensen 1750-1804 og Marte Halvorsdtr 1755-1802. Men noe sikkert bevis for at han var fra Åslia er ikke funnet.

 

Mvh

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere !

 

Slik dere fremstiller det, ser det ut til at jeg har rett person, men at det ikke er lett å få det bekreftet. Så foreløpig setter jeg et lite spørsmålstegn ved Hans og hans foreldre. Skulle jeg kommer over andre opplysninger som bekrefter/avkrefter at vi her har rett person, så skal jeg huske på å legge inn en liten kommentar.

 

NB Begge dør på Jahrsgrina. Kan der stå noe i bygdeboka om denne garden som kan si noe mer om opphavet til Hans ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mitt forrige innlegg det er det som stod om Hans og Dorte under Jaehrsgrinda. (pluss barna deres)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mitt forrige innlegg det er det som stod om Hans og Dorte under Jaehrsgrinda. (pluss barna deres)

 

Beklager - jeg koblet ikke Grinda med Jahrsgrinda...... Hodet jobbet litt tregt før frokost :rolleyes:

 

Har sjekket litt rundt andre Hans'er. En Hans Hansen ble 29 april 1818 viet til Kirsti Halvorsdatter. Han tjente på Åslia under Bjørnholt og var 32 år ved vielsen. Jeg håpet å finne faddere ved deres barns dåp, men det ga ikke noe.

 

Begge med navn Hans Hansen som bor på Skårer i 1801 har jo ganske gamle foreldre, så de er nok alle døde, når Hans'ene får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :lol:

 

Til din info.

Det står i bygdeboka at flere av dem som tjente på prestegården ble boende på plasser under eller i nærheten av prestegården.

Hans og Dorte bodde på Tingsrud (u/prestegården til 1820), Myhra u/Kjustad (nabo til Tingsrud) og Grinda u/Jahr (nabo til prestegården.)

Skårer er heller ikke så langt fra prestegården.

Bjørnholt er på den andre siden av Øyeren i Rælingen.

 

Nå har du ikke nevnt mere enn to barn. Fikk de flere? Har du sjekket alle faderene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.