Gå til innhold
Arkivverket

[LØST] Kan noe være behjelpelig med å tyde stedsnavn i Sverige


Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Jeg tillater meg å spørre om noen kan bidra med å tyde stedsnavn i Sverige.

 

Idd klokkerbok viede 1905, par nr. 10

 

Jeg ser det står Elsfborg, men hva med det som står videre og hvis noen også vet hvilket län dette tilhører, så setter jeg stor pris på få vite dette også.<br>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk til dere alle tre.

 

Grinstad i Mellerud, Vestre Götalands län og i landskap Dalsland.

 

Takk igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å spørre om noen kan bidra med å tyde stedsnavn i Sverige.

 

Idd klokkerbok viede 1905, par nr. 10

 

Jeg ser det står Elsfborg, men hva med det som står videre og hvis noen også vet hvilket län dette tilhører, så setter jeg stor pris på få vite dette også.<br>

 

Jeg tror det med Elfsborg menes Âlvsborgs Län som ikke lenger eksisterer som eget län, se denne lenken:

 

http://nn.wikipedia.org/wiki/Älvsborgs_län

 

Nå er det tidligere Âlvsborgs Län en del av Västra Götalands Län, nevnt i innlegget ovenfor her. Jeg kan også bekrefte at Grinstad ligger i Mellerud, min morfar kom fra dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til dere begge to. Godt å vite at dere følger med.

 

Jeg har en mistanke om at Oscar er bror til Albert og jeg liker å ha dette på plass før jeg går igang med svenske husforhör.

 

Igjen mange takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tar opp dette tema igjen, da det gjelder samme familie i Älvsborg.

 

Håper noen kan være meg behjelpelig med å tyde stedsnavnet som står bak Brita Stina ved vielsen i 1816 Bolstad.

 

post-424-0-49032900-1300917735_thumb.jpg

 

Hun skal komme fra Bolstad. Viser til tidligere forespørsel om Brita Stina

 

Jeg beklager bryderiet, men er takknemlig for alle forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aner i Bohuslen og der er det flere av bostedene som heter Kasen / Kasa / Kasane og et gårdsnavn i tillegg. Kan det være noe slikt her og? (Jeg er ikke sikker på om bokstaven etter Casa er 'B' men resten er '-osund')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg nr 10 lurer du på om Albert og Oscar er brødre. Ja det er de.

 

Jeg sjekket 1890 tellingen , og fant at familien bor på Söbyn i Grinstad, Älvsborg län. Gikk så inn i husforhøret 1891-1895 og der fant jeg familien på Söbyn. Alle er født i Grinstad.

 

arbetare Anders Söderqvist 28/2-32 og hustru Kristina Andreasdotter f 1834. De ble gift 12/3-72 han i sitt andre og hun i sitt første ekteskap. De hadde barna: Albert 4/12-73, Amanda 14/11-1877 og Oscar 30/5-1881.

 

Vil du ha et utgangspunkt for famillien i husforhør så fant jeg dem altså i 1891-1895 på side 419, på Söbyn i Grinstad.

 

MVH Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise jeg finner ikke noe stedsnavn, som er lik dine forslag, men jeg takker så mye for at du prøver.

 

Jeg legger ved bilde over stedsregisteret fra Älvsborg Bolstad, AI-8, Husförhör 1819 - 1824.

 

post-424-0-66730300-1300949389_thumb.jpg

 

Alle forslag mottas med stor takk, da jeg står bom fast.

 

Har selv aner fra Kopparberg og Värmland, men i denne saken bistår jeg bare enn venn, som vil vite litt om sin farfar og hans slekt.

 

Mange takk til deg også Anne Lene.

 

Jeg sitter selv med Genline og har funnet ut at Albert og Oscar var brødre, men du verden som jeg sliter i dette distriktet.

Prøvde meg på anbytarforum, men intet svar.

 

Hvis du sitter med tilgang over svenske kirkebøker Anne-Lene, kan jeg da få være brydd med å spørre om flere som jeg lurer på i denne saken?

 

Brita Stina Olsdatter f.1794 bor i Grinstad, Âlvsborg. Kilde:[Älvsborg] Grinstad, AI:16, Husförhör, 1836 - 1841, 27/0, Bild 34 av 270 og Husförhör, 1866 - 1870, 44/0, Bild 52 av 293

 

Igjen mange takk til dere begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Tja Brita Stina Olsdotter ! Jeg forsøkte å ta utgangspunkt nå i husforhør A1:16 for så å gå bakover husforhør for husforhør, for på denne måten kanskje å kunne se hvor hun kom fra eller hvor hun ble født. Det stoppet opp for meg.

 

I allefall finner jeg henne i:

A1:15 s 29 og 219

A1:14 s 206

A1:13 s 67

A1:12 s 39-133-24-202 og 181

A1:11 s 188-37. Der står det at hun kom fra Holms socken i 1811.

 

Jeg finner Holms forsamling i Älvsborg. Jeg har Ad online og Svar og der begynner utflyttede i 1813. Begynner det noe før på genline ? Kan du finne henne utflyttet i 1811 ? Hvis ikke så er det jo ikke godt via husforhør i allefall å finne ut hvor hun ble født.

 

Forsøker meg evt litt mer litt senere.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme årstallet med utflytning på Genline, men mange takk for at det du har funnet.

Jeg må gjøre noen ærender også skal jeg sette meg ned og lete videre.

 

Holm var nytt for meg med Brita Stina.

 

Igjen takk så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hun bør ikke være fra Holm. Hun kan jo bare hatt post f.eks som piga en liten stund. Noe mer bør det jo ikke være der.

 

Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 13 Åsebrorud.

Har även hittat henne i Qvantenburg/Kvantenborg då jag försökt följa hennes flyttningar.

Men strandar i Holm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager så mye for sent svar.

 

Ulla du fant ut stednavnet! Mange takk for det og jeg så også på Kvantenburg som du nevnte, men intet nytt der heller.

 

Anne Lene, jeg har fulgt alle dine spor og fant heller ikke ut noe mer.

 

Jeg må nok gi opp med Brita Stina og en stor takk til dere alle for deres velvillighet og hjelpsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tiders Ulla.

Et skritt nærmere. Jeg ser at mor Ingjerd antageligvis er gift på nytt

Esbjørn Andersson og Ingjerd Olofsdatter.

 

post-424-0-97352300-1300977401_thumb.jpg

 

Mange hjertelig takk. Dette gav meg ny giv til å lete etter Brita Stina sine aner.

Kanskje noen kan tyde det som står til høyre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.