Gå til innhold
Arkivverket

Oslo skifterett 1764


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Gjelder skiftet etter Gjertrud Maria Leegaard 1764. Høyre side, venstre spalte, andre linje. Her står det .?. Sperling. Hva står det foran Sperling? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg tror ikke det står Leutenant. Det er snakk om 1. ordet i 2. linje. I 3. linje står det Otte Sperling, Leutenant, og jeg synes ikke disse ordene ligner på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everich er det beste forslaget så langt, men den militære tittelen Cornet er også foreslått, er det noen andre som har synspunkter på tydningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på de ulike Sperling i Ovenstads militærbiografier, men har ikke funnet noen som passer inn som far til løytnant Otte Sperling som her tydeligvis er sønn av Marthe Leegard og ___ Sperling. Er tilbøyelig til å anta Cornet, men antydningen til en prikk litt ute i ordet danner usikkerhet. Om Otte sies det hos Ovenstaad at han skal være sønn av en kontrolør, men det er ikke oppgitt hva dennes navn skal være.

 

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du du ha, Are. Nei, denne er ikke enkel å tyde, er enig i at prikken ute i ordet ikke støtter forslaget Cornet. Legger inn et forstørret bilde som kanskje kan være til hjelp. Ellers se debatten om Otto Nicolay Sperling her: Min lenke

post-232-0-51660200-1300051897_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening står det "Everich".

 

Hvis man ser på de andre ordene med t, så ser de t'ene anderledes ut enn det som hadde vært t hvis det hadde stått "cornet". Dessuten er prikken over i'en ganske tydelig. Og første bokstav har en antydning til knekk på seg, som minner mer om en gotisk stor E enn en C. er det mulig å legge utet større tekstutdrag fra skiftet? Slik at man kan sammenligne bokstaver bedre.

 

Det hadde det muligens kunnet hjelpe med å fastslå hva det faktisk står der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mulig å legge utet større tekstutdrag fra skiftet? Slik at man kan sammenligne bokstaver bedre. Det hadde det muligens kunnet hjelpe med å fastslå hva det faktisk står der.

 

Link til hele skiftet finner du i #1 her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til hele skiftet finner du i #1 her. :)

 

 

 

Det hadde jeg oversett. Takk Aud.

 

Ved å se på resten av skiftet er jeg sikrere på at det står Everich og at førset bokstav er en litt slurvete skrevet E. Se blant annet på C'ene i "Caffe" og "Casse" lenger ned i samme kolonne, og på E' i "Eedsvoren" i helt begynnelsen av skiftet.

 

Skifteprotokollene i Christiania er skrevet med svært liten skrift og mikrofilmkopien av dem er ikke helt god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for din vurdering, Ola!

Jeg heller mot din konklusjon om at det står Everich, har også sammenlignet skriverens utførelse av bokstavene C og E, og kommet til samme resultat som deg.

Men det vil fortsatt være en ørliten usikkerhet om det heller er en slurvete skrevet C, og at prikken ikke er satt der bevisst, så jeg er nok ikke helt enig med meg selv...

Fasinerende at så ulike ord som Everich og Cornet kan bli så like i skrift. Viser hvor fort gjort det er å gjøre en feil som kan få store konsekvenser for anetreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de les "Everich", må de lese det som gotisk skrift (særleg den andre e-en) - og namn er skrivne med latinsk skrift. Dersom det er eit namn - eller ein latinsk/fransk tittel - er den tredje bokstaven sannsynlegvis ein r; evt. første stav i ein langstrekt n.

 

Ein annan ting: skiftet fortel først og fremst at Otte var son til Marthe, og at ho var gift med denne ?? Sperling; men det er ikkje klart at han var far til Otte. Otte ville ha arverett etter mora (og morslekta) uansett farskap og ektefødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaudå Berit, eg såg det - men i samanhengen her treng ikkje det tyde meir enn at han er "sosial" far. Kjelda dokumenterer arverett, og her går den gjennom mora. Vi kan heller ikkje slutte negativt fordi det ikkje står "sammenaflede (Søn/Barn)", som det gjer i mange andre skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.