Gå til innhold
Arkivverket

Navneskifte etter gårdsnavn


frk tangen
 Del

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg har en oldefar som het Alfred Roksvaag. Etter hva jeg har fått vite

har han tatt dette navnet fra en gård han arbeidet på, visstnok på smøla.

Jeg lurer på hvor jeg kan finne ut hva han het før navneskiftet?

Vi har ikke noe fødselsår eller noen stor kunnskap om denne mannen, ser for

meg at jeg ev. kan finne ett fødselår i fødselsattesten til min bestefar (fra kristiansund).

Samme mann døde også i USA, fra 1923 og utover, han var sjømann og sendt på land

pga alvorlig sykdom -kan jeg finne ut om dette noen plass?

 

på forhånd takk :) er ny i gamet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framgangsmåten for å finne ut noe mere om din oldefar, vil antagelig være å ta utgangspunkt i din bestefar og dåpen hans. Ut i fra hva som er opplyst der om hans far, vil neste skritt være å søke i folketellingene som finnes (f.eks. 1900 og 1910). Der vil fødselsår og fødested være oppgitt. Deretter må en prøve å finne hans dåp i kirkebøkene.

 

Før vi fikk navneloven i 1923 var det litt forskjellig hvordan navn ble brukt. Det som var fast var fornavnet (med stor mulighet for forskjellige skrivemåter). Dessuten var de fleste oppgitt med et patronym, det vil si fars fornavn tilføyd -sen eller lignende. Det siste navnet som vi idag gjerne kaller etternavn, var ofte bare en adresse, altså et bostedsnavn. Gjennom livet kunne dette endre seg etter hvor personen bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp begge to :)

Jeg har funnet en som kanskje kan stemme http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036748010947/

-men jeg må få sjekket omdenne mannen senere skiftet navn til roksvaag...

Jeg har en dåpsattest etter min bestefar, men denne var skrevet i 1956,og det var ikke oppgitt

fødselsår, men yrke, og det var fyrbøter...det kan jo være?

Har jeg rett til å få se fødselsattesten til min bestefar? han varfødt i -24. Kanskje

jeg kunne finne en fødselsdato, eller år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket på noen mannskapslister på ancestry.com og finner en Alfred Roksvaag som fyrbøter ombord på SS "Belita" i New York i 1922. Her er tilført patronymet(?) Pettersen ved to registreringer. Alderen skulle tilsi at han var født i 1899/1900. I 1921 var han ombord på "Brynhild" - men da ført uten noe -sen-navn.

 

Har ikke SAT sjømannsruller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har jeg rett til å få se fødselsattesten til min bestefar? han varfødt i -24. Kanskje

jeg kunne finne en fødselsdato, eller år?

Jeg forsto det slik at du også leter etter fødselsdatoen til bestefaren din?

 

Her fant jeg Henry, f. 17. april 1924 i fødselsregister for Kristiansund av ugifte foreldre fyrbøter Alfred Roksvaag og pike bødkers dtr. Gyda Marie Solli: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund, Ministerialbok nr. 572D08 (1921-1935), Fødte og døpte 1924, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2706&idx_id=2706&uid=ny&idx_side=-139 (nr. 58)

 

Er dette bestefaren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp alle sammen :)

 

det er skikkelig spennende med slektsforskning, men som man spinnes inn i et litt for rotete nett for meg :)

Anne Lise: Det er min bestefar, det var spennende lesing :) men i dåpsprotokollen sto det at alfred roksvaag var født i 1900

og jeg har endt opp med to matcher som begge er født i 1899.....: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036748012009/

og denne: http://128.39.57.24/ft/person/pf01036805001791/ -så hvordan finner jeg ut hvilken alfred som stemmer?

 

igjen, tusen takk for all hjelp i min spirende lidenskap!

 

Vennlig hilsen

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.