Gå til innhold
Arkivverket

Jon Andersen Tolgen og Malena Lorentsdatter


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Av mange grunner har jeg kommet til å arbeide en del med Jon Andersen Tolgen og Malena Lorentsdatter og noen av deres etterkommere som er svært mange, både på Røros og ellers.

 

Det er kanskje slektnavnet Sælbo som brukes av mange ev etterkommerne, som jeg i hvert fall har lurt på opprinnelsen til. Forklaringen er såre enkel. Jon Andersen Tolgen og Malena Lorentsdatter kom til Røros ca 1728 (datter Annes dåp). Før den tid var de i Selbu, hvor Jon Andersen var hyttemester. De ble gift i Selbu i 1720, følgende barn født der: Anders 1721, Lorents 1722, Ane 1725 og Ellen 1727. Jeg har lagt ut lenker til kirkebok for Selbu under et tema på DIS-forum: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=74040

 

Jeg håper noen der ute kan ha nytte av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig rart hvor lenge det går før Selboe-navnet tas i bruk? Jeg stammer ned fra Anders Jonsen, f 1721 (som jeg nå har korrigert det til), og første gang jeg har notert han med Selboe-navnet er faktisk ved dødsfallet i 1783. Ved barnefødsler er aldri Selbo-navnet brukt, bare Tolgen. Kanskje noen andre i slekta hadde tatt i bruk navnet tidligere?

 

Årsaken til at Anders Jonsen tok Selbo-navnet ligger sikkert i det at han var født der. Jeg mener at jeg lette gjennom mt 1701 for Selbu en gang på jakt etter Jon Andersen, uten resultat. Det er vel nærliggende å tro at han kan være kommet fra Tolga da? Det var vel ei smeltehytte der også, slik at opplæringen i dette faget kom inn med "morsmelka"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malene Andersdatter Selboe konfirmert 1772, Peder Andersen Selboe konfimert 1772 etc.

 

Anders Jonsens yngste søster Ellen (født 1739) ble 17/5-1765 gift med Amund Prytz. En av forloverne er Anders Selbo. Om det finnes noe belegg før dette, vet jeg ikke.

 

Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tidspunkt for flytting fra Selbu til Røros har jeg notert meg Jon Andersens datter Ellen som gravlagt på Røros 21.12.1727. Siden du har funnet henne døpt i Selbu tidlig det samme året, kan altså flyttingen tidfestes til 1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malene Andersdatter Selboe konfirmert 1772, Peder Andersen Selboe konfimert 1772 etc.

 

Anders Jonsens yngste søster Ellen (født 1739) ble 17/5-1765 gift med Amund Prytz. En av forloverne er Anders Selbo. Om det finnes noe belegg før dette, vet jeg ikke.

 

 

Tyder på at Selboe-navnet kom i bruk først i 1760-åra. Anders Joensen bruker navnet Tolgen ved sønnen Jons dåp 1. nov 1761, men opptrer altså med Selboenavnet 17. mai 1765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Når det gjelder tidspunkt for flytting fra Selbu til Røros har jeg notert meg Jon Andersens datter Ellen som gravlagt på Røros 21.12.1727. Siden du har funnet henne døpt i Selbu tidlig det samme året, kan altså flyttingen tidfestes til 1727.

 

 

Selbo Kobberverk ble nedlagt for første gang i 1726. F.eks. i R.O.Rolseths bok Selbo Kobberverk: ... ,"frasa" partisipantene seg gruvene i skrivelse av 18. oktober 1726...

 

Med nedleggelsen kan man regne med at Jon Andersen med familie fant det nødvendig å søke seg til andre steder hvor han kunne utøve sitt fag, og siden navnet tyder på at han kom fra Tolga og Røros Kobberverks interesseområde, var det vel naturlig å dra tilbake til det området. Siden Ellen var født i Selbu på starten av 1727, kan det tenkes at de ventet med flyttingen til våren så de slapp å reise over fjellene mitt på vinteren (jfr. Armfeldts fatale tilbaketrekning 10 år tidligere). Spesielt siden Malene var gravid ved nedleggelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.