Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke vielsen i kirkeboka.


Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Leter etter vielsen til Martinus Olsen og Oline Olsdtr. Fant denne på FS:

Groom's Name: Martinus Olsen

Groom's Birth Date:

Groom's Birthplace:

Groom's Age:

Bride's Name: Oline Olsdr

Bride's Birth Date:

Bride's Birthplace:

Bride's Age:

Marriage Date: 09 Nov 1864

Marriage Place: Vallset,Hedmark,Norway

Groom's Father's Name: Ole Larsen

Groom's Mother's Name:

Bride's Father's Name: Ole Olsen

Jeg har lett i K.bøkene for Stange, mener det er Vallset, men kan ikke finne paret.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha.Jeg vet ikke om det er rett par. Leter etter dette paret fra FT 1865 http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f60412&gardpostnr=172&personpostnr=791#nedre. De får en datter Betha Emilie i 1856 på Biri, har funnet henne konf. i Ringsaker og da er forel. innskr. som ungk. og pige. Det vil vel si at de ikke var gift ved hennes dåp.Det er moren, Oline som er intresant her, skulle gjerne vite hennes opphav. I FT 1875 for Ringsaker er hun f.1838.Hun dør i 1906 i Ringsaker, da er f.året 1829 og f. sted er Biri,Løiten.Hadde vært veldig fint om jeg kunne finne vielsen.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Gjøvik og Toten historielags avskrifter finner jeg én Oline Olsdatter f. 1829. Det er to i 1830, så søk på 'Oline' med far 'Ole', så ser du selv: http://www.slektshis...1828/index.html

(Vet ikke hvordan kopiering blir når jeg legger det inn.)

 

Løpenr:38 Kirke:Biri kirke

Barnet født:12.06.1829

Barnet døpt:19.06.1829

Barnets fornavn:Oline

Barnets etternavn:Olsdatter

Farens fornavn:Ole

Farens etternavn:Christiansen

Farens stand, stilling:Husmand u. Lier

Morens fornavn:Elie

Morens etternavn:Jensdatter

Morens stand, stilling:Husmandskone

Foreldrenes bosted:Liereie

Faddere:Anders og Marie Liereie, Lars og Marte Liereie, Even Christoffersen Lier.

Diverse:Faderen død 13.01.1829.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noe som ikke stemmer. Paret som vies i Valset er begge født i Romedal.

Her er han i 1865: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60416&gardpostnr=506&personpostnr=2943&merk=2943#ovre

 

Her er hun i 1865: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f60416&gardpostnr=611&merk=611#ovre

 

Paret i Ringsaker er ikke samme paret som i Romedal.

I 1865 heter han Martinus Hansen men i barnefødsler heter han Martinus Olsen, ihvertfall de 3 i Ringsaker.

Men. finner ingen Martinus Hansen f. i Ringsaker ca. 1825...., heller ikke Martinus Olsen. Tør jeg spørre hvorfor Oline Olsdatter er interessang og ikke Martinus?

 

Hans Myhre, Nes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Oline Olsdtr sitt dødsfall så står det fødested Biri, Lier eie, altså ikke Løiten. Da skulle vel den foreslåtte kandidaten fra Anne Lise være ganske aktuell ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else.

Takk for din rettelse av min feil tolkning av Lier-eie, nok et eks. på at man ikke skal holde på til langt på natt. Da er jo Oline på plass.

Hans

Ja du tør spørre. Jeg leter også etter Marinus sitt opphav. Her er han død,nr.8. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6016&idx_id=6016&uid=ny&idx_side=-285

Som du ser står han oppført født på Kværnstuebakken.Jeg er glad for alle opplysninger dere har.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at Hans fikk utelukket de som giftet seg i Vallset. Om de giftet seg i Biri, så er vel kirkebøkene for det aktuelle tidsrommet brent opp. Det er én Oline til, som kan være født i 1829. Hun døpes 30.01.1930. Her er også en av fadderne fra Liereie

 

Løpenr:17 Kirke:Biri kirke

Barnet født:16.01.1830

Barnet døpt:31.01.1830

Barnets fornavn:Oline

Barnets etternavn:Olsdatter

Farens fornavn:Ole

Farens etternavn:Hansen

Farens stand, stilling:Husmand u. Schulhuus

Morens fornavn:Anne

Morens etternavn:Hansdatter

Morens stand, stilling:Husmandskone

Foreldrenes bosted:Schulhuuseie

Faddere:Berthe og Magrete Skulhuus, Christian og Mathias Skulhuuseie og Lars Larsen Lieneie.

Diverse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Anne-Lise.Ja, brannen på Biri prestegård gjør at det er vanskelig å finne opphavet til personer fra det området.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1875 tellinga under Hagelund står det at Martinus var f på Thoten,det er kanskje noe i det, siden det ikke ser ut til å være f noen i Ringsaker 1818-1826 med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han er død 30.01.1885.

Det er rett konfirmasjon og rett dåp på Martinus.

Hans foreldre Ole Hansen og Birthe Larsdatter fikk to barn til i Ringsaker. Maren 1828 og Pouline i 1831

 

Hans Myhre, Nes Hedmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han er død 30.01.1885.

Det er rett konfirmasjon og rett dåp på Martinus.

Hans foreldre Ole Hansen og Birthe Larsdatter fikk to barn til i Ringsaker. Maren 1828 og Pouline i 1831

 

Hans Myhre, Nes Hedmark

 

Takk til dere alle, nå har jeg fått mye ny informasjon å arbeide videre med.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.