Gå til innhold
Arkivverket

Farfars far


Erikgundersen
 Del

Recommended Posts

Hej jag har ett problem, min farfars far Hans Karl Gundersen immigrerade till Sverige från Norge (vet ej stad) de uppgifter jag har är att han är född 1877(enligt Norge) 1878 enligt jönköpings register närmare bestämt 11 sep, han gifte sig 26 aug 1939 med Berta Emilia Gundersen (född Anderson) i Ödestugu och dog 1944 21 dec också i Ödestugu. Han ska tydligen ha varit Gjutare till yrket. Visst är det mycket info och det är bra men problemet jag har är att hitta hans föräldrar mycket för att jag inte vet var i Norge han är född.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ingen ting ved vielsen hvor Hans Karl Gundersen er født, og hans fars navn? (Faren het selvfølgelig Gunder til fornavn, men hva med patronymet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett i vigselboken nå. Han er født den 7 november 1877. Det står ikke noe om hvor han er født og navn på far desverre. Han var veiarbeider ved vielsen.

 

Så han ikke i 1910 tellingen, og i Sverige er ikke tellingen 1910 for Jönköping tilgjengelig enda.

 

I 1900 tellingen fant jeg 3 stk som het Hans Gundersen og født i 1877. Vanskelig å se ut fra tellingen om han er en av disse. Men, med kun 3 stk er det veldig overkommelig å sjekke de tre i kirkebøkene og se om en av de har f.dato 7 nov 1877.

 

MVH Anne Lene Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jag har fått följande svar som stemmer riktigt in med hans bröder:

 

Erik, när de får sonen Karl Kristian Peder i Hakarp 1907 så står att fadern är från (boende i) Nissedal i Norge, Hakarp CI:6 (1895-1912) sid 348, modern Berta Emilia bor då i Oskarhamn, så attesten om födelsen är skickad dit. Även när näste son föds i december 1908 (Harald Allan Walter) står samma bostadsorter, Hakarp CI:6 (1895-1912) sid 383. Berta Emilia anges dock då heta Johansson i notisen 1908. I båda födelsenotiserna anges hans födelseår vara 1878. De är inte gifta men de är förlovade.

 

Eftersom de fanns i Spexeryd både när de dog (1944 resp 1946) och när de gifte sig så chansade jag, och mycket riktigt. Familjen finns i Ödestugu församlingsbok AIIa:2 (1914-1923) sid 190, i Spexeryd. Där står också födelsedatum 9 september 1877, liksom i vigselnotisen.

 

I församlingsboken framgår födelseorten till att vara just Nissedal.

 

Nu är då problemet att hitta hans föräldrar, har försökt titta lite i kyrkeböcker här på digitalarkiv men finner inget, finns det inte böcker från nissedal och dessa datum, jag vill ju nu gå till födelseboken för att hitta mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke har så lett tilgang på norske bygdebøker, skal jeg sitere fra bl.a. Nissedal Bygdesoge av Kjell Åsen. På side 646: Gunnar Tarjeison Nape kom til Rørtveit, kjøpte og fekk skøyte 1906. Gunnar T. g I m Gunvor Hansdatter Rønningen. Born: Hans f. 1877, Til Sverige. Tarjei f 1880. Til Amerika. Gro f. 1882 d ug 1957. Ho tente all sin dag på Frostli, øvre, og Reine. Tone f. 1884 d ug. 1908. Gunvor Hansdatter d 1886, f. 1854. Videre står det: Gunnar Tarjeison Rørtveit g. II m Margit Tronsdatter Solberg. Born: Teodor f 1895. Tok over Rørtveit. Jakob f 1897 g m Gunhilde Nilsen, Øyestad. Til Nutheim, Tveitsund. Knut f 1900. Til Ramberg i Lofoten. Gunnar f 1903 g m Gunhild Høgetveit. Til Notodden. Gunhild f 1907 d 1909. Tarjei f 1910. Til Vesterålen. Gunnar T Rørtveit d 1929, 1855. Margit d 1943, f 1865. Jeg har ganske mye om Hans sine aner i min database, så dersom du sender meg en mail til: bernk(krøll alfa)online.no så skal jeg sende deg noe av det jeg har.

I Mo Bygdebok, II Skafså sokn av Steinar Marvik,står det side 154: Søndre Nedrebø. Signe Talleivsdatter (1879) frå Bukti Hib fekk eit barn med Hans Gunnarson Rørtveit frå Nissedal. Born: a. Anlaug 1905.

Vennlig hilsen Bernt K. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.