Gå til innhold
Arkivverket

Hitta i folkräkningen


Susann Lu
 Del

Recommended Posts

Hej!

För en annan släktforskares räkning söker jag en person i folkräkningen 1900, men jag verkar ha för lite kunskap om hur jag ska gå till väga.

Hon heter Anna* Kristina och är född 18851023. Eventuellt kommer hon från ett ställe som heter Beijan.

Hon emigrerar till Sverige (Arjeplog)senare i livet och gifter sig där. Har tyvärr inga andra uppgifter.

Finns det någon möjlighet att hitta henne. Eller i vilka fylken ska jag bara söka i födelseböckerna tror ni?

MVH

Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene bodde på Tolaadalen i Beiarn ved dåpen til Anna Kristina, men de er ikke der i 1900.

 

Jeg finner dem heller ikke noen annen plass. Kan hele familien ha flyttet til Sverige før 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen!

Tack så mycket för det snabba svaret!! Man kan alltid lita på er i Norge för att få hjälp!!! :P

Vet ej om hela familjen drog till Sverige, men det är ju en möjlighet.

Måste kontrollera med hon som söker dessa folk. Men jag tror inte det, som jag förstod var det bara Anna som blev svenska.

 

Vad står det på faren? Husmand ____ Nils Johansen?

MVH

Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en får tacke!!! Så var faren född i Sorsele, alltså i närheten där vi bor i Sverige!!! :huh:

Tack för hjälpen igen!

Susann :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare faren, men også moren, Anna Greta Jacobsd. var svensk - født, døpt og konfirmert i Arjeplog, står det i flytteregistreringen Bengt fant i innlegg #6.

 

Jeg tror også det står at de ble viet 5/1-1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloj igen!

Satt just och luret på om jag skulle be att få hjälp med att läsa vad de stod i flyttlängden eftersom jag var så läsa Arjeplog... Det var både roligt och tråkigt att finna ut att hon var född i Arjeplog, kyrkböckerna där har nämligen skadats/förstörts i en brand där. :angry:

Men nu har jag mycket information att ge till min bekanta. :lol:

Tack för hjälpen Anne-Lise och ni andra.

/Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.