Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker for Hemsedal, Buskerud ca. 1800?


Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Erik Olsen og Ingeri Olsdtr. kom til Bjørtomt i Hurdal, Akershus ca. 1814 med barna; Ole, f. 8.5.1800, Guri, f. 24.6.1802, Ole f. 5.6.1805, Svend, f. 15.7.1810 og Kari, f. ca. 1813, alle født i Hemsedal. Jeg kan ikke se at det er scannede kirkebøker fra denne tiden for Hemsedal. Ble de døpt et annet sted? Er spesielt ute etter hvor Erik og Ingeri kom fra og hvor og når de ble gift. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bor på Eikreeie da Ole nr. 2 døpes, 15. juni 1800, og mye tyder på at de begge var fra Hemsedal, men jeg finner dem ikke i 1801-tellingen. Håpet må være at noen med kunnskap til gårdene Grøndal/Grøndalen, Eikre og Ødegaarden, alle i Hemsedal, kommer inn i bildet.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant også dåpen til Kari, 27. mai 1813:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3051&idx_id=3051&uid=ny&idx_side=-99

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060127050488.jpg

 

Er det Medandredal det står som gårdsnavn??? Okke som, jeg ville sett litt nærmere på fadderne (gjelder alle dåpene), i håp om å finne ut mer om Erich og Ingrid.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tusen takk til dere alle tre. Erik og Ingrid fikk 3 barn til i Hurdal, Anne f. 29.9.1815, Erik f. 4.6.1818 og Berthe f. 9.1.1821. Det som er litt spesielt er at det var 2 som het Ole som vokste opp, Ole f. 1800 ble konfirmert 5.10.1817, og Ole f. 1805 ble konfirmert 5.10.1823. Sønnen Erik f. 1818 og hustruen Berthe Maria Pedersdtr. fra Hurdal fikk 11 barn. 9 av disse vokste opp, og alle utvandret til Amerika sammen med foreldrene. Alle barna ble gift, og det er en stor etterslekt i Amerika i dag som vi har oversikt over. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

at de hadde to sønner som het Ole (antar den førstefødte i 1798 døde som liten) henger nok sammen med at fedrene til Erik og Ingrid begge het Ole - har sett det før.

Erik blir begravd i februar 1846, 84 år, og Ingrid i 1843, 62 år, noe som tyder på at hun er født rundt 1781-82, og var betraktelig yngre enn gemalen. Det blir konfirmert en Erich Olsen Grøndalen i Hemsedal 23. november 1782, 18 år, og han er nok en god kandidat.

Hm, trodde jeg hadde laget lenke, men.....

 

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hemsedals slektshistorie 1693-1975 står de nevnt under Midtre Øndredal(Ødegård)det som står er følg:

"Deretter kom det ein Eirik Olsen g.1798 m. Ingerid Olsdtr. Barn: Ola 1805, Ola 1805, Ola 1806, Svein 1809 død, Svein 1810,Kari 1813.

I 1800 budde Eirik og Ingerid i Grøndale, i 1800 i Eikre, og so kom dei til Øygarde Øndredal."

Det er ingen opplysning om hvor de kom fra, desverre.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Ingrid er datter av Ole Hansen Eikre og Kari Olsdatter (Intelhus?), døpt i april 1778, noe som vel må sies å være innenfor rammen av slingsringsmonn, jfr. alder oppgitt ved dødsfallet. De fikk mange barn, og det er nok flere døtre som konfirmeres sammen med Anne i 1795, nr. 68:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3050&idx_id=3050&uid=ny&idx_side=-73

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060127050266.jpg

 

Hvis ungene til Erik og Ingrid er oppkalt på "vanlig" måte, og alt tyder på det, bør moren hans hete Guri. Kan du også sjekke Eikre og Grøndalen? Litt pussig at de ikke er å finne i 1801-tellingen, men de kan selvsagt ha falt ut,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke nevnt på Eikre eller Grøndalen. Det er rett at Ole Hansen Eikre og Kari Olsdatter (Intelhus?),hadde en datter med navnet Ingrid f. 1778, desverre er det ikke nevnt hvem hun ble gift med.Virker som at de var husmannsfolk, ikke eiere av egen gård.Lurer på hvor Sven navnet kommer fra?

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det ikke sto noe mer om dem. Det er to grunner til at jeg tror at dette kan være riktig Ingrid, utover ganske passende alder: navnet på moren (den andre datteren ble døpt Kari) og fadderne til barna deres, mne bevares jeg vet jo ikke....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har Ingrid som datter av Ola Hansen Eikre og Kari Olsdatter Intelhus, og ihvertfall en av brødrene til Ingrid, Torstein Olsen Eikre, f. 1787, blir med til Bjørtomt og etterpå til Amerika. Han dør der i 1873 i Waseca.

Men alt har jeg fra andre slektstrær så det er ikke 100% sikkert.

Erich har jeg fra Grøndalen Nordigarde som sønn av Ole Ingvarsen på Nordigarde Grøndale og Guri Eriksdatter Haug , mulig fra boka Hemsedals slektshistorie, husker ikke.

Endret av N.Grøndal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.