Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte Romsdal 1723


Gjest Terje Wingaard Meldahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Hei

 

Trenger hjelp til tyding av tekst i skifte etter Willum Robbertsen fra 1723.

Det som er av interesse er:

 

1 Hvem var han gift med.

2 Hvem arvet etter han.

3 Hvile slekts forbindelser kommer frem av skifte.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24615/273/

 

mvh

 

Terje Wingaard Meldahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Hei Erling og Linda

Jeg er godt kjent med ”Molde Folk” og har brukt denne mye. Har også lest gjennom hele den tidligere debatten som det ble vist til. Denne inneholder flere selvmotsigelser som jeg ikke skal gå nærmere innpå.

Det som er kjent er at Willum Robertsen Thue hadde 1 datter : Elisabeth Williamsdtr. Thue.

Går det frem av skifte at hun lever i 1723? Har sett døds tidpunkt for henne, i forskjellige kilder, både 1 1723, 24, 25.

Hun var gift med følgende:

1 Anders Clausen Gaas d 1715 ( skifte kjent )

2 Sten Olsen Meldahl d.1719?? ( har ikke funnet død tidspunkt eller skifte etter han.)

Fra første ekteskap med med ACG hadde hun 3 barn, Claus, Willum og Iver

I andre ekteskap er det ingen kjente barn.

Så til Datter nr 2

Nn Willumsdatter Thue:

Går det tydelig frem av skifte at Willum hadde 2 døtre?

 

Linda skrev:

Ser ikke navn på ektefelle, men arvinger er "hans etterlatte datter og andre datters børn". Yngste datter er gift med leutnant Pristed.

 

Dersom dette er nøyaktig oversettelse fra skifte må nn Thue ha eksistert.

Oppgies navn på barn etter denne datteren?

Kan det være at Michel Pristed er gift (har vært gift dersom hun er død) med Elisabeth?

 

Det overasker meg at navnet til en eventuell datter etter William Thue ikke er funnet av tidligere slektsforskere.

Min interesse i dette ligger i opphavet til Ole Michelsen Øvne som døde 16 mars 1801 i Molde.

Kan dette være en sønn av Elisabeth og Sten Olsen Meldahl som er født etter at Sten Olsen Meldahl døde og er oppfostret av Michel Pristed (derav Michelsen).

Ole Michelsen Øvne skal ( i følge PG ) ha vært i tjeneste hos en av Thuene som ung.

Ole Michelsen Øvnes etterslekt endret navnet til Meldahl etter Ole M. Øvnes død.

 

Finne det noe i skifte som kan underbygge denne hypotesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det opplyste på skiftet må Willum Robertsen Thue ha hatt 2 døtrer. Men namnet deira er ikkje nemnt på skiftet.

 

Arvingane var hans ”eftterladte Datter og anden Datters Børn”. Til stades på skiftet var ”paa hans Elste Datters Børns og deres formynders vegne Sr. Jacob Johansen Schulz og på hans yngste Datters vegne hendis Kiæriste Velædle hr. Leutenant Pristed”.

 

Løytnant Pristed møtte for kona si som var den yngste dottera. Ho var den nemnde ”eftterladte Datter” og var difor i live på skiftet etter faren. Den eldste dottera var død. Borna hennar arva i mors stad.

 

Faren til den ”eldste Datters Børn” var Anders Gaas (som var ”salig”). Arven vart delt i to like delar med 5-3-16 til ”Anders Gaasis børn” og 5-3-16 til ”Mad. Pristed”.

 

Etter frådrag for gjeld vart det att ein netto til deling på 11-3-8. Dette gav ein søsterlott på 5-3-16, og ”paa hver af Sal. Anders Gaasis børn” 2-3-20. (Dette siste tyder på at det då var to born etter Anders Gaas. På skiftet etter han 24.04.1715 er det opplyst at han og ”Madame Elisabeth Thue” hadde 3 born. Ein av dei synest å måtte vere død før 1723?)

 

Vidare går det fram av skiftet etter Willum at hans eldste dotter (som me frå andre kjelder veit heiter Elisabeth) hadde vore gift to gonger. Dette går fram av at løytnant Pristed ”paa sin Kiæristis Vegne” sette fram krav om vederlag for at ”hendis Søster”, som gifta seg først, vart gift då ”den Sal. Mand var udj god tilstand” og fekk brudeklede 2 gonger. (Dette hadde Elisabeth fått i tillegg til heimanfølgje, festarøl og bryllaup. Løytnant Pristed meinte at kona hans også hadde krav på ”Løn for 17 Aar som hun har vært hos sine gl Forældre”. Det samla kravet var opplyst å burde vere 600 rd, men vart redusert til 160 rd fordi buet ”ej dertil er tilstrechelig”, og det dessutan ikkje var ”fuldkommen bevist at Sal. Anders Gaasis Kiæriste af sin Sal. fader saameget har oppebaaret”. Kravet vart dekt ved at ”Monsr. Pristed” fekk ”tillagt Gaardens Huuse med Grund” taksert til 160 rd.)

 

Willum Robertsen Thue var i sin tid ein framståande mann i lokalmiljøet. Eg er difor samd i at det synest noko merkeleg at borna hans ikkje er betre kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Willum Robertsen Thue er det nokre ord som eg ikkje maktar å lese. Dei er i markerte med parentes og spørsmålsteikn:

 

Anno 1723 d. 21 Maj tillige med 2de Vurderingsmænd nafnlig Knud Bendixen og Kasten (Simensen?) vare vi forsamlede paa Molde Ladestæd for at holde it rigtig skifte og deeling efter Sal afgangne Willum Rubbertsen og (?) (?) (hans?) eftterladte Datter og anden Datters ...

 

Eg er særleg nysgjerrig på kva som måtte stå etter Willum Rubbertsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Hei Erling og Else

 

Takk for meget utfyllende svar.

Slik jeg forstår dette er det ingen barn etter ekteskapet mellom Elisabeth og Sten Olsen Meldahl.

De to levende barna etter Elisabeth er begge etter Gaas. Dette må være Willum og Iver (Claus døde i 1702 like etter fødselen)

Elisabeth er død før skifte i 1723.

 

Det finnes en datter nr 2 etter Willum Thue som lever i 1723 og er gift med Michael Pristed.

Disse må ha giftet seg i 1723 eller tidligere.

Første barn etter disse som jeg kjenner til er Ellen Elisabeth født i may 1725 i Vedøy.

 

Dersom det er en link mellom Thue og Ole Michelsen Øvne må OMØ være sønn av Michel Pristed og nn Thue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.