Gå til innhold
Arkivverket

Koppskatt 1683 for Bergen


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter med å få plassert noen personer som dukker opp i nevnte database lenke når jeg søker på "ver" fordi jeg leter etter Verdenhalven.

 

Da finner jeg flere og først så synes jeg det passer bra, for jeg har registrert alle disse tidligere via skifter etc., men så blir jeg veldig usikker fordi dette skal være data fra 1683 slik jeg forstår det og flere av disse personene som vises med barn er født i begynnelsen av 1680-årene.

 

Et eksempel er Thiel Verdenhalven som dør før 1707 og som er sønn av Henrich Verdenhalven som var gift i 1680 med Agnethe Domenicus (datter av Thiel Domenicus). Navnet Thiel synes altså "arvet". Flere av de andre personene er også barn av Henrich (Anne og Maren), mens Mette og evt. Anne er søskenbarn (barn av Wilcken) født ca 1682-87. Nå har jeg rimelig god oversikt over foreldregenerasjonene og skifter viser at det ikke er noen Thiel, Maren eller Mette der. Wilcken og Henrich står uten barn og det er også merkelig.

 

Derfor lurer jeg på om Koppskatten 1683 for Bergen har med seg informasjon fra senere - eller kanskje mere trolig, egentlig er fra tidlig 1700-tall (mellom 1700 og 1704 passer godt). Dette underbygges ved at Koppskatten for 1675 og 1689 begge har dårligere/mindre informasjon og en skulle jo tro at utviklingen gikk mot noe bedre informasjon.

 

Noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Derfor lurer jeg på om Koppskatten 1683 for Bergen har med seg informasjon fra senere - eller kanskje mere trolig, egentlig er fra tidlig 1700-tall (mellom 1700 og 1704 passer godt). Dette underbygges ved at Koppskatten for 1675 og 1689 begge har dårligere/mindre informasjon og en skulle jo tro at utviklingen gikk mot noe bedre informasjon.

 

Noen som kan hjelpe ?

 

Leif,

 

Hvis man bruker Oberstløytnant Christian Nielsen Holberg som referanse, ser man at familien nevnes i 1683 Koppskatt med sønnen Friedrich Christen som var født 24.03.1683, men ikke neste sønn Ludvig som var født 03.12.1684.

 

Ut fra dette ser jo informasjonen til å stemme bra med årstallet 1683.

 

mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel er Thiel Verdenhalven som dør før 1707 og som er sønn av Henrich Verdenhalven som var gift i 1680 med Agnethe Domenicus (datter av Thiel Domenicus). Navnet Thiel synes altså "arvet".

 

Til orientertng: Thiel er oppkalling etter Agnetes første mann: Thiel van Høven g 10/1 1677 m Agnete Dominicusdat. Han døde samme året 29/9-1677. Hennes foreldre var:Dominicus (Dircks) Didrichsøn og Maren Thevesdatter Schrøder. Agnete var døpt i DK 11/8-1641. Dominicus ligger begravet i DK under borgemesterstolen (død 17/2-1654). Hans foreldre var Dirck Gerritszon og Rixt Dominicusdatter (Friis) i Amsterdam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Ja, jeg kjenner til at det var flere Tiel/Thiel. Agnethe og han ble for øvrig gift 19.nov.1676 iflg. lenke (bare pirk). Oppkalding av Thiel etter van Høffuen kommer "for sent" til at en slik Thiel har barn i 1683.

 

Jeg er fortsatt ikke overbevist om at det ikke er feil mht. de barn som nevnes på Verdenhalven. Det er et ganske komplett bilde som danner seg når en ser på alle skiftene hvor Verdenhalven er involvert direkte eller indirekte. Wilken V. og Henrich V. kommer sammen med sin far Johan til Bergen på 1670-tallet og Wilken og Henrich gifter seg hhv. 1678 og 1680. De får begge barn som må være født før 1683, men disse glimrer med sitt fravær på Koppskatten. Jeg synes det er merkelig at de andre nevnte Anne, Thiel, Maren og Mette (alle med barn) ikke er nevnt overhodet i alle disse skiftene.

 

Hvem skulle betale koppskatt i 1683 og hvordan ble den beregnet ? Er det mulig å få sjekket originale dokumenter / kilde ? Inneholder de ulik skrift eller etterpåtegning av antall barn ? Det siste er min teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.