Gå til innhold
Arkivverket

Skredder Ole Olsen - hvor ble det av ham?


Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Skredder Ole Olsen var gift med Karoline Olsen som i folketellingen 1865 lever som skilt med sine fire barn i Gausdal.

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f60522&gardpostnr=900&personpostnr=5842&merk=5842#ovre

Det eldste av de fire barna skal være født i Våge Prestegjeld, men jeg klarer ikke finne henne i kirkebøkene. De tre neste finner jeg.

Men hvor ble det av Ole Olsen? Historien vil ha det til at han skal ha vært gift med to kvinner og at da dette ble oppdaget ble det skandale i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skredder Ole Olsen var gift med Karoline Olsen som i folketellingen 1865 lever som skilt med sine fire barn i Gausdal.

 

Har du skrevet feil og mener at han var gift med Eli Olsdatter ? Når er Ole født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slurvet nok litt for mye da jeg la inn dette spørmålet. Det er første gang jeg bruker det nye foraet og var vel litt nervøs for å gjøre feil. Ole Olsen er selvsagt gift med Eli Olsdatter

Jeg etterlyser fortsatt hvor det ble av denne Ole Olsen. Resten av familien hans har jeg funnet mye ut av i dagene som er gått.

Eli Olsdatter er født i 1828 og får en ”uægte” datter i 16.9.1848.

(Vågå / Sel: 1842-1856, Ministerialbok side 077 - nr. 52)

Hun gifter seg 15. juli 1855 med Ole Olsen. Hun er da 28 år mens Ole Olsen er 23.

(Vågå / Vågå: 1842-1856, Ministerialbok side 300 - nr 26)

De får så Caroline, født 6.10.1855 og døpt 18.11.1855 av skreddersvend Ole Olsen og hustru Eli Olsdatter Bredeneie

(Vågå / Sel: 1842-1856, Ministerialbok side 99 - Nr. 62)

Så flytter familien tydeligvis sammen til Nord-Norge der de får følgende barn:

Ole Matines født 6 januar 1858 og døpt 18 april i Gildeskål av Skredder Ole Olsen og hustru Elen Olsdatter med oppholdssted Inddyr

Marie Oline født 10 august 1859 og døpt 25. september i Vefsn av Skredder Ole Olsen Mosjøen og Elen Olsdtr.

Mathea Tanke født i Vefsn 28. september 1861 og døpt 27 oktober av skredder Ole Olsen Mosjøen og hustru Eli Olsdtr.

Emilie Ovidia født 3 april 1863 døpt 3 mai i Vefsn av Skredder Ole Olsen Mosjøen og Elen Olsdtr.

I 1865, to år etter at Emilie blir født, er Eli Olsdatter fraskilt. Hun bor sammen med fire av de fem barna i Gausdal.

Så hvor kom Ole Olsen fra, og hvor ble det av ham?

Vi prøver å finne ut av en gammel familiehistorie knytt til et bilde av hans eldste datter. I følge denne historien skal Ole ha vært bigamist og hatt en annen familie i Nord-Norge. Vadsø har vært nevnt. Kanskje er dette bare tull, men det gjenstår å finne ut hvor det ble av ham. Så hadde noen kunne satt meg på sporet skulle jeg blitt glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i hvertfall giftemålet deres:

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /1 (1842-1856), Ekteviede 1855, side 302.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8917&idx_id=8917&uid=ny&idx_side=-240

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070130640310.jpg

 

For meg ser det ut som Ole Olsen kommer i fra Gausdal. Holseie? Far: Ole Olsen

 

Basert på at han må være født ca 1832 har jeg tatt en kjapp kikk og det er desverre flere kandidater Ole med far Ole Olsen i Gausdal, men kanskje noen som er bedre på å lese gamle kirkebøker klarer å finne han på gårdsnavnet?

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.