Gå til innhold
Arkivverket
Werner Kvalem Vesterås

Høyesterettsdom fra 1849

Recommended Posts

Werner Kvalem Vesterås

Min tipp-tipp-oldefar, Knut Nilsson Rikheim (1819-1901) fikk seg et år på tukthus i Bergen fordi han var med og berget vrakgods fra en brigg som rak i land på øya Alden i Sunnfjord, en natt i 1848.

Jeg har funnet oppføringen fra tukthuset her: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=tukt1850&gardpostnr=1463&merk=1463#ovre

I følge ovenfor nevnte oppføring ble han dømt sammen med fem andre. På alle sammen står følgende å lese under årsak:

"Alle for begaaet grovt Tyveri, efter Høyesteretsdom af 22de September 1849, og Kongelig Resolution af 8de November s.A."

Hvor kan jeg finne denne dommen?

(Redigert: rettet link)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

hei, trolig vil du finne dommen i Norsk Retstidende - jeg har iallefall funnet mye interessant der, og Høyesterettsdommene skal visstnok gå tilbake til 1836, ifølge Wikipedia,

mvh. Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trond Myrstad

Høyesterettsdommene finnes på Riksarkivet. Det er bare å ta seg en tur dit (eller å ta kontakt pr mail eller tlf)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Werner Kvalem Vesterås

Ok, takk begge to!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.