Gå til innhold
Arkivverket

Elen Tomasdatter f. ca 1742


Åse Anna
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter min 3 x tippoldemor Elen T(h)omasdatter, f. ca 1742 - sannsynligvis i Vestfold. Hun døde på Ringshaug i 1829, og bodde hos svigersønn Jørgen Hansen og datter Margrethe Jørgensdatter, født ca. 1780 i Borre (usikker) død 1847.

I Sem og Slagen bygdebok står følgende:

 

Jørgen (Jørn) Hanssen, 1843-1864, sjømann og fisker. I 1807 blev det skibet han fór med opbragt av engelskmennene og mannskapet satt i prisonen. Efter en tids forløp blev Jørgen lovet friheten hvis han vilde gjøre tjeneste på en tur til Ostindia. Det gikk han med på, og da de kom tilbake (1814) var krigen slutt og Jørgen fikk reise hjem. (Vestfold Arbeiderblad, Lørdagstillegget 2/10 1937: En Ringshaug-fisker med eldgamle tradisjoner forteller om livet i Slagen i gamle dager). Jørgen lånte 150 spd. av Kristoffer Kristensen Oseberg da han kjøpte bruket. F. 1786 på første halvdel, d. 1864; ektet 1817 Margrete Jørgensdatter fra Borre, d. 1847, 67 år. (I et skifte av 1829 efter hennes mor, Elen Tomasdatter (d. som enke 1829, 87 år), som hadde hatt ophold hos svigersønnen Jørgen Hanssen, fortelles det at Elen og hennes mann forlot England 40 år tidligere. De hadde en sønn, som var d. ug. før 1829, en datter som blev gift i England og datteren Margrete.) Fire barn: 1. Maren, f. 1818, d. ug. 1895. 2. Elen Georgine (Jørgine), f. 1820, ektet 1846 sjømann Lars Nilssen, bodde på Ringshaug. 3. Hans, f. 1822, se nedenfor. – I 1862 blev bruksnr. 21 frasolgt til Lars Olsen for 20 spd. S. å. blev bruksnr. 22 solgt til Kristen Kristiansen for 17 spd. Efter Jørgens død blev bruket overtatt av sønnen Hans. Han fikk skjøte på bruket av sine medarvinger i 1885 for kr. 2000.

 

England var et lite sted som lå under Vallø tror jeg - og altså ikke landet England.

 

Jeg har ikke klart å finne hverken Elen eller Margrethe Jørgensdatter i digitalarkivet.

 

Kan noen hjelpe - hvem var hun gift med - hvor var hun født?

I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du siterer Sem & Slagen bygdebok s.1042. Hvor er formuleringen "fra Borre" hentet? Margrethe er jo ikke døpt eller konfirmert i Borre.

Jeg har vrengt på 1801-tellinga, men finner hverken henne eller mora.

Har du en referanse/lenke til nevnte vielse i 1817 og / eller skiftet i 1829?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den opplysningen om Borre fra en slektning som har laget en liten rapport om familien på Ringshaug. Får spørre nærmere om kilder. Jeg har ikke funnet skiftet etter Elen Tomasdatter i Søndre Jarlsbergs skifteprotokoller. Og ikke noe spor i tellingene. Så det eneste sporet er bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du kan jo sjekke denne, selv om det ikke passer helt når det gjelder oppgitt alder ved død. Født i Borre 1783, Margrethe Charlotte, far sersjant Jørgen Thon på Thon i Borre, mor Antonette Amalie Brønlund? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:Vielsen i 1817. De er ikke viet i Tønsberg eller Borre.

2:Skiftet i 1829. Heller ikke jeg fant noe her: Skifteutlodningsprotokoll 1 (Hbd 0001), 1826-1837.

Det behøver ikke bety at det ikke finnes et skifte - men hvor?

3: Hvor var Elen og Margrethe i 1801? Det finnes en enke Elen Tomasdtr 64 år i Christiania.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010301&gardpostnr=609&personpostnr=7468&merk=7468#ovre

4.England: Ja, det fantes en plass som het England u/Vallø, men det står ikke noe i bygdeboka som er til hjelp.

5.Hvem var Margrethes søsken? a)Bror NN (Jørgensen?) død før 1829. b)NN (Jørgensdatter?) g. "i" England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du siterer Sem & Slagen bygdebok s.1042. Hvor er formuleringen "fra Borre" hentet? Margrethe er jo ikke døpt eller konfirmert i Borre.

Jeg har vrengt på 1801-tellinga, men finner hverken henne eller mora.

Har du en referanse/lenke til nevnte vielse i 1817 og / eller skiftet i 1829?

 

 

Hei. Som jeg skriver under har jeg ikke funnet skifte etter Elen, jeg har lett i Søndre Jarlsbergs skifteprotokoller for 1829, men burde kanskje lete utover de neste årene. Derimot har jeg funnet Margrethe i Familysearch, med fire barna og mann Jørgen Hansen. Vielsen er 16. april 1816 i Borre http://pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html#spouse.givenName=J%C3%B8rgen&givenName=Margrethe&surname=J%C3%B8rgensdatter&toYear=1847&year=1779&alivePlaceLoc1=Vestfold%2C%20Norway&p=recordResults&searchType=close&spouse.surname=Hansen&placeId=193009

 

Opplysningen om Borre står i bygdeboken for Sem og Slagen og ser dermed ut stil å stemme.

 

Hilsen Åse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:Vielsen i 1817. De er ikke viet i Tønsberg eller Borre.

2:Skiftet i 1829. Heller ikke jeg fant noe her: Skifteutlodningsprotokoll 1 (Hbd 0001), 1826-1837.

Det behøver ikke bety at det ikke finnes et skifte - men hvor?

3: Hvor var Elen og Margrethe i 1801? Det finnes en enke Elen Tomasdtr 64 år i Christiania.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010301&gardpostnr=609&personpostnr=7468&merk=7468#ovre

4.England: Ja, det fantes en plass som het England u/Vallø, men det står ikke noe i bygdeboka som er til hjelp.

5.Hvem var Margrethes søsken? a)Bror NN (Jørgensen?) død før 1829. b)NN (Jørgensdatter?) g. "i" England.

 

 

Jeg har ikke funnet dem i 1801-tellingene. Og har vurdert Elen i Christiania som den (nesten) eneste som kunne passe i 1801 for hele landet. Hun kan jo også ha falt ut av tellingene.

Det er jo rart om Margrethe med to søsken er fra England under Vallø når hun faktisk vies i Borre. Men jeg har notert et sted to "ukjente" søsken - husker bare ikke hvor jeg har det fra :huh:

Kanskje arbeidet far Jørgen på saltverket?

Hilsen Åse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undres om ikke sporene går til Åsgårdstrand i Borre? Det er et par kandidater til søster og bror for Margrethe her. De er riktignok i 30-årene og mer enn ti år eldre enn Margrethe, men det er jo ikke uvanlig. http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=129&filnamn=f18010717&gardpostnr=120&personpostnr=1218&merk=1218#ovre

 

Interessante navn også under Salt-værkets arbeidere. Men etter å ha lett etter fader Jørgen, tror jeg han må ha vært død før 1801.

 

Hilsen åse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undres om ikke sporene går til Åsgårdstrand i Borre? Det er et par kandidater til søster og bror for Margrethe her. De er riktignok i 30-årene og mer enn ti år eldre enn Margrethe, men det er jo ikke uvanlig. http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=129&filnamn=f18010717&gardpostnr=120&personpostnr=1218&merk=1218#ovre

 

Den Anne Jørgensdatter du har funnet her, kan ikke være søster av Margrete Jørgensdatter. Anne Jørgensdatter har sin mor Pernille Bjørnsdatter hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen. Jeg leter og leter og finner ikke Margrethes dåp i Sem heller. Kanskje 1814-dugnaden kan gi resultater og fylle hull i tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei

Jeg fikk jo god hjelp sist jeg slang inn et snøre (uten mye å henge seg på) for nesten to år siden ang. Elen Tomasdatter. Nå er jeg på dette igjen - men like håpløst er det. Jeg har støvsugd 1801-tellingen på alle Tomas Thomas Thommes Tomasdtr Tomasss etcetc det ble 4000 + men ingenting som ga noe særlig. Ingen Margrethe heller med ditto bredt søk. De må ha falt ut av 1801-tellingen - om ikke ovennevnte enke Elen var i Christiania da. (s.o.) Men deet er liksom litt fremmed - at en liten torparekone fra England under Valløe plutselig skal lande i hovedstaden. Dog har jo merkeligere ting skjedd-

 

Jeg har 4 barn etter Margrethe Jørgensdatter, Elen og Jørgens datter.

 

Elen Georgine (1816- 1904) ( min tippoldemor) har faddere:

Maren Olsdatter, Ringshaug, Birthe Olsdatter, Gaardboe, Rasmus Christensen, Ringshaug, Jørgen J???, Ringshaug og Christen Hansen, Ringshaug

 

Maren Jørgensdatter (1818-1895) har som faddere : Elen Maria Andersdatter, Ringshaug, Jøran Olsdatter, Ringshaug, Jøran Chistensen, Ringxshaug, Matthias Christophersen, Ringshaug.

 

Fant ingen dåp for Hans Jørgensen f. 1822 eller Ingeborg Jørgensdatter f. 1825. Kanskje var jeg litt rask - skal se igjen -

 

Nå har jeg lett i 1762 ekstraskatten - men finner ikke ut av hvor man finner mantallet. Noen som har klart å finne det - jeg er jo så klart på Jarlsberg grevskap. :wacko:

 

mvh Åse Anna

ps Jeg har bare lett i Sem og Slagen bygdebok på nettet. Personregisteret ligger dessverre ikke på nett. Jeg skal se om det er noe å hente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.