Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Maren Olsdtr. Buene-Tøa?


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Ja dette var gammelt og uoppklart, Oddbjørn, og også ganske "rotate" på flere områder. Jeg har dessverre ikke tid til å engasjere meg for mye akkurat nå, men minner om teorien om at Kari var Halvor Aasulsens andre kone, som senere giftet seg med Torkild Stiansen. Datter av Halvor Jonsen og Anne Nilsdatter Østegården på Sandøya. Hun hadde en søster Allau, som kunne være den Allau Sandøen som var fadder ved en anledning. Men da skulle Kari vært nevnt som enke i Halvors skifte ? Finnes det ingen enke nevnt der ?

 

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var gammelt og uoppklart, Oddbjørn, og også ganske "rotate" på flere områder. Jeg har dessverre ikke tid til å engasjere meg for mye akkurat nå, men minner om teorien om at Kari var Halvor Aasulsens andre kone, som senere giftet seg med Torkild Stiansen. Datter av Halvor Jonsen og Anne Nilsdatter Østegården på Sandøya. Hun hadde en søster Allau, som kunne være den Allau Sandøen som var fadder ved en anledning. Men da skulle Kari vært nevnt som enke i Halvors skifte ? Finnes det ingen enke nevnt der ?

 

Mvh

Helge Berntsen

 

Jeg tviler på om det kan være samme Kari Halvorsdatter - men kan selvsagt heller ikke helt utelukke det.  Kari Halvorsdatter kalles Langang både ved trolovelsen og ved vielsen i 1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tatt nok en titt, er jeg blitt mer og mer overbevist om at den hypotesen du lanserer, kan ha noe for seg, Helge.  Halvor Aasulvsen Buenes første kone, Gunborg Jensdatter Sandøya, døde i 1716 (skiftet etter henne er bevart).  En eller gang mellom 1716 og 1720 giftet Halvor Aasulvsen seg med kone nr. 2, Kari Halvorsdatter.  Halvor døde ca. 1726.  Det var skifte etter ham det året, og selv om skiftet ble holdt på Buene, kalles han i dette tilfellet Halvor Aasulvsen Langang.  

 

Så gifter altså Kari Halvorsdatter Langang seg i 1728 med Torkild Stiansen Torp.  Dersom det er den samme Kari, er det jo ikke overraskende at hun også (som enke) kalles  Langang.  Hypotesen svekkes ikke akkurat av at i et pantsettelsesdokument av jordegods i Tøa til verkseier Ulrich Schnell på Nes jernverk fra 1742/43, så er Halvor Tøa og Torkild Tøa i fellesskap oppført som oppsittere.  De må være identiske med Halvor Halvorsen BueneTøa (sønn til Halvor Aasulvsen Buene og Kari Halvorsdatter) og Torkild Stiansen Torp (g.m. Kari Halvorsdatter), som altså dermed muligens var stesønn og stefar.


Er det en enke nevnt i skiftet ?

 

Mvh

Helge B.

Ja - enken Kari Halvorsdatter.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hyggelig støtte, Oddbjørn. Det er jo ikke underlig om Halvor flyttet "hjem" til Buene/Langang med sin nye kone, og deres 3 kjente barn er alle født på Buene så vidt jeg husker. Jeg minner om at Kari Halvorsdatter arvet 1 kalveskinn I Sandøya etter sin far, og det skulle finnes "et sted", om de ikke har solgt det før de døde.

 

Mvh

Helge B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hyggelig støtte, Oddbjørn. Det er jo ikke underlig om Halvor flyttet "hjem" til Buene/Langang med sin nye kone, og deres 3 kjente barn er alle født på Buene så vidt jeg husker. Jeg minner om at Kari Halvorsdatter arvet 1 kalveskinn I Sandøya etter sin far, og det skulle finnes "et sted", om de ikke har solgt det før de døde.

 

Mvh

Helge B.

 

Det ene kalvskinnet i Sandøya var i hvert fall i "behold" ved skiftet etter Halvor Aasulvsen i 1726 (øverst: skiftet etter Gunborg Jensdatter):

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Nedenes sorenskriveri -1824, Skiftekort , 0-, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/39940/787/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20110329640787.jpg

 

Lenken går kun til et par skifteekstrakter - men det er henvisninger på hvert skiftekort til de fullstendige skiftene.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er bevis godt nok for "min" teori, Oddbjørn. Fødselsdatoen til Kari er imidlertid trolig feil. Men Maren Olsdatter vet vi fremdeles lite om..

 

Mvh

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er bevis godt nok for "min" teori, Oddbjørn. Fødselsdatoen til Kari er imidlertid trolig feil. Men Maren Olsdatter vet vi fremdeles lite om..

 

Mvh

Helge

 

Ja, fødselsdatoen er feil.  Det er ren gjetning av Sv. Svensen (Holtsboka).

 

Maren Olsdatter vet vi fremdeles lite om, ja - men jeg er nokså sikker på at hun må ha vært ei søster av Joran Olsdatter (som var gift med Jens Halvorsen Buene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.