Gå til innhold
Arkivverket

Adressebøker, vad er tilgjengelig og hvor


Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Jeg skall holde ett kurs i Norsk slektsforskning her i Gøteborg på lørdag. Jeg har fått forhåndstips om vad ett par av deltagerne er interessert i, og det er for så mange som begynner nå, finne slektninger som levde under 1900 tallets første 50 år. De fleste av de Internetbaserte kilder dekker jo som kjent ikke denne tiden. Gravminner kan være til noe hjelp, men med så mange gamle graver som er slettet, blir dette også en usikker metode.

 

Så jeg kom til å tenke på Adressebøkene. Jeg har sett Digitalarkivets publisering av noen fra Bergen og omegn, men vad finner jeg i resten av landet? DIS Slektresurser har ikke noen av dem med. Noe finner jeg på Internet, men ingen oversikt som jag skulle kunne vise til.

 

Mitt spørsmål er derfor, er det noen som har funnet en oversikt eller må en ta kommune/fylke og år for seg og søke?

 

Tiden er kort til lørdag morgen, men jeg håper på svar og takker på forhånd for all hjelp og råd. Jeg har derfor lagt dette spørsmål også på DIS Slektsforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg fant i Bibsys att de var tilgjengelige på Gunnerusbiblioteket også på korttidslån.

 

Det jeg føler er en samlet oversikt hvor man kan finne disse bøkene. Med det nye interesse om slektsforskning er kanskje det nødvendig for mange yngre å begynne på 1920 tallet.

 

Det som ligger på Digitalarkivet har jeg sett, der finner jeg en del av det jeg selv har interesse av, men nå forsøker jeg å hjelpe andre som ikke har sagt hvor i landet de søker, Oslo, Østfold og Hedemark tror jeg er interessant for mange Svensker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På biblioteket i Haugesund er det adressebøker fra 1919, 1928, 1931 og dessuten adresse likningsbøker fra 1954, 1961 og de fleste årene etter dette. Jeg har endel av disse.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle for informasjon, om det er mer tilgjengelig på nett, gi beskjed om det så gjør jeg en samling og sender til DIS for registrering i Genress til uka.

 

Neste er å registrere det som ikke ligger på nett og forsøke lokalisere bibliotekene som har de.

 

Det er alltid interessant med kursene, det er femte gangen jeg har det her i Vest Sverige, det er alltid noen som kommer med noe nytt og "helt umulig" som vi finner ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.