Gå til innhold
Arkivverket

microfiml kirkebøker


Hans  Myhre
 Del

Recommended Posts

Klarte før å finne liste over microfilm , kirkebøker. Der kunne en gå inn å se hvilken kirkebok en skulle se i.

Greit nok med de scannede kirkebøkene men når en skal finne døpte i TVEDESTRAND som finnes der i 1865 tellinga så finnes det ingen kirkebok fra Tvedestrand. Hvordan skal en nå finne ut hvilken kirkebok en skal lete i når stedet i f.eks. 1865 tellinga ikke har kirkebok med samme navn? Det er ofte slike problemer, kirkeboka ha ofte et annet navn eller er slått sammen med en annen. Slikt kunne en enkelt finne i dette registeret.

Vennlig hilsen

Hans Myhre, Nes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne siden kanskje? Den omhandler sognehistorikk og forteller litt om de forskjellige prestegjeldene og hvordan de ble slått sammen og utskilt opp gjennom årene. Lenken går direkte til Aust-Agder, men det er lenker for alle fylkene i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for den Ken! . Når en klikker på scannede kirkebøker og skal finne ut hvilken kirke/sogn og vet fylket burde en kunne skrive Tvedestrand i "navnet på prestegjeld" og få opp Holt siden Tvedestrand hørte inn der som annex men en får bare opp dissentere. Det var dårlig.

Hans Myhre, Nes Hedmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde selvsagt vært flott om de fantes en søkefunskjon som kunne lete opp sogn forskjellige moderne steder faller innenfor - særlig dersom man leser kirkebøker for områder man ikke selv er forholdsvis kjent i. For meg har imidlertid Arkivverkets sider om sognehistorikk gjort jobben strålende for min del. Det tar kanskje litt ekstra tid og måtte dobbeltsjekke mot sognehistorikken (og i noen tilfeller Wikipedia og andre nettkilder som beskriver stedshistorie), men det kan ihvertfall jeg level med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant de sidene om kirkebok-microfil før og som jeg har brukt mye når skulle bestille rullefilm fra biblioteket. Det var ikke så enkelt å få fatt i riktig film men den side i riksarkivet fant jeg ikke igjen. De gir bort disse filmene gratis nå og har vel av den grunn tatt vekk "arkivinformasjonene om dem". Må trykke på for å få utvidet søkefunksjonen om de scanned kirkebøkene.

Skulle ha tak i kirkebøker for Tvedestrand men ante ikke at det var annex under Holt

Hans Myhre, Nes Hedmark

 

Hvor i Ca Ken? Har en second cousin i San Diego + noen andre slektninger flere steder nordover i staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Ca Ken? Har en second cousin i San Diego + noen andre slektninger flere steder nordover i staten.

Jeg bor omtrent midt mellom Los Angeles og San Francisco (ca. 2 1/2 timers kjøring fra begge). San Diego er ca 5 timers kjøring herfra. Kona har mye slekt nordover i staten også. Jeg har også slekt i Oregon (staten nord for California).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.