Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var LARS ANDREAS EJLERSEN WINTER som inngikk ekteskap i Kristiansund i 21.juli 1799?


Iver Mosvold
 Del

Recommended Posts

LARS ANDREAS EJLERSEN WINTER og Marit Houliksdatter inngår ekteskap i Kristiansund 21.juli 1799. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=medium&info=topp&hode=nei&show=216&uid=64447&js=j. Her er paret ved på Nordlandet, Kristiansund ved FT 1801

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f1801&gardpostnr=45993&personpostnr=679954&merk=679954#ovre.

 

Det har foreløpig ikke lykkes å finne mer enn en kandidat til å være Lars Andreas Ejlersen Winter sin far. – EILERT VINTER i Stathelle, Bamble – ved innløpet til Skiensfjorden. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f18010814&personpostnr=266&merk=266.

. Eilert Vinter var sønn av den meget rike trelasthandleren Gregers Bentsen Winter. http://nb.ra.no/nb/by.jsf;jsessionid=574299377D3B2D2E4E8A942A6998FF23.node1.

 

Som det fremgår av FT1801, har den ugifte Eilert Winter gått konkurs en eller annen gang mellom 1775 og folketellingstidspunktet i 1801, da rederivirksomheten og trelastutskipningen (bl.a. til England) møtte nedgangstider.

 

Så vidt jeg har forstått levde Eiler Vinter hele sitt liv ugift, og kirkebokinnføringen i Kristiansund i 1799 er den eneste som eventuelt kan indikere at han kan ha vært far til et barn.

 

LARS ANDREAS EJLERSEN WINTER ble far til flg. 4 barn, som ble døpt I Qværnes/Chrristiansund:

 

EILER BENONI HOLCH (Winther) (1803) – Senere til Vågan.

ANNA DOROTHEA (Winter) (1804)

HANS HENRIC (Winter) (1806) – Senere til Hadsel.

LARINA MAGDALENA (Winter) (1808). – Senere til Hamarøy.

 

Antakelig er disse barnas mor, Marit Houliksdatter, død i 1816, da Lars Andreas Winter bærer sønnen OLAUS (Winter) (1816) til dåpen. Ei Randi Olsdatter Ranem står her ført som mor.

 

Da 3 av disse barna lar seg gjenfinne i Nordland (Vågan, Hadsel og Hamarøy), senere, og ga Lars Andreas Ejlersen Winter en ganske tallrik etterslekt i denne landsdelen utover 1800-tallet, kan man jo spørre seg om denne (etter hvert) tallrike Vinter-slekt (fra Kristiansund??) har forbindelse med en av de allerede veletablerte Winterslektene i Nordland. – Og i så fall på hvilken måte.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for den, Ann-Mary!

 

Debatten i Dis Slektsforum var jo meget utfyllende. En hjertelig takk også til Lisbeth og de to(?) andre med ”Skjult navn”.

 

Lars Andreas Ejlersen Winter var altså en Kristiansunder, og noen Stathelle-forbindelse til hans far (Eilert Larsen) er nå en uaktuell problemstilling. (Selv om Trondheimeren med ”Skjult navn” også undrer seg over navn-kombinasjonen i Stathelle/Bamble)

 

Men fortsatt sitter vi igjen med aldri så lite mysterium om hvordan Winter-navnet kommer inn i bildet i denne familien.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

det er en lingnende debatt her om Lars A. Winthers opphav

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/713-hjaelp-att-hitta-vart-efternamn-kommer-ifraan/page__pid__1456280__st__40#entry1456280

 

Så til skjult navn på Dis-Forumet, det kommer fram om du er medlem og logger deg inn med brukernavn og passord. Da dukker bilder og linker opp også, som er skjult for de som ikke er medlemmer.

 

Hans Henrik Winther er foresten før 1830 i militærlisten fra Vågan, og da er jo som kjent broren Eilert og søsterren Larine der, trolig kommet på omtrent samme tidspunkt. Hvor ble det av Anne f. 1804 forresten.

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En mulig angrepsmåte er å teste ut hypotese på slektskap med andre navnebærere i området, og det er nærliggende å peke på Anders Winter, fogd på Nordmøre på 1660-tallet, som tidligere innlegg har pekt på.

 

Norske Kongebrev, 1662:11 - Anders Winther, fut på Nordmøre. Han har sammen med Jacob Jensen kjøpt tienden på Nordmøre, men avstått sin halvdel til Jacob Jensen. Anders Winther ses ikke nevnt i folketellingene 1664-1666, men Jacob Jensen er trolig den ved det navn i Lille-Fosen (Kristiansund), benevnt som fogdens dreng.

 

Anders Winter er og nevnt i Svein Tore Dahl: Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700 (Trondheim 2000) s. 215 som gift med Maren, datter av Anders Eriksen, sokneprest i Kvernes.

 

Fra DIS-debatt: Slektsforum -> Etterlysninger -> Møre og Romsdal -> Nordmøre -> Kristiansund -> Lars Andreas Winter f. 1776

Eiler Peter Larsen ble født i 1750 av foreldre Lars Andersen Sanden og kona Anne Rasmusdatter. Blant fadderne er tolleren på Nordmøre og presten i Kristiansund, Eiler Peter Holck, som gutten tydeligvis er oppkalt etter. Farfaren var også fadder.

 

Mellom farfar Anders og fogden Anders kan det se ut til å være 1 generasjon. En hypotese for testing, kan det finnes et mellomledd mellom disse 2 Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Iver

Jeg kan ikke hjelpe deg med anetreet vedr de av Winter du spør om. Men det kan være at mine opplysninger kan bringe deg videre, eller få andre med kunnskap til å komme med bidrag.

Navnene Winter/Winther/Vinter kan forekomme "om hverandre" i kilder. Jeg vet at det er utarbeidet mye genealogi omkring de ulike slektene med disse etternavn tidligere i genealogisk litteratur, som helt sikkert vil gi deg svaret, når du får koblet dine inn på slektstreet.

 

Det som gjorde at jeg reagerte, var at Winter ble koblet til Bamble-området. Dette er i mine øyne en indikasjon på at du har å gjøre med Winter-slekten som var nært knyttet til Wright og Flood, og som hørte hjemme i Langesund/Skien. I boken "Skiensfamilien Flood" er det oppgitt en Hans Gregersen Winter (1670-1751) som hadde en andel i (seil)skipet "St Peter. Han var gift med Anne Jørgensdatter Holst (ca 1675-1742). Andre andelshavere var svogeren Simon Jørgens Wesseltoft (1660-1739) gift med Marthe Jørgensdatter Holst (ca 1668-1733), og Rasmus Jørgensen Holst (1681-1711), gift med Gjørol Hansdatter Møller, som ble 2. gang gift med Peder Pedersen Flood (1680-1727). Aner av Hans Gregersen Winter er ikke nevnt i boka.

 

Det var et omfattende gifte mellom de forskjellige slektene som jeg har nevnt over. I Flood-slekten har det vært en "muntlig tradisjon" om at deres aner Flood og Wright stammet fra England, at de var katolske, og måtte flykte etter det mislykkede komplottet på å sprenge parlamentet - "Gunpowder Treason". I følge tradisjonen skulle de ha flyktet over til Nord-Vestlandet og siden holdt sammen dit de flyttet videre - som altså bl.a. ble Grenlandsområdet i Telemark. Da jeg en gang fordypet meg i engelske kilder omkring "Gunpowder Treason" fant jeg ikke Flood nevnt, derimot Winter og Wright - hvor de sentrale i komplottet ble fakket og tatt av dage. De som flyktet i dette religiøse klimakset var trolig nære slektninger.

 

Denne historien er kanskje å anse som en "anekdote". Det er visst også røtter for slektene som leder til Danmark.

 

Mitt tips er at du kan utrede mer om din slekt Winter ved å søke i dette sporet. I Skien er det så vidt jeg husker gode nettresurser fra det lokalhistoriske miljø omkring dette skipsreder/patrisier-miljøet. Kapervirksomhet er jo også inne i bildet her.

 

Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar (#7):

Takk for bidraget vedr. Winther i Bamble-området.

Dette temaets LARS ANDREAS EJLERSEN WINTER ikke har noen direkte Bamble-forbindelse, - i alle fall ikke til EILER GREGERSEN WINTER. – Og det skal vel godt gjøres om det lar seg finne noen forbindelse i det hele tatt mellom LARS ANDREAS EJLERSENs Winter-aner og en eller annen Winter-familie i sør- og øst-Norge omkring 1700.

 

Uten å ha gått litteraturen i sømmene, så kan det synes å være muligheter for at det er en forbindelse mellom Bamble-Winter, og Winther-familien fra Eiker etter Claus Povelsen Winther (1627-1694).

Her ble det rikelig med etterkommere som spredde seg til flere steder i sør-Norge, - deriblant Povel Clausen Winther som ble kjøpmann i Risør (virksom i første halvdel av 1700-tallet) og gift med et velstående Isach Falck-barne-barn. Jeg tror han fikk deler av etterslekta plassert i nedre Telemark?

 

Per Ole (#6):

En særlig takk for opplysningen om at futen Anders WINTHER var gift med Maren Andersen datteren til Kvernespresten, Anders Eriksen. Har du forresten peiling på søsken til Maren ?

Jeg er veldig enig med deg at ANDERS WINTHER er en sterk kandidat til å være årsak til Winter-navnets bruk på Nordmøre. Men vi bør kanskje også være klar over at navnbruken i den aktuelle perioden nødvendigvis ikke fulgte biologien.

 

Steinar (#5):

Nei, jeg finner heller ikke Anne Dorothea (f.1804) igjen. Men navnet hennes dukker opp blant det som kan kalles ”tantebarn”. Muligens en indikasjon på at hun ikke selv hadde barn, eller var ugift. – Eller rett og slett at hun døde ung.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til #8, om Maren, datter av prest i Kvernes Anders Eriksen, hennes søsken.

 

Ut fra at det er hypotesemessig sammenheng, at LARS ANDREAS EJLERSEN WINTER sin farfar har en hypotetisk farfar fogd Anders Winter, og det er trådstarter som tar initiativ til spørsmålet:

 

Litteraturhenvisningen er fortsatt: Svein Tore Dahl: Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700 (Trondheim 2000) s. 215

 

Dahl oppgir 5 barn av hr Anders, i tillegg til Maren, en datter, gift med farens etterfølger som prest i Kvernes, Jakob Olsen (Dahl s.216), og sønnene Peder, Erik og Ole

 

For opplysninger om Anders Eriksen og hans huslyd oppgir Dahl videre som referanse artikkel av Kåre Avset i Nordmøre Historielags årbok for 1979, s. 45ff. Avsets artikkel er også referert til på denne hjemmesiden, lenke: http://www.pergjendem.com/?p=302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes "Eiker-sporet" i innlegg 8 er vel verdt en nærmere titt - jeg tenkte umiddelbart i de baner da jeg leste både Gregers og Winther. Hvis jeg ikke husker helt feil, så kom Gregers-navnet inn i familien via Gregers Sinclair - snakker her om slutten av 1600/begynnelsen på 1700-tallet. Via inngifte ble begge navnene også knyttet til Wulfsberg-familien, som f.eks. krigshelten og vennen til Max Manus, Gregers Winther Wulfsbeg Gram.

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi skal ha to samtidige embetsmenn med navnet Winther på midten av 1600-tallet, (Sorenskriver Claus Povelsen Winther i Eiker og Fogd Anders Winther på Nordmøre) er jo selvsagt pirrende. Men jeg vil samtidig tro at dette navnet ikke var særlig sjeldent og at det derfor ikke behøver å være neon forbindelse. Men som embetsmenn flest, - på denne tiden, - er det meget sannsynlig at de har sitt opphav i Danmark, og at en eventuell familieforbindelse mellom disse Winther-slektene derfor IKKE ligger i Norge, men i DANMARK.

 

Når det gjelder Bamble-Winter (hvor GREGERS-navnet forekommer), er jeg langt mer i tvil, hvor den kan ha hatt sitt opphav. I utgangspunktet har vi ikke med embetsmenn å gjøre, men med skippere og kjøpmenn. Og da er jo Einars opplysninger om FLOOD, WRIGHT og England interessante. Jeg har prøvd (uten å lykkes) å lete meg fram til en gammel debatt om SINCLAIR (NB:ikke den store Sinclair-debatten), hvor navnet George/Gregers ble drøftet, - så vidt jeg husker, - helt fram til ”jurist-slekten” GRAM, som Astrid nevner i innlegg 10.

 

Så vidt jeg forstår, - så har GRAM-slekten GREGERS-navnet sitt fra Skien ? (Og navnet ble jo også brukt på en kjent IBSEN-karakter).

 

Men for å vende tilbake til trådens utgangspunkt, så er det vanskelig å trekke tråder fra Bamble til Nordmøre på 1600-tallet – Og det var jo kun bruken av navnet EILER/EILERT – koblet på slektsnavnet WINTHER som la grunnlaget for denne spekulasjonen.

 

Og skal man først gå innpå dette mannsnavnet (EILER), så vil man vel skue til Farsund-Christiansand med LUND og BRINCH, men det blir en annen historie. Mannsnavnet EILER (i likhet med Gregers) er jo interessant det også. – Ikke bare slekts-navnet Winther.

 

(Takk til både Einar, Per Ole og Astrid for velplasserte innlegg)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har funnet en god del om anene for Lars Andreas Ejlertsen Winther, men stopper opp med hans oldefar. Jeg finner Winthernavnet tilbake til Lars Andreas oldefars søster. Håper noen kan bidra med mer informasjon. Under følger noe info jeg har funnet:

 

Skifte etter Berit Larsdatter Winther 1764 Molde: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24629/244/ I skiftet nevnes hennes ektemann Rasmus Werdal og hennes brors sønn Lars Andersen Winther, kone og hans 3 barn. Berits bror er Anders Larsen Sanden (Sanden etter husmannsplassen Sanden på Bremsnes, bygdebok Averøy bind III, om husmannsplassen Sanden side 63. Anders Larsen Sandens kone Malj Christensdatter.

 

Anders Larsen Sanden nevnt i barnebarnet Michels dåp januar 1755: Vitner: Anders Joensen på Nordlandet, Martinus Jørgensen, Lars Scheen, Baltzer Hendrich Olsen paa Nordl., Anders Larsen Sandens quin Malj Christensdatter, og Thomas Pedersens quin på Nordlandet Karen Sofia Olsdatter

 

Lars Andreas far Ejlerts dåp 24 mars 1750: (Ministerialbok Kvernes 1739-1754) Dåp: Eilert Petter. Foreldre: Lars Andersen Sanden og Anne Rasmusdatter. Faddere: ... Christian Friis, Eilert Petter Holck, Anders Larsen Sanden (farfar), Sephora Friis (gift med Eilert Petter Holck) og Margretha Maria Gran

 

1746 Manntall over tjenestedyktige sjøfolk i Kristiansund: Anders Larsen Sanden, Strandsitter 49 år gammel på Nordlandet. Sønnen Lars Andersen, Tjenestedyktig mannskap 20 år gammel, sjøvant, Nordlandet. Indikerer at Anders var født ca 1697 og Lars født ca 1726

 

Ejler Petter Larsen Winter og Anne Dorthea Larsdatter Gulsteen vies i 1776. Siden Ejler var matros kan det hende han forsvant på havet. Ejlers svigerbror Jochum Friderich Larsen Godsche Gulsteen er også matros og blir borte på en sjøreise. Anne Dorthea får innvilget skillsmisse i 1796, og vies samme år med Thomas Ingebrigtsen Eichrem.

 

Ejler Peter Larsens søsken: Ingeborg Margrethe Larsdatter Winther; Michel Andreas Larsen WInther; Gjertrud Bergitta Larsdatter; Karen Margrete Larsdatter; Rasmus Wærdal Larsen

 

Lars Anderas Ejlertsen Winther hadde en bror f 1775 som døde etter bare 5 uker: Lars Bartho Nicolai. Vitner i dåpen: Ole Haagensen , Michel Andreas Larsen og dito ungkarl Jon Jensen Krog, Lars Andersens Sandens enke Ane Rasmusdatter, og Mette Hendrichsdtr.  De hadde også en halvbror som het Johan Christian Eichrem f1791, som var sønn av Thomas Ingebrigtsen Eichrem.

 

Marit Houliksdatters foreldre: Hovlik Olsen og Elen Joensdatter fra Meldal forloves januar 1768. Bryllup samme år. Desember 1769 fødes Marit. I januar 1770 introduseres Ellen Joensdatter av Houlik Olsen. Ellen er mor til Marit. Sannsynlig relasjon til Meldal: Hovlik Olsen født 1741 i på husmannsplassen Dalen, Fagerli, Meldal (s111 Meldal bygdebok).

 

Jeg finner noen andre personer i Molde og Kristiansund med etternavnet Winther som jeg ikke har funnet link til denne slekta:

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Tommy Øwre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har funnet en god del om anene for Lars Andreas Ejlertsen Winther, men stopper opp med hans oldefar. Jeg finner Winthernavnet tilbake til Lars Andreas oldefars søster. Håper noen kan bidra med mer informasjon.

 

Du har meget tydelig besvart temaets spørsmål og hjertelig takk for det, Tommy.

 

Selv om noe av min hensikt med temaformuleringen gikk ut på å bekrefte/avkrefte en spekulasjon om forbindelse mellom Norvestlandet/Nordlands-Winther på den ene siden og Stathelle/Grenland-Winther på den andre siden (med utgangspunkt i navnebruk), er det reist noen meget spennende problemstillinger som kanskje interesserer flere.

 

Einar S Munthe Kaas (#7) sitt bidrag med bl.a. flg tekst vedr.Flood/Winther-familien:  

 

”I følge tradisjonen skulle de ha flyktet over til Nord-Vestlandet og siden holdt sammen dit de flyttet videre - som altså bl.a. ble Grenlandsområdet i Telemark”.

 

-gjør jo denne problemstillingen minst like pirrende, selv om man ennå ikke har noen dokumentasjon som bringer oss nærmere noen positiv avklaring om denne eventuelle forbindelsen (kanskje snarere tvert imot, etter siste innlegg).

 

(En 3 år forsinket takk til Anne-Lise også vedr.  den gamle Sinclair-tråden som jeg ikke selv fant .)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

#13

Spennende ny kunnskap om Winter i Kristiansund!

 

 

Jens Winter og helst svigerfamilien hans har vært debattert før: Jens Larsson Glisborg 1686-1722 sokneprest Hafslo og Ørlandet – huslyden hans, lenke: http://forum.arkivverket.no/topic/170835-jens-larsson-glisborg-1686-1722-sokneprest-hafslo-og-oerlandet-huslyden-hans/page-3?hl=%2Bwinter#entry1465909

 

 

Jens Winther, Kristiansund nevnt ved Gjertrud Bergitta Larsdatter sin dåp i 1758 er kandidat til å være den samme Jens Winter som seinere er handelsmann på Helgeland. I skiftet etter han er utestående grunnleie i Kristiansund for året 1775. Artig å sjå at Jens er i Kristiansund så tidlig som 1758.

 

Jens Winter er uomtvistelig sønnesønn til Kristoffer Nilsen, som det er skifte etter i Moldtun (i nåværende Agdenes kommune) i 1692, og som oppgis å være 26 år i 1665. Faren Nils dreiv Imstern i Agdenes, og i koppskatten listes opp 4 barn over 12 år. (Kristoffer er ikke over 12 år i 1645) Blant de 4 er sønnen Anders, som meget vel kan være den samme Anders Winter som opptrer i Kristiansund på 1660-tallet.

 

Jeg ser du i vedlagte lenker til geni.com peker på 2 mulige kandidater i 1701-manntallet for Anders Lauritsen; en i Molde og så denne i Lille Fosen: Husmann Laurits Andersen 41 år. Sønn Anders Lauritsen 7 år.

 

Laurits Andersen i Lille-Fosen (Kristiansund) er et besnærende mellomledd, som passer godt inn både med alder og farsnavn for kopling bakover mot Anders.

I en hypotese med Anders Larsen Sanden som sønnesønn til fogden Anders Winter blir det slektsskap mellom Jens Winter og Lars Andersen Winter. De er omtrent jamngamle, begge født på 1720-tallet, men det er skeive generasjoner, Jens er tremenning med Anders Larsen, f ca 1697. Noe av generasjonsforrykkingen kan forklares med utgangspunktet. Av brødrene (?) Anders og Kristoffer var Anders den eldste, minst 10, kanskje 15 år eldre.

 

Men, når et fadderskap skulle brukes som et indisium på et slektsskap skulle jeg se originalkilden, og om jeg forstår den rett er ikke Jens Winter fadder? Fadder er en kar som er ”hos Jens Winter”, om det enten er en losjerende eller en ansatt. Tastefeil kan skje.

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kvernes, Ministerialbok nr. 572A03 (1754-1784), Kronologisk liste 1758, side 52-53.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16101&idx_id=16101&uid=ny&idx_side=-28

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070913610320.jpg

 

Jeg holder fortsatt hypotesen åpen, men så er det å finne indisier på at den er sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#13

Til lista over navnebærere Winter i Møre og Romsdal, som pt ikke kan knyttes sammen:

 

Molde: 1799, begravd Martha Andersdatter Winter, 43 år gammel.

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Molde i Bolsøy, Ministerialbok nr. 558A01 (1798-1818), Døde og begravede 1799, side 49.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16055&idx_id=16055&uid=ny&idx_side=-44

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070911630229.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpmann Jakob Winter som dør 51 år gammel i Kristiansund i 1811.

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kvernes, Ministerialbok nr. 572A04 (1784-1819), Døde og begravede 1811, side 292.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2283&idx_id=2283&uid=ny&idx_side=-270
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050706031322.jpg

 

Skiftet er nevnt i boka: Nordmøre herredsretts historie : Nordmøre sorenskriverembete 1616-1990, Kristiansund byfogdembete 1742-1952, Kristiansund sorenskriverembete 1952-1990,Nordmøre herredsrett 1991  side 114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lars Andreas far Ejlerts dåp 24 mars 1750: (Ministerialbok Kvernes 1739-1754) Dåp: Eilert Petter. Foreldre: Lars Andersen Sanden og Anne Rasmusdatter. Faddere: ... Christian Friis, Eilert Petter Holck, Anders Larsen Sanden (farfar), Sephora Friis (gift med Eilert Petter Holck) og Margretha Maria Gran.

 

Med andre ord stammer navnet Ejler/Eilert ikke fra Winther-familien (i Kvernes/Kristiansund), men fra Holck-familien. Dermed finnes det ikke noen indikasjon på at Winther i Grenland og Winther i Kristiansund/Kvernes har noen forbindelse. (Det var jo forekomsten av EILERT i Grenlands Winther-familie som igangsatte spekulasjonen).

 

Men jeg synes det er svært artig at bidragsytere her, har satt sammen en spennende oversikt over Winther-familiene i tiden etter fogd Anders Winther. Her drypper det jo inn ting hele tiden. Som trådstarter får jeg bare si: Takk skal dere ha.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Anders Winther (fogd Nord-Møre) var gift med Maren Andersdatter (f. ca 1645 og d:1707 i Trondheim) (datter av Hr. Anders Eriksen på Kvernes). Anders Winther døde ca år 1667. Enken Maren ble viet i 1670 med Roald Andersen Opdal (f:1640 d:1711) som ble ordfører i Trondheim. Roald og Maren hadde 2-3 dødtre. Vielsen mellom Anders Winther og Maren skal kunne dokumenteres (Tingbok Trondheim) ved at Roald Opdal sendte bud etter Anders skifte. Maren Andersdatter finnes i flere slektstrær. Fødselsåret antydes å være mellom 1640 og 1650.

 

I Delgobes samling står følgende: Anders Jostssøn Winther, fogd i Nord-Møre 10/3 1659 og toller 15/7 1659 Kilde:http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43538/346/

Anders Winther far het kanskje Jost Winther. Navnet Jost virker spesielt. Kan det være en omskrivning av et annet navn? I prestemanntall 1664-1666 er det nokså mange med fornavn Jos. Jeg finner En Just Winter som er gullsmed i et register for Norsk slektshistorisk tidsskrift 16:209. Jeg har ikke tilgang til mer info der så jeg vet ikke hvor og når han virket.

 

I boka Embedtsmenn i Midt-Norge i tiden1660-1700 spekuleres det om at Anders Winther og Maren Andersdatter hadde en sønn Jens Andersen Winther. Jens Andersen Winther var underfogd i Lille-Fosen på slutten av 1600-tallet. Anders Winther ha hatt to sønner med Maren som het hhv Jens og Lars/Laurits. Disse sønnene ble født før 1667 og vikret i Kvernes/Lille Fosen.

 

 

Endret av Tommy Øwre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

#17

Interessant henvisning til tidsbruken i skiftet etter Jacob Winter. Det forklarer hvorfor skiftet varte og rakk, år etter år. Når skiftet først sluttes er og kona Kristine Marie død. Jeg har ikke stavet meg igjennom alt, men Jacob ser ikke ut til å ha livsarvinger, men hun har arvinger:

Stervboet etter madame Bergitte Maria, sal. Kohlmann                             520

Stervboet etter dattersønnen Jacob Winter Petersøn                                 210

Stervboet etter dattersønnen Jacob Kohlmann Petersøn                           210

Gjertrine Petrine Petersen                                                                                 105

 

En tråd på det gamle debattforumet er innom Jacob og Kristine Marie;                               29992-thomas-petersen-edoe/kristiansund

Lenke:  http://forum.arkivverket.no/topic/115588-29992-thomas-petersen-edoeekristiansund/

 

Christina Maria Rosenbech f.1782 ukjent hvor, og Lars Petersen f.3.4.1785 på Røros. Christina Maria er første kona til Lars. De giftet seg i Kristiansund, hjemmeviet 10.1.1812, som dere også skriver. Christina døde i Kristiansund allerede 11.10.1821. Hennes foreldre er Maria Cathrine Erichsdatter Metzler/Meisler f. iBergen og Johan Rosenbech, svensk født.

 

Lars og Christina fikk 4 barn, alle født i Kristiansund.

  1. Jakobina Winther Petersen 18.5.1812-15.6.1812.
  2. Jakob Winther Petersen 22.6.1813, vet ikke mer om han. Winthernavnet har de fra mormor Kristina Marie Buchs (1735 Bergen - 1822 Kristiansund) tredje ektemann, Kjøpmann Jakob Nielsen Winther 1761-1811 Kristiansund. Det var hos disse Christina bodde ved tellingen i 1801, begge foreldrene var da døde.
  3. Gjertine Petrine Petersen 21.8.1815 - 15.5.1892 i Trondheim. Hun flyttet til Trondheim, vet ikke når, og giftet seg der i 1840 med lensmann Hans Klinge 19.1.1815 - 27.5.1864. 5 barn, alle bosatt i Trondheim. (...)
  4. Johan Kolman 27.9.1818 - 18.8.1897 i Oslo. Giftet seg i 1867 med Anne Erstad 1833-1921, 6 barn. (...) 

 

(...)

 

Lars Petersen giftet seg for andre gang, også da hjemmeviet, 27.9.1822 med Birgitte Marie Erichsdatter Metzler/Meisler f. 1768. Hun var tante til hans første kone og barnløs etter sitt ekteskap med kjøpmann i Kristiansund Johan Kohlman, han døde i 1819, Birgitta 28.januar 1829 i Kristiansund.

….

 

mormor Kristina Marie Buchs (1735 Bergen - 1822 Kristiansund)” opplyses å være født lenger sør enn Kristiansund.

 

I Buch-puslespillet, lenke: http://www.buch-puslespillet.dk/buchpuslespillet.html

versjon: Opdatering pr. 27. december 2013, side 106, linje 6, er det en kvinne med samme navn, født i Bergen. Om det er samme, hvor hen ble hun kjent med Jacob. Kristiansund, Bergen, eller? Kan kona gi indisier på hvor Jacob kom fra?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#19

Påvisning av Anders Winters farsnavn som Jost er et vektig argument mot hypotese om at Anders Winter i Kristiansund er den samme som Anders Winter i Agdenes.

 

Delgobes samlinger viser til Norske Rigsregistranter. (ergerlig at disse ikke for lengst ble sjekka ut), lagt til rette her: http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=riksreg12&sideid=124&innhaldid=2&storleik=

 

I 1659 blir han beskikket til å være fogd over Nordmøre, første henvisning er hans utnevnelse ,den andre er orientering til lagmann og lensherre om utnevnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Anders Larsen (Lars Andreas Ejlertsen Winthers oldefar) har ei sikker søster i Bereth Larsdatter Winther. Han kan også være bror til Gjertrud Larsdatter Winther.

Gjertrud Winther finnes i skjøtebok for Molde, jf #13. Gjertrud Larsdatter Winther er å finne i kirkebøkene i Kristiansund. Flere indikatorer tyder på at det kan være samme Gjertrud. De er ført inn i samme tidsepoke. Søstera Bereth bodde i Molde, mens broren Anders bodde i Kvernes. Fornavn ser ut til å gå igjen gjennom generasjonene. Flere av Anders Larsens barnebarn er kalt opp etter hans søsken/svigersøsken; blant annet Gjertrud og Rasmus (svigerbror).

 

Gjertrud Larsdatter Winther død 14.02.1750 i Kvernes Kristiansund, 39 år gammel (født ca 1711). Gift 31.01.1747 med Peder Amundsen Lind f1690. Han død i 1758. Vielsen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16100&idx_id=16100&uid=ny&idx_side=-52  Kristiansund folkebibliotek, ETC: http://sedak.ikamr.no/2014/sed0060-etc/sed0060022/01/#323/z

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I skiftet etter skiftet etter Lars Andersen Winther står følgende (Tydet av Tore S. Falch):

 

Som Laugværge for Enken opgav hun Selv Monsr Henderich Sander Kaasbøl, Som Formynder blev af den avdødes nærmeste Slægt udnævnt til de umyndiges arveret at i agt tage Amund Pedersen Lind paa Jnlandet, Peder Ejlertsen paa Grib og som ubeslægtet Størcher Pedersen Kamsvaagen. Hvorefter Stervboets forefundne Ejendele blev Registeret og Vurderet, et efter andet som følger av dertil opnævnte 2de Vurderings Mænd Monsr Widtzens budde Brun og Anders Werdahl Nemlig:

Sølv etc...

 

Nederst i neste spalte på samme side og videre på neste side står det at enken "hafde til gode i Sin Salig Mands Stif Moders Malje Salig Anders Larsen Boe for arve pengene Hendes Salig Mand var tilfalden efter Hands afgangne Sal. Fader Anders Larsen".'

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund by, Skifteprotokoll , 1742-1785, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Gammelt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24671/207/

 

Amund Pedersen Lind kan ha en relasjon til Peder Amundsen Lind (1690-1758) som var gift med Gjertrud Larsdatter Winther (ca1711-1750). Det kan være far og sønn, som også kan bekrefte slektskapet som nevnes i skiftet til Lars Andersen Winther. Anders Larsen Sanden og Gjertrud Larsdatter Winther er sannsynligvis søsken, og Amund Pedersen Lind er stesønn til Gjertrud.

 

Peder Ejlertsen på Grip finner jeg ikke så mye informasjon om. Navnet Peder og Ejlert går igjen i senere slektsledd. Han var gift på Grip med Anne Olsdatter den 08.01.1745:

Vielse:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16091&idx_id=16091&uid=ny&idx_side=-20

 

Forlovelse:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16091&idx_id=16091&uid=ny&idx_side=-19

 

Det er laget ei slektsbok for Grip. Kan det finnes det mer informasjon om Peder Ejlertsen på Grip som kan lede til å finne slektskapet som nevnes i skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.