Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok for Bjelland, Vest-Agder MINI A4


Knut
 Del

Recommended Posts

Kvaliteten på det mikrofilmskannede materialet som Arkivverket har lagt ut i Digitalarkivet, er gjennomgående god, men i noen tilfeller blir kvaliteten dårlig – noen ganger så dårlig at det er nærmest umulig å lese. Dette skyldes som regel ikke skanningen i seg selv, men forhold ved mikrofilmingen: Kontrasten mellom fargene på blekket og papiret blir ikke stor nok, fordi mikrofilmen er i gråtoner, eller skriften blir i minste laget, fordi originalen i stort format ble kraftig nedfotografert.

 

Materiale som oppbevares i statsarkivene, vil vi overlate til vedkommende statsarkiv å skanne fra original. Statsarkivene har begrensede ressurser på dette området, slik at behovet for omskanning vil bli vurdert og satt opp mot andre prioriteringer.

 

I dette tilfellet har vi gjort Statsarkivet i Kristiansand oppmerksom på din henvendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg forstår jo at skanningen ikke kan bli bedre enn grunnlaget. Jeg hadde tenkt å registrere denne boka, men får bare avvente og se om Statsarkivet følger opp dette. Klokkerboka er ganske bra, men det er jo ministerialboka som "gjelder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har titta litt her og der i kirkeboka, og har ikke problemer med svak skrift. Kanskje det kommer av at jeg bruker bærbar PC og kan vippe skjermdelen bakover/fra meg slik at skriften blir mørkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det meste er lesbart (med litt anstrengelse), og til vanlig bruk hadde jeg vel ikke brydd meg om dette, da klokkerboka er fullt brukbar. Men jeg har som nevnt planer om å transkribere ministerialboka, og der er det enkelte poster som ikke er leselige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg oppdaget i dag at kirkeboka nå er skannet på nytt fra originalkilden - utmerket! Takk for det!

 

Da skal vi videreformidle takken til Statsarkivet i Kristiansand, som har utført arbeidet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.