Gå til innhold
Arkivverket

Skoskatten 1711 har 300-års jubileum i år.


Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Det er 300 år siden innbyggerne i Norge ble pålagt en ekstraskatt som polulært blir kalt Skoskatten. Denne ekstraskatten omfatter mer enn skatt på sko, og kan være delt opp i flere deler. Parykker, fontanger, karosser, lystbåter, og tjenestefolks lønn bl. a. skattlagt. Mange steder starter kirkebokføringen etter dette tidspunkt, så det er en fin kilde. Den oppbevares på Riksarkivet.

 

Om vi deler på det, er det fullt mulig å få den ut på Internett for hele landet i løpet av 2011. Hvem vil være med?

 

http://slektskilder.blogspot.com/ har til nå lagt ut ekstraskatten 1711 for:

 

Akershus: Aker fogderi, Enebakk, Fet, Skedsmo, Eidsvoll, Gjerdrum, Nannestad, Ullensaker.

 

Aust-Agder: Arendal

 

Buskerud: Hole, Norderhov

 

Hedemark: Stange, Vang, Løten, Nes, Romedal, Ringsaker

 

Hordaland: (Bergen Restance)

 

Nord-Trøndelag: Inderøy fogderi, Namdalseid, Snåsa, Sparbu, Fosnes, Nærøy og Bindal, Overhalla, Stør- og Vardalen fogderi, Skogn, Stjørdal, Værdal, Sør-Bindal.

 

Oppland: Aurdal, Biri, Gran, Jevnaker, Land, slidre, Toten, Vang, Vardal.

 

Rogaland: Stavanger.

 

Sør-Trøndelag: Trondheim Vor Frue og Domkirkens sogn.

 

Telemark: Kragerø.

 

Troms: Senja fogderi, Tromsø fogderi, Trondenes.

 

Vest-Agder: Kristiansand.

 

Vestfold: Tønsberg.

 

Østfold: Askim, Berg og Roke, Eidsberg, Eidsberg, Fredrikstad, Halden, Idd og Etningdalen, Idd og Marker fogderi, Moss, Onsøy, Tune, Veme, Rakkestad, Rødenes, Skiptvet, Skjeberg, Spydeberg, Trøgstad.

 

Si fra om dere vet om andre steder denne ekstraskatten er publisert.

 

 

Her kommer mere:

 

Avskrifter:

 

Møre og Romsdal: Sunnylven og Geiranger kapell

 

Rogaland: Sokndal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Jeg mente begge deler, så takk for avskriften. Og takk for alt det andre du har lagt ut. Jeg har forsket på mine barnebarns slekt, og de har aner i Sokndal.

 

Siden det er anledning til å redigere innlegg, oppdaterer jeg første innlegg etterhvert som det kommer nye opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til at det er unntak for noen del av landet.

 

Det var ingen unntak, men hovedmanntallene mangler dessverre enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått melding fra ei jente som vil være med litt senere.

 

Er det noen flere som vil være med å bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

fint arbeid dette, særlig for oss som bor langt unna statsarkiv etc. Men lurer på en ting. Hadde det ikke vært en ide å gi disse bildene til Digitalarkivet, slik at en kunne finne alt på en hovedside i Norge. Picasa er vel i USA etter det jeg vet.

 

Er det noen som har tenkt på å legge ut 1766/69 skatten på arkivet her?

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere sendt forespørsel til digitalarkivet om de vil ha bildene, men det vil de ikke. Virker som de ikke ønsker noen privat innblanding der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

det var jo synd, har jo funnet en del av dine ting fra Lofoten, og lastet ned. Det hjalp meg mye med en gren fra min mor og bakover i Vågan. Man burde kanskje starte en egen hjemmeside med slike ting. Hvis ikke DIS-Norge vil ha noe i sitt system

om ikke annet en link til bildene.

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

http://slektskilder.blogspot.com/ har til nå lagt ut ekstraskatten 1711 for:

 

Jeg er i Tyrkia, og når jeg trykker på lenken over, så kommer det opp ei side på tyrkisk, der det står med store røde bokstaver følgende:

 

Bu siteye erişim mahkeme kararıyla engellenmiştir. (dette er det eneste som står, og http:adressen som vises over er riktig)

 

Jeg kan ikke tenke meg at Tyrkia blokkerer bloggere, men hva kan det være som gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Tyrkia, og når jeg trykker på lenken over, så kommer det opp ei side på tyrkisk, der det står med store røde bokstaver følgende:

 

Bu siteye erişim mahkeme kararıyla engellenmiştir. (dette er det eneste som står, og http:adressen som vises over er riktig)

 

Jeg kan ikke tenke meg at Tyrkia blokkerer bloggere, men hva kan det være som gjør dette?

 

Prøvde Google Translate og den ga følgende forslag:

 

Dette hindret tilgang til området ved dom

 

Og grunnen til dette kan du lese om her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Google Translate og den ga følgende forslag:

 

Dette hindret tilgang til området ved dom

 

Og grunnen til dette kan du lese om her: Lenke

 

Hmm, du kan selvfølgelig ikke lese artikkelen siden du er i Tyrkia :P

 

Limer inn teksten i stedet:

 

When I first noticed earlier this month that I was unable to access my blog here in Turkey, I assumed that I had unintentionally offended Mustafa Kemal Atatürk, founder of the Turkish Republic, whose sanctity has caused Turkish courts to block YouTube access for extended periods of time.

 

It quickly became clear, however, that the crime was not mine and that blogspot.com had simply been blocked at the order of a court in the southeastern Turkish city of Diyarbakır, following complaints by the Digiturk satellite network that its exclusive football broadcasting rights had been violated somewhere on the site.

 

According to the Turkish daily Hürriyet, Digiturk general manager Ertan Özerdem explained that the company only turned to the court system “as a last resort” after Google refused to cooperate. Not explained is why Digiturk turned to a court in a city approximately 1365 kilometers from its headquarters in Istanbul.

 

The timing of the blogspot block is inconvenient, to say the least, given that Turkey has as of late been accused of violations of freedom of the press and expression in arresting journalists suspected of links to the ultranationalist Ergenekon organization. As I have pointed out before, however, the U.S. is hardly one to criticize.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her har det kommet mange innlegg. Jeg får ikke lenger melding om nye innlegg i debatten, dessverre. Har hatt problemer med internettet i det siste også.

 

Vi har valgt å legge ut bildene våre på våre egne websider, og det er en grei løsning. Bloggen samler lenkene. Det er veldig mange bilder som er lagt ut, og det tar endel tid å legge ut bilder, enten det gjøres slik eller sånn. Jeg har fotografert over 17 000 bilder, og jeg regner med at f. eks Erlend har tatt minst like mye. En fordel med å legge ut i Picasa album er at det er lett å legge til bildetekst, slik at jeg kan skrive f. eks. sted under bildet. Kommunikantprotokollene fra Eidsvoll er markert der hvor det er lister over konfirmanter. Det gjør at det er lettere å finne fram. Jeg kommer til å fortsette å legge ut på denne måten, om det ikke dukker opp en flott annen løsning. E-bok er ikke aktuelt. Jeg liker å ha kontroll over de tingene jeg legger ut på nettet. Jeg snakker bare for meg selv. Det blir en pause i fotograferingen for meg, fordi det beste kameraet mitt (for dette formål) er på verksted. Håper det ikke er utslitt. Det er bare 1 1/2 år gammelt.

 

Takk for info om mer skoskatt. Skal prøve å ajourføre oversikten i morgen.

 

Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere sendt forespørsel til digitalarkivet om de vil ha bildene, men det vil de ikke. Virker som de ikke ønsker noen privat innblanding der.

 

Det er synd hvis det var slik du tolket svaret vårt. Det var ikke slik det var ment!

 

Vi er svært interessert i kildebidrag fra brukerne, bilder, databaser eller avskrifter. Forutsetningen er for publisering i Digitalpensjonatet er at det digitale kildematerialet tilfredsstiller noen minimumskrav. For bilder gjelder det at lesbarheten er god, at bildet er av en sånn oppløsning at det kan forstørres og at bildet dekker hele siden/dokumentet og ikke kun et utstnitt. I ditt tilfelle var ikke kvaliteten god nok på bildene. Dette gjaldt bilder fra et annet skattemanntall en 1711. Bildene for 1711-skatten, ser ut til å ha bedre lyssetting, men lesbarheten er fremdeles ikke god nok etter våre kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg forstår ikke helt hva Anette mener om at skoskatten ikke har god nok kvalitet. Jeg har flere ganger fått tilbakemelding fra ansatte på Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo om at kvaliteten på bildene er meget god. "Lyssettingen" var problematisk fordi mesteparten av det vi har fotografert i Oslo ble gjort på et rom uten stativ og "lyssetting", og hvor det var en automatisk perisenne som gikk ned når sola kom og skapte yppelige lysforhold. Dermed ble "lyssettingen" dårligere, med kun vanlig lys fra taket. De nye fotostativene på lesesalen har to lamper, med ikke spesielt godt lys. Vi kan kun fotografere på lesesalen på de to bordene hvor disse to stativene står.

 

Nå skriver jeg ikke dette innlegget for å klage på fotoforholdene, for vi klarer oss med det som er, og med gratis internettlagring fra Google, klarer vi oss bra uten Digitalarkivet også. Dette opplegget gir oss muligheten til å legge tekst til bildene, og andre kan komme med kommentarer. Statsarkivet i Oslo har lagt ut lenke til bloggen på sin hjemmeside og bidrar derved til at samlingen vår av kilder blir kjent.

 

Jeg har en gladmelding: Mitt kamera er reparert og jeg har fotografert resten av skoskatten for Akershus. Det blir lagt ut etterhvert.

 

NSF har tilbudt seg å legge ut navneregistre til skoskatten om noen har lyst til å bidra med det.

 

Vi trenger flere fotografer! Om noen flere blir med, skal dette være fort gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.