Gå til innhold
Arkivverket

Forsvunnet


Sindre Eriksen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg leter etter min tipp oldefar Erik Arnesen f. ca 1883. Han står oppført som far i kirkebøkene da min oldefar, Einar Olaf Eriksen, ble døpt 14.1.1906 i Fenstad kirke (Nes på Romerike), konfirmert og giftet seg. Erik døde mest sannsynlig rundt 1906, fordi Einars mor, Oline Thorstensdatter, giftet seg med noen andre noen år senere.

 

Einar fortalte at Erik døde i en bilulykke på Dal i Eidsvoll, mens min bestefar sa at han døde i en togulykke på Dal, men disse opplysningene er veldig usikre.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne noen opplysninger om Erik Arnesen så hadde det vært veldig hyggelig. Jeg håper på svar.

 

MVH Sindre Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i kirke boken står det at faren var født i 1887 og moren i 1883, men på dåpen til moren står det at HUN er født i 1887. Derfor regner jeg med at de har skrevet motsatt. Men selv om de ikke har skrevet feil på fødselen til Erik, så finner jeg han ikke noe om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Du bør ta en Familyfinder test på din far hvis han fortsatt lever. Det øker mulighetene for å finne ut mer om dette.

 

 

Endret av Trond Ø. Lunde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så først nå at dette er et gammelt tema som noen har dratt fram i lyset igjen. Jeg vet ikke om du i mellomtiden har funnet ut av det, men siden jeg nå allerede har funnet dette, så lar jeg det stå her i tilfelle ....

 

 

Dette ser ut til å være Oline med foreldre og søsken i 1900 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f00236&gardpostnr=8&personpostnr=51&merk=51#ovre Thorsten var også fadder for Einar.

 

Ser at en Ole Arnesen fra Grue i HE også bor hos familien i 1900, men det kan også bare være et sammentreff.

 

Funnet en Erik født i Grue i 1886, og ved dåpen til Einar kan det se ut som om farens fødselsår kan være endret til 1886.

 

Dåp nr. 64 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6041&idx_id=6041&uid=ny&idx_side=-64   Familien i 1900 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f00423&gardpostnr=693&personpostnr=3968&merk=3968#ovre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg bestille en FF-test til pappa, men var det slik at han også kunne ta en mt-DNA test eller må jeg da teste min tante??

 

Takk for tipsene, jeg skal se om jeg finner ut noe mer. Men kan Erik Arnesen ha måtte betalt barnebidrag til Oline ettersom at de ikke var gift?? Og hvor kan papirene til barnebidraget evt. være oppbevart?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg bestille en FF-test til pappa, men var det slik at han også kunne ta en mt-DNA test eller må jeg da teste min tante??

 

Takk for tipsene, jeg skal se om jeg finner ut noe mer. Men kan Erik Arnesen ha måtte betalt barnebidrag til Oline ettersom at de ikke var gift?? Og hvor kan papirene til barnebidraget evt. være oppbevart?

 

Mt-dna gjev kvinnelinjer, så det vert vel litt malplasert i denne samanhengen. Dersom det finst etterkommarar i rein mannslinje etter oldefar din vil kanskje Y-dna vere av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede testa en Y-DNA linje til Erik Arnesen. Alle kan ta MT-dna test. Jeg ville uansett tatt en FF-test på din tante også, Sindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ble fortalt at Erik døde i tog/bil ulykke på Dal i Eidsvoll kan være en måte å dekke over at de ikke var gift. Erik står ikke oppført som død der. Heller ikke i Ullensaker 1905-1907.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enten så prøvde de å dekke over det, eller så trodde de at det var sant. Alle hadde forskjellige navn på denne mannen, men ingen av navnene var i nærheten av Erik Arnesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå kan jeg ha funnet en mulig slektning av Erik Arnesen i rein mannslinje, som også lever idag! Vil en 12-markørs y-dna test være nok til å kunne bekrefte/avkrefte et slektskap til meg, eller må det en større test til??

Endret av Sindre Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.