Gå til innhold
Arkivverket

Sannidal, Telemark. Hvorfor kan jeg ikke finne dåpen til Tone Kirstine Pedersdatter?


Bjørn Arild Lindland
 Del

Recommended Posts

Tone Kirstine Pedersdatter Hegland, er oppgitt født i 1836 både når hun blir konfirmert i Sannidal kirke 16. mai 1852 Konfirmasjon og når hun gifter seg med Jørgen Paulsen Hegland 28. mai 1860 i Sannidal kirke Ekteskap. Men i kirkeboken for det aktuelle år finnes der ingen som kan passe! Kan noen hjelpe meg med dette? Både ved konfirmasjonen og ekteskapsinngåelsen er fødeår 1836 og Peder Knudsen født 19. okt. 1799 og Thodne Andersdatter dåp 1. mai 1795 er oppgitt som foreldre.

 

Peder og Thodne gifter seg 4. juli 1827 Ekteskap, par nr.9 i Sannidal kirke. Så langt jeg kan finne ut bodde de i Dalanestua en plass under Moe i Sannidal i 1827 (Sannidal og Skåtøy Ei Bygdebok Bind 1, side 408) og får i følge de aktuelle kirkebøkene følgende barn: Marie, 15. juli 1827! Dåp Marie Ingeborg, 8. juli 1830. Dåp Ingeborg Anne, 20. juni 1834 Dåp Anne, nr.36 og Karen, 9. september 1836. Dåp Karen, nr. 46 Flere barn finner jeg ikke i kirkebøkene.

 

Tone Kirstine og Jørgen får bare ett barn: Ingeborg Tomine Jørgensen Hegland f.1859 d. juli 1900, gift 2 feb 1883 med Halvor Halvorsen Høymyr f.1861 d. mars 1900. Får disse barna: Jørgen Halvorsen Hegland f.16. mai 1883 d. 25. mai 1973, (min bestefar). Halvor f. 4 sep 1885. Peder Markus (Per), f. 21 apr 1888. Kirsten Marie, f. 21 jun 1890. Ole, f. 8 sep 1892. Pauline, f. 1894. Oskar, f. 1897. Thomas, f. 23 feb 1898 d. 12 nov 1898.

 

Ingeborg Tomine og Jørgen dør av tuberkolose med 3 måneders mellomrom i 1900. Tone Kirstine er enke og bor på Hegland, hun blir sittende med 8 barn fra 3 til 18 år. Hun selger gården i 1908. Tone Kirstine dør 18 feb 1915. død , nr. 2. (fødselsår er her ført feil som 1883).

 

Hvorfor finner jeg ikke dåpen til Tone Kirstine? Kan det være så enkelt at presten har ført ho feil i kirkeboken? At dåpen til Karen egentlig er dåpen til Tone Kirstine? Jeg kan ikke finne Karen som konfirmert, gift eller død i kirkebøkene., heller ikke ved å benytte Familysearch.org, kan jeg finne annet enn dåpen!

 

Kan noen gi meg tilbakemelding på dette? Eller sitter noen på info som kan løse denne gåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Pedersdatter f. 20. juni 1834, og konfirmert 21. juli 1850 i Sannidal kirke Konfirmant nr. 22, gifter seg 26. desember 1865 med Gunder Olsen Humlestadeje Ekteskap nr. 24. Gunder og Anne bor i Åsen under Humlestad i Sannidal og får disse barna: Inger Thomine f. 3 sept 1866. Peder Markus f. 6 okt. 1870. Anne Olette f. 30 sept 1872. Tone Kirstine er faddere til alle disse barna!

 

Inger Thomine gifter seg 23 aug. 1888 i Sannidal kirke, med Magnus Severin Sørensen, f. 26. nov. 1866 i Mandal.

De få disse barna:

Inger Marie, f. 30.sep 1888

Agnete Kristine, f. 4.aug 1890

Ingeborg Gurine, f. 23.jan. 1893

Gustine Jørgine, f. 18.mars 1896 d. 28.nov. 1908

Søren Severin, f. 12. nov. 1898

Gunnar, f. 15.april 1901

Ole Peder f. 12.aug. 1904

Inga Matilde, f. 18.sep. 1906

Gustine Jørgine, f. 14.mai 1910

 

Inger Marie giftet seg 17 jan. 1909 med Jens Vellene, f. 3. feb. 1864 3.feb. 1864, Kroken, Drangedal.

 

Er det noen som har mer info om barna til Peder Knudsen og Tonje Andersdatter, så er jeg takknemlig for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor finner jeg ikke dåpen til Tone Kirstine? Kan det være så enkelt at presten har ført ho feil i kirkeboken? At dåpen til Karen egentlig er dåpen til Tone Kirstine? Jeg kan ikke finne Karen som konfirmert, gift eller død i kirkebøkene., heller ikke ved å benytte Familysearch.org, kan jeg finne annet enn dåpen!

 

Det er nok den mest sannsynlige forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill, Leif. Ut fra den dokumentasjonen jeg kan finne i kirkebøkene om Tone Kirstine, har presten ført henne opp med feil navn ved dåpen. Der er flere feil som jeg har oppdaget når jeg har lett i disse kirkebøkene. Anne Pedersdatter er ført født i januar både ved konfirmasjon og ekteskapsinngåelsen, mens ved dåpsinnførselen er hun født i juni. Tone Kirstine er ved begravelsen, ført som født 1883, istedet for 1836! Så det er nok stor sannsynlighet for at presten har surret med navnene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.