Gå til innhold
Arkivverket

Fødested på foreldre til dåpsbarn


Anne-Grethe Syvertsen
 Del

Recommended Posts

I kirkeboken jeg registrerer for døpte i Skoger Prestegjeld er bosted til foreldre oppført. Dette legger jeg inn på foreldrenes bosted i Augustus. Så langt greit.

 

Men ved enkelte handlinger har presten også skrevet inn hvor foreldrene er fra. Da kan det eks. stå: fra Hof.

Bør jeg da legge inne ordrett fra Hof i rubrikk fødested til foreldre? Strenggt sagt står det ikke at fødested er Hof, men derimot at personen kommer fra Hof. Personen kan jo være født et annet sted, men kom fra Hof før han/hun flyttet til Skoger.

 

Bør jeg eventuelt skrive fra Hof* med stjerne bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å skrive under Merknader: [Mor:] Fra Hof. ???

 

Takk! Det er jo en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke la det stå der det står? Hvis noen søker globalt slik det nå er implementert vil noen som søker på Bosted Hof finne posten - tror jeg - har ikke sjekket fordi jeg ikke vet om noen slik føring i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente uten de tre spørsmålstegnene, slik: "[Mor:] fra Hof."

 

Takk, Remi. Jeg forsto at du mente uten spørsmåltegnene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke la det stå der det står? Hvis noen søker globalt slik det nå er implementert vil noen som søker på Bosted Hof finne posten - tror jeg - har ikke sjekket fordi jeg ikke vet om noen slik føring i farten.

 

Sant som du sier Geir. Fordelen med å legge det inn i et felt er jo det at det blir søkbart. I rubrikk bosted skal det føres inn bosted når barnet ble døpt. ;) Det må eventuelt legges inn på rubrikk fødested til foreldrene, fordi presten skriver at foreldrene kommer fra Hof.

 

Men så er det stjerne eller ikke? Stjerne betyr jo at det er konstruert av registrator, men stedsnavnet er jo ikke konstruert. Derimot er det ikke sikkert det er fødested. Vil man som bruker bli forvirret om det er stjerne bak? Er det kansje mest riktig å ikke bruke stjerne, men bare skrive fra Hof?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller vil brukerne automatisk tolke det som at foreldrene er født i Hof?

 

Ja, det var det da? <_<

 

Legger ved et eksempel her. Se uekte barn Hans, lp.nr 50. Far Ungk. Bjælkehugger Anton Hansen af Røken, nu i Amerika.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5933&idx_id=5933&uid=ny&idx_side=-90

 

Bosted blir selvfølgelig Amerika. Men af Røken i felt fødested ? Med eller uten stjerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du plasserer det i fødestedet med * bak. Da kan du evt. bare skrive Røken og ikke af Røken, så sparer du deg de tastetrykkene. I Augustus har du mulighet for å legge inn merknad om registreringen. Der kan du f.eks. ta med dette her og hvordan du har valgt å løse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du plasserer det i fødestedet med * bak. Da kan du evt. bare skrive Røken og ikke af Røken, så sparer du deg de tastetrykkene. I Augustus har du mulighet for å legge inn merknad om registreringen. Der kan du f.eks. ta med dette her og hvordan du har valgt å løse det.

 

Det var et svar jeg likte ;) Tusen takk. Bruker den jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utelate enhver tvil ville jeg ha vurdert å føre Hof* som Fødested, og i tillegg som merknad: [Mor:] fra Hof. Da blir opplysningen søkbar, samtidig som den originale innførslen blr ivaretatt. Da kan jo brukeren selv avgjøre om tolkningen som Fødested er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utelate enhver tvil ville jeg ha vurdert å føre Hof* som Fødested, og i tillegg som merknad: [Mor:] fra Hof. Da blir opplysningen søkbar, samtidig som den originale innførslen blr ivaretatt. Da kan jo brukeren selv avgjøre om tolkningen som Fødested er riktig.

 

Eller hva med å skrive fra Hof* i Fødested. Det blir vel også søkbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.