Gå til innhold
Arkivverket

Andreas Ellin Eriksen f 1862 Tønsberg, Vestfold


Anne Lene Hagen.
 Del

Recommended Posts

Jeg søker info om Andreas Ellin Eriksen f 12/3-1862 i Tønsberg, og han døde i Tønsberg den 23/2-1920.

Han var gift med Olga Marie Berntsdatter f 4/6-1867 Borre, Vestfold - død 8/8-1926 i Tønsberg. De fikk flere barn.

 

I 1900 bodde de i Nordbyens gade 14 i Tønsberg og i 1910 bodde de i Gunnarsby, Tønsberg, han var da fraværende og antatt oppholdssted var Syd Georgia.

 

Nå er det IKKE Andreas Ellins slekt jeg søker, men det er hans liv som (voksen) sjømann og hva han da drev med som jeg leter etter. Jeg har en del mer om han enn jeg skriver her, barn, foreldre osv, så det er altså ikke det jeg søker.

 

Han fikk Styrmannssertifikat i mars 1892 og skipsførersertifikat i juli 1893. Han var fører av SS Ross i allefall i store deler av årene 1912-1915. Men, hva mer gjorde han som sjømann og kaptein? Det var sikkert mer frem til det å bli kaptein. Hvalskytter var han da sikkert på Syd Georgia.

 

Hvor kan jeg finne mer ? Noen som har noen ideer ? Her har jeg svært lite erfaring selv på hvor jeg finner info.

 

MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg legger inn familien her i 1910-tellingen :

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036488002083/

 

Mulig at Hvalfangtstmuseet i Sandefjord kan ha noe stoff om denne mannen?

 

Det burde vel være noen arkiv i Tønsberg også som kan sitte med de opplysninger du søker.

 

Skal si fra om jeg kommer over mulige kilder.

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn. Du er en engel. Hvis du sier ifra om du kommer på noe, så er det flott. Du bor jo i området også, så det hadde vært fint.

 

Hvordan er det med aviser i Tønsberg når han døde i 1920 ?

 

Flere som har noen gode ideer ?

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Gunn. Ja jeg skal forsøke meg med hvalfangermuseet og aviser, så kommer det vel mer underveis.

 

Kristian. Tusen takk for tips. Sikkert et dumt spørsmål, men arkivet etter Tønsberg innrulleringskontor, vet du hvor det er oppbevart ?

 

MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian. Glem mitt spørsmål. Lenken din sier jo hvor det er oppbevart. Noe tidlig på morgenen for meg kanskje.

 

Gunn, så flott. Du kommer med gode ideer. Er nok mer kjent der i området enn jeg er og da vet du også mer lokalt. Ang Olga Maria på gravminner, så er det henne ja, uten tvil. Tusen takk.

 

Skal undersøke litt om den cd'en med dis og evt bestille den tenker jeg.

 

Kan jo legge til at Andreas Ellin Eriksen er sønn av Andreas Eriksen f 19/3-1826 Andebu og Marte Marie Nilsdatter Strøm f 1827 i Tønsberg.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stooooor pris på om du vil se litt i bøker osv om du har noen aktuelle Gunn. Tusen takk. Hilsen Anne Lene

 

 

Hei igjen!

Jeg har dessverre ikke funnet navnet i mine Vestfoldbøker i Sverige. Får ta en tur til Biblioteket i Sandefjord senere:-)

 

Hilsen fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Gunn. Ja vil du titte ved anledning på biblioteket, så er det fint. Setter stor pris på det. Men, gjør det en dag du har lyst og tid i såfall.

 

Forøvrig så har jeg sendt en mail til hvalfangstmuseet i Sandefjord, så vi får se om jeg får noe svar der.

 

Ellers har jeg tenkt meg en Oslotur og til Nasjonalbiblioteket i allefall. Sjekke utklippsarkivet og bla litt i avisene. Får også se om det er noen aktuelle bøker å bla i der. Det blir først litt senere. I allefall ikke denne uken og trolig ikke neste heller.

 

Får jeg noe svar fra museet så sier jeg i fra her så vet du og andre, hva som da evt kommer frem.

 

Ha en fin dag da Gunn, den ser nå ut til å bli fin i dag.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Da har jeg fått svar fra hvalfangstmuseet i Sandefjord. De trenger å vite hvilket rederi han jobbet for, om de skal klare å finne noe. Det vet jeg desverre ikke enda.

 

Hvalfangstmuseet har ikke hørt om SS Ross. Er det noen her som kjenner til båten og kan si noe om den ?

 

Jeg har også skrevet mail til SA Kongsberg, og spurt om de kan hjelpe meg. Evt om det finnes noe materiale jeg kan fjernlåne til lesesalen på SA Oslo og lete selv der. Om det er mulighet for det.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du har fått tak i bildet i alle fall.

Jeg har ikke greid å finne noe av interesse i denne saken til nå. dessverre :angry:

 

Kan hende Tønsberg museum kan ha noe arkivstoff om dette?

 

Hilsen fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle dine forsøk Gunn. Lenken din ser veldig interessant ut. Den skal jeg lese nøye.

 

Jeg går nok i første omgang for en tur inn til Nasjonalbiblioteket og ta for meg noen aviser. Om jeg først tar får meg 1920 da han døde, så kan det jo være at jeg kan finne noe mer opplysninger.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Løfter frem dette igjen jeg. Jeg har nå funnet ut at Ross ble bygget i 1912 og slik jeg tyder det ferdig i september, og at Andreas Eriksen var kaptein fra da.

 

Båten DS Ross ble bygget på Kaldnæs Patentslip og mek. verksted i Tønsberg for AS Hektor (N. Bugge), og var registrert som hvalbåt.

 

Jeg er ute etter å forsøke å finne mer om båtens historie, samt om kapteinen Andreas Eriksen.

 

Har vært i kontakt med diverse steder, Hvalfangstmusset i Sandefjord, Vestfoldmuseet i Tønsberg bl.a. Det er lite som finnes der av informasjon. Men jeg har fått opplyst at arkivet etter AS Hektor (n.Bugge) befinner seg hos firmaet Longtraders i Tønsberg. De har jeg også hatt kontakt med men de har ikke arkivet. Har derfra fått et nytt navn på en som kan vite noe, og har sendt han mail.

 

Finnes det her på forumet noen som kan vite noe mer ?

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg leter etter info om min bestefar Hans Hansen (f.1882). I den forbindelse har jeg kommet over info. om at Ross ser ut til å ha fangstet for "Ronald" for A/S Hector; N. Bugge,Tønsberg. "Ronald" var verdens første spesialbygde hvalkokeri med base i Hectors landstasjon i Whalers bay, Deceptionøya,

 

Følgende hvalbåter fangstet for Ronald sesongen 23/24: Edle, Almirante Goni (11) (Senere Veslegut), Bransfield, Port Stanley, Ross, T. H. Dahl.

 

Min bestefar var med "Edle" denne sesongen, men også "Port Stanley" (skipper) en måneds tid våren 1935.

"Bransfield" forliste 1924.

 

Litt info om Veslegut:

MS «Veslegut» (LHNA) er et vernet fraktefartøy. Skipet ble levert i januar 1912 fra Framnæs Mekaniske Værksted i Sandefjord som hvalbåt «Almirante Goñi». Skipet ble bygget for rederiet Sociedad Ballenera de Magallanes. Rederiet var chilensk og eid av chilensk og engelsk kapital samt den norske hvalfangst- og polarpioneren Adolf Amandus Andresen. Andresen var den drivende kraften i rederiet i egenskap av sin kunnskap som sjømann og hvalfanger. Rederiet kjøpte flesteparten av sine skip i Norge.

I perioden 1912 til 1924 var fartsområdet i farvannene ved Sør-Shetlandsøyene og Deceptionøya, kysten av Chile og et kortere opphold i Middelhavet. Etter 1925 har skipet hatt hjemmehavn i Norge. File:Veslegut.jpg

MS «Veslegut» er en klinket stålbåt på 173 brt.

Lengde: 36,16m

Bredde: 5,96m

Dybde: 3,96m

Motor: Catepillar 8 syl. fra 1967

Skipet er nå brønnbåt. Den er vernet som et typisk nordnorsk fraktfartøy i kystfart, som den første brønnbåten fra den moderne oppdrettsnæringen og som et eksempel på gjenbruk av de sterkbygde hvalfangerskrogene.

Etter en fartstid på nærmere 100 år i forskjellig fart og farvann, ble skipet i 2011 kjøpt av Veslegut SA med det formål å verne skipet for framtida gjennom aktivitet og næring. Skipet har sin hjemmehavn ved Eide i Gullesfjord i Kvæfjord kommune.

 

Det er trolig Ross og Almirante Goñi har holdt følge siden 1912.

 

Interessante linker:

http://encyclopedia.hougar.com/article.php?a=HVB_%C2%ABAlmirante_Goni%C2%BB_(1911)〈=no

http://fylkesarkivet.vfk.no/formidling/arkivdykk/Hektor%20Deception%20Island.aspx

 

Spennende materiale.

 

Rederiet var altså som du ser av http://lardex.net/TO...st/1912ross.htm

Bugge. Det bør finnes skipslister i Tønsberg??

Din slektning var nok litt før min bestefars tid der i sør, men min bestefar var sjømann fra han var 13 år, så vi vet ikke - de kan ha møttes. Lykke til med letingen. Jeg kommer til å "forske" i dette en god stund framover.

 

Mvh,

Rita Hjorteset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.