Gå til innhold
Arkivverket
Astrid K. Natvig

Lars Siversen og Berte Olsdatter, Norderhov

Recommended Posts

Astrid K. Natvig

Jeg har tidligere prøvd å finne ut av opphavet til min tipp-tippoldemor, Gunhild Larsdatter Nes (i Hole), jfr. gammel debatt nr. 55549.

Det "heteste" tipset er Lars Siversen og Berte Olsdatter, som bor på Allergot i Norderhov da de døper datteren Gunild 21. juni 1767. De bodde på Trøttersrud (Trøttilsrudeie) da de giftet seg i Haug annex i 1757.

De har iallefall to andre døtre, Ingebor, døpt i 1763, og Ane, døpt i 1771 (ble også døpt en Ane i 1769, men hun døde nok som liten). Min Gunhild døde i januar 1833 og da oppgis alderen til 62, mens alderen oppgis

til 36 i 1801. så her er det rom for slingring....

Gunhild gifter seg i 1799 på Nes i Hole, men hvor i all verden blir det av Lars, Berte og de to andre døtrene? Norderhovs kirkebøker fra denne tiden er bokstavelig talt uleselige, men et eller annet sted må de ha blitt av!

Hvis noen kan hjelpe meg med å løse denne gåten, blir jeg hoppende gla!!!! Kan noen finne noen av dem i 1801-tellingen??

mvh. Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

Hvis, så fremt, i fall Lars og Berte er foreldrene til Gunhild, så er vel dette dåpen til Lars (og tvillingsøsteren Christenze) 17. mars 1726, Siver Jacobsen Trøtelsrudeie og Gunild Christensdatter:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8521&idx_id=8521&uid=ny&idx_side=-4

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313640578.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael Moum

Det holdes skifte etter Lars Syvertsen 11/7 1771 på gården Hole i Modum og enken heter Berte Olsdatter. De bodde på en plass som kalles Gaasevjen under gården Hole. Arvinger var enken og døttrene Kirsti, Dorothea, Siri.

Der nevnes ingen datter ved navnet Gunild.

Tar denne med siden begge navn er med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

Godt jobba og godt lest (neimen ikke lett å tyde den skriften), men jeg er redd det ikke er det paret jeg leiter etter, navnelikheten til tross.  Okke som: tusen takk - den er på denne måten gåten kanskje kan løses en gang!

Kan legge til at Lars og Berthe også fikk to sønner, Syver/Siver i 1757 og Ole i 1765. Syver har jeg funnet i 1801-tellingen, gift og bosatt i Aker, men iallefall hans ene sønn kom tilbake til Norderhov/Hole seinere.

Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive